1

Jag får inget av ovanstående att fungera på grabbens -72:a. Nu är jag inget vidare bra på det elektriska. Vad ska jag kolla? Har kollat alla lampor och sladdar vid ljusen och det ser bra ut iaf. Dom fungerade när vi köpte bilen i julas. Och vi har inte dragit nytt elektriskt heller. Tacksam för svar.

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

2

Kan det vara erja på kontakterna eller någon säkring som farit? fast du ha nog kollat säkringen så kanske va dum fråga ICQ/ae

3

Kolla jorden Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Johan W skrev:

Kolla jorden Default/hmm

Glömde den! Tur du kom ihåg den då ICQ/ae

5

ICQ/ab

6

Säkringarna är kollade. Vanliga bakljuset funkar och bromsljuset är på samma, och bakljuset funkar. Ska kolla kontakten på växellådan imorgon. Men tycker det är märkligt att båda funktioner inte funkar. Är ju olika kontakter. Brukar dom gå på samma säkring? För säkringarna ser hela ut iaf.

7

Leta rätt på rätt schema, följ kablarna från säkringarna och leta rätt på kopplingarna bit för bit och mät tills du inte har ström.

8

Nu är det så att bromsljuskontakten är flyttad till precis bakom bromspedalen bla. Men bromsljuset har funkat innan. Även backljuset. Ska kolla nu i helgen.

9

Det blir lätt korrosion på kontaktytor och även på säkringar, speciell när det är ett fuktigt land vi lever i. Det kan vara en ide att skrapa lite på dessa ställen, att lossa på kontaker, säkringar, lampor och trycka dit dom igen kan kanske hjälpa. Jag brukar även använda antikorrosionsfett på utsatta kontaktställen.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

Handy skrev:

Det blir lätt korrosion på kontaktytor och även på säkringar, speciell när det är ett fuktigt land vi lever i. Det kan vara en ide att skrapa lite på dessa ställen, att lossa på kontaker, säkringar, lampor och trycka dit dom igen kan kanske hjälpa. Jag brukar även använda antikorrosionsfett på utsatta kontaktställen.

Säkringen till backljuset sitter på kabeln från tändspolen till kontakten på lådan.

11

stickan skrev:
Handy skrev:

Säkringen till backljuset sitter på kabeln från tändspolen till kontakten på lådan.

Jo Stickan, att den säkringen sitter där det vet väl de flesta här   ICQ/ad

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

Handy skrev:
stickan skrev:
Handy skrev:

Jo Stickan, att den säkringen sitter där det vet väl de flesta här   ICQ/ad

Då jag inte är en elektriker så får du gärna vidareutveckla det. Alla här kan inte allt.

13

Det sitter ett skarv stycke innanför höger motorrums papp som hade hoppat i sär för mig på min -64. vet inte om den skarven finns på -72. men värt att kolla upp.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

Jo det sitter kontaktstycken på båda sidor i motorrummet innanför pappskivorna, i dessa kontaktstycken är bakljusens alla funktioner kopplade och även skyltbelysningen. Dessa kontaktstycken kan mycket väl "få i sig" fukt och det kan bli korrosion och okontakt på kontaktytorna däri. Det är inte fel att kolla dessa ställen och sedan gärna trycka i lite antikorrosionsfett.
Så som "stickan" nämnde finns det en hängsäkring på kabeln mellan tändspolen och växellådans backljuskontakt, backljuskontakten har två stift och det andra går då vidare till backljusen.
Som ni märker finns det redan i denna delen av bilen ett antal ställen där det kan bli okontakt på eller att något lossnar, går sönder, etc. Som tröst är att det är mycket enkelt att kolla.
Nu säger jag givetvis inte att det är något av detta som måste vara felet, det kan finnas andra orsaker och felkällor.

(o\!/o)

15

Tackar för alla goda tips. Bytade backljuskontakten och backljuset funkar nu. Bromsljuskontakten sitter precis vid bromspedalen. Båda kontakterna är borta från huvudbromscylindern (ska fixa till original senare). Men där var bara glappkontakt. Så nu funkar allt på bilen. Dax för besiktning. ICQ/ab

16

xjonnex skrev:

Tackar för alla goda tips. Bytte backljuskontakten och backljuset funkar nu. Bromsljuskontakten sitter precis vid bromspedalen. Båda kontakterna är borta från huvudbromscylindern (ska fixa till original senare), men där var bara glappkontakt. Så nu funkar allt på bilen. Dax för besiktning. ICQ/ab

Kanon att du fått ordning på problemet. Inte så svårt eller hur.
Lycka till nu med besiktningen..

(o\!/o)