Jo det sitter kontaktstycken på båda sidor i motorrummet innanför pappskivorna, i dessa kontaktstycken är bakljusens alla funktioner kopplade och även skyltbelysningen. Dessa kontaktstycken kan mycket väl "få i sig" fukt och det kan bli korrosion och okontakt på kontaktytorna däri. Det är inte fel att kolla dessa ställen och sedan gärna trycka i lite antikorrosionsfett.
Så som "stickan" nämnde finns det en hängsäkring på kabeln mellan tändspolen och växellådans backljuskontakt, backljuskontakten har två stift och det andra går då vidare till backljusen.
Som ni märker finns det redan i denna delen av bilen ett antal ställen där det kan bli okontakt på eller att något lossnar, går sönder, etc. Som tröst är att det är mycket enkelt att kolla.
Nu säger jag givetvis inte att det är något av detta som måste vara felet, det kan finnas andra orsaker och felkällor.
(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand