26 Senaste redigerad av Edström (2012-02-20 16:14:53)

tändelarna är nya rakt igenom... sitter och plockar ihop en ny bensin pump nu som skall testas så fort jag kommer hem..

Och ja den är skitfrän!! saknas massa Xljus, sexpunktsbälten belysning regplåtar mm som skall tillbaka då den är nylackad..
men abstinensen att få köra blev för stor och inget av detta är ju av värde på isen ändå ..... ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

27

Edström skrev:

Japp den har alltid gått på blyersättning. Det bedyrade föregående ägare stolt Default/hmm
Men kan den då gå / struls & senn gå perfekt?? Nån dom har sett nån youtube film eller liknande om förgasar kärlek? Tackar för tipset om dellorto boken men kommer aldrig orka läsa den om ja får gissa... Behöver förgadasarna ställas in efter tvätt eller är de samma munstycken så därför samma inställningar senn?

Lite kunskap - mycke frågor....

Samma munstycken blir det men blandningsskruvarna och reglaget behöver antagligen justeras.

Det är var och ens val huruvida man vill hälla i ersättning men förgasare som stått stilla brukar inte vara så vackra så det är inget jag rekomenderar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Plocka isär fuggarna och tvätta delarna med hjälp av en ultraljudstvätt, har själv haft samma problem med mina Dells och det blev riktigt bra efter den operationen. Som Mohawk även nämner, köp litteratur i ämnet, det belönar sig i längden. Lycka till!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

29

Har alltid tyckt att de var så konstigt med folk innom bilhobbyn som lejde bort jobb... ( se tidningen bilsport.. vem har byggt din bil...)

Men nu med familj och flera bilar prioriterar man visst anorlunda själv, löser sig problemet med denna motor har jag just nu inget intresse av att förkovra mig i förgasar teknik just nu. Även om de vore nyttigt..

Men kommer den inte igång innom kort så visst skall förgasarna plockas ner. Hur funkar ultraljustvätt?
Om man rivit dem , vad behövs då för att ställa in dem igen?

Tack alla som tar sig tid.

30 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-20 17:46:56)

Är det nu inte skit i förgasarna... vilket det säkert kan vara så kolla om den inte går för tunt.

Smäller det upp i luftburkarna så brukar det betyda att det är för tunn bränsleblandning. Det är säkert stopp i något munstycke om du nu inte har tjuvluft någonstans. Kanske har packningarna torkat under insugen eller något sådant? Spruta lite startgas runt topparna.

Jag rev en förgasare som legat i en herrans massa år. Fy fasen så den såg ut. Helt full med vitt pulver inuti. Säkert från saltet i blyersättningen. Det sätter sig överallt så steg 1 borde nog vara att utesluta fuggarna.

Jag kan nog komma loss på söndag  ICQ/ag

Jag tror kanske jag kan låna en ultraljudstvätt också  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

31

Åhhh lovande !! Återkommer om en stund skall bara...

Lägga mig i bubbelbad & titta på gårdagens topgear..
Byta bensin pump.. Och provstarta...
Samt fråga familjen om dom klarar sig utan mig på söndag..

Så tar vi de därifrån..

32

Nu är de nära.......... (igen)

Återkommer strax.

33

Har du nya bränsleslangar??
Har själv råkat ut för att slangen hade svällt invändigt.
Men det har du väl redan kollat... Default/hmm

34 Senaste redigerad av Edström (2012-02-20 23:22:05)

IT´S ALIVE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://forumbilder.se/images/ca0201211021193a9.jpg

Kan det varit bensinpumpen  Default/lol

Först & främst ett jätte tack till alla som engagerat sig det senaste dygnet,
RS & Nicke är välkomna hit & dela på pizzan när ni vill!!
då de båda var inne på att det var bränslerelaterat eller att den gick snålt vid gaspådrag.. å ja som hade börjat se fram emot främmat  ICQ/ad

Som synes så hade den nya bensinpumpen brunnit upp.. såg inte så lovande ut när ja plockat ur den & gav den ström.. ( föredömligt när man testar brandorsak står en bensindunk bredvid  Default/hmm )
Så därav att den dog i går.. letade upp denna tidigare pumpen även den köpt ny i samband med monteringen av motorn, när den plockades ner hittades en stor spricka i pumphuset.. dessutom med massa plastflis i, så den både drack luft & gick oregelbundet..       
Slutligen letades pumpen som satt i frugans bubbla upp, sleten och dann plockades innanmätet ur den & i symbios med delar från de andra två byggdes en "ny"
Denna pump har ja papper på att den sattes i tidigt 90tal. Buggyn startade direkt och tack vare sommardäck har den nu stått på tomgång i 30 min i snöstorm under tiden ja hämtade & bytt till vinterdäck så ja kom loss ur snödrivan och kunde köra in i garaget igen.
Men i iver gick de på bresida ut på gatan ... men ångrade mig snabbt då ja kom på att alla lampor & reflexer låg kvar i garaget. I morrn hämtas isdäcken ja köpt av JN senn ska de bli åka av !

börjar känna mig som en bloggare, kanske skulle skapa en tråd..  ICQ/ae
Men nu väntar bubbelbad & topgear!

35

Grattis och snacka om actionbild! Brinnande grejer ska man nog inte ha varken vid bensin eller uppe på ett batteri ICQ/ag

36

Fasen också... Då är det bara för mig att pallra sig ut i mitt eget garage på söndag då och tråksvetsa...  ICQ/ag

Grattis! Skönt när det löser sig!

Alte Liebe rostet nicht!

37

Det hade du sluppit om du kört med originalpump!

Grattis till att du hittat felkällan hursom.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Man tackar ICQ/ad

Har tänkt tanken men inbilldade mig att han som byggde motorn visste vad han gjorde när han satte el pump,
räcker en mekanisk? de borde ju vara själ till att större går på elpump? Nån som vet?
Tänker inte röra den nu när den går men kan va kul å veta i framtiden...

39

Skapa en tråd nu med lite bilder, är väldigt nyfiken på buggyn. Har inte sett någon sådan som varit besiktigad. Är det bottenplatta på den eller?

40

Originalpumpen räcker till 150 hk.

Ali G