26

Ja det ska väl vara samma sak som jag förstått det. Om jag köper igenom samma firma som ska göra bergvärmen kostar en sådan 3800:- Då är det väl bra skit får man anta. Ska kolla upp lite mer kring prisbilden på dem om jag ska ha en. Och det tror jag att jag ska ha.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

27 Senaste redigerad av Demian (2012-02-11 10:42:16)

Oj, vad det kostar med bergvärme. 170 000:- är lite cash. Jag trodde det var mycket billigare.

Jag har också varit inne på att skaffa det.  Nu får det ligga på is ett tag. För mig är ju bergvärme en ren bekvämlighetsgrej, att jag slipper hålla på att elda och får en jämnare inomhus temperatur. Jag får ju ingen billigare uppvärmning.
Jag har ju en gammal kökspanna som ger vattenburen värme. Jag köper färdigkluven ved för runt 5000-8000:- per år. Det brukar räcka.

Jag lägger nog mina 170000 på att bygga ut huset istället  ICQ/ab

28

Ja man hittar nog inte billigare uppvärmning än ved men har man uppvärmning med el på något sätt så går man plus varje månad om man borrar ett hål. Sen ska man inte glömma att värdet på huset går upp om man har låga driftskostnader och där ju aldrig fel att ha ett bra låneutrymme.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

Jo, det där med värdet på huset har jag också tänkt på, men frågan är hur mycket det går upp. Att bygga ut kanske ger lite mer.

Vi har ju en elpatron som slår igång då man inte eldar. Den suger ju en del el, så den borde man ersätta med en luft-luftpump.

30 Senaste redigerad av rogga (2012-02-11 12:34:23)

Själv kör jag Pellets, köpte ny panna -08, en Värmebaronen med en Viking bio brännare. har endast ett sk veckoförråd.... men det räcker ca 2veckor på vintern, och ca 1½ mån på sommaren..... kör med 16kg säckar då jag tyvärr inte har plats för ett bulkförråd...

pris i inköp -08 var 50000:- för panna, brännare, skruv, veckoförråd samt vvs inst. samt en ny pipa i skorstenen för 9000:-
sen har jag kompletterat med en shuntstyrning från Danfoss under föra hösten: pris 2600:- med 60% rabbatt via en grossist där vi brukar jobba....

innan köpet av shuntstyrning gick det åt 9st pallar pellets om år(ca21000:-)... vilket kan förklaras med att huset ej var riktigt klarisolerat oxå...
nu efter shunt styrning så har det hittils gått 3pallar i höst vinter... har jag då räknat rätt så blir det 5 pallar på året...(12000:-) alltså betalade sig styrningen på ca 1månad  ICQ/ag . visst jag har kostat på lite isolering oxå.... med byta av tak och isolering utav vinden så hoppas jag på att få ner en pall till... 
sen går det ca6000kwh om år i hushållsel...

vad beträffar sotning och underhåll av anläggningen så gör jag det varje lördag vare sig det behövs eller inte(dock ej på sommaren då blir det 1ggn i mån) och skorstenen sotat var 3:e mån tror jag att det är för ca 300:- varje gång...
har även haft en kille att ställa in brännaren just efter pelletsen jag använder.. har bytt leverantör 2 ggr så han har varit här 3ggr sammanlagt(först igång körningen samt vid 2 byten av pellets) á 500:-

sen är det ju det där med att bära in småsäckarna.. tar ca 1tim varje gång en pall beställs... så i dagsläget 5 timmar om året... och med sotning på ca 15 min varje vecka så är det 1timme i månaden under vinter... okt-mars 6tim och säg totalt 2tim på sommaren... 6+2+5=13 timmar om året...

tycker det är bra ekonomi samt överkommligt med arbetsinsats...

före var det elpanna som drog el för 5000:- varje mån.... så jag är nöjd med valet ICQ/ag

31

rogga skrev:

och skorstenen sotat var 3:e mån tror jag att det är för ca 300:- varje gång...

Själv ansökte jag och sotade själv när jag hade pellets, medförde sparade pengar och ett bättre arbete än vad sotaren gjorde.....
Köpte viska och lod med kätting på ClasOhlsson för några hundringar.

32 Senaste redigerad av michaelth (2012-02-11 13:21:42)

glömde ansöka.. sotar med egen viska då och då.. blir ju så lite sot.. e ju inte det behovet som när jag innan eldade med ved i en av mina tidigare fastigheter..
säkerligen kan man få mer tid för garaget med bergvärme.. och öka fastighetens värde.
pellets hanteringen , småsäckar går till .. jag knallar bort till grannen med hundarna. sen kör han hem, och lyfter in en pall i garaget som sen fru och jag kärrar in i pannrummet. i andra änden av källaren..
kollar till brännaren 1 gång i veckan /sotar vart 14 dag. ca 10min/kvart
investerings kostnaden var 18 tusen för brännare/skruv.  en enkel TB mini. 2009. veckoförråd gjorde jag själv.
när huset e tilläggs issolerat väggar loft blir nog förbrukningen lägre.. men då vi "eldade" med olja/el innan så är detta betydligt mycket billigare.
vi har en elpatron som är lågt ställd, som går in vid ev. driftstörning, dvs när jag varit lat och inte sotat på en månad på vintern.. ICQ/ad
annars ett enkelt och i mina ögon kostnads effektivt system.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Fick bergvärme borrad i samband med att vi borrade vattenbrunn, la ner rör o allt för B-värme.
Kopplade in det sommaren efter och vi ville testa hur bra det kunde bli med en begagnad pump som vi handlade på blocket.
vart en IVT greenline modell 1996. Funkar än idag problemfritt och levererar 11kw, det som vi istället investerade på  var en vedpanna från focus(jäspi tillverkar dessa)
en 40kw panna med två 750l acctankar som man lätt kan koppla om till 1tanks drift när vi vill använda bergvärme för bekvämligheten.

man kan få till bergvärme billigt om man vill göra jobbet själv med anslutning och det, även handla begagnat kan vara bra ibland...

34

Det här med pellets har jag också funderat en del på. Men det är egentligen två saker som gör att vi inte vill välja det.

* Det kommer kräva en investering det med. Ny panna, förråd, pelletsbrännare mm. Iofs klart mindre investering är BV, men ändå. Det känns som att ska vi investera så vill vi göra det i något som vi inte kommer ånga att vi valde sedan.

* Den andra och viktigaste aspekten är att vi känner att vi vill välja ett system som inte kommer behövas att se efter något vidare. Inga tunga lyft osv. Detta för att vi tänker lite såhär, tänk om det skulle hända mig något som gör att jag inte skulle kunna sköta systemet. Då blir det min fru som får ta allt, och det kommer inte funka med småbarn och allt. Kanske en långsökt ursäkt för BV tänker vissa, men man kan aldrig vara säker på hur framtiden ser ut.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

35

Kalle skrev:

Fått offerten idag. Pannan är en Thermia Diplomat G2 8. Borrhålet ska bli 200m.

Panna inkopplad och klar mot befintligt vatten och värmesystem enligt va byggnorm samt koppling isolering och brine.

Pris 170.000:- inkl moms minus 25.500:- i ROT avdrag.

Det som tillkommer är elektriker för att koppla el fram till pannan.
Fläktkonvektor till garage och en liten varmvattenberedare att montera inne i huset för att eliminera väntetiden på varmvatten från pannan.

Så alltså 145.000:- plus kanske 10.000:- för det övriga?

Mycket pengar blir det...

Någon annan som köpt likadan panna med liknande installation nyligen? Vad fick i så fall ni betala?

Vår IVT bergvärmepump som var 10 år gammal havererade i höstas och vi satte in en Thermia Diplomat Optimum G2 10 duo med en 300 liters varmvattenberedare istället. Fick betala 108000 kr för allt inkl lite annat pyssel - Rot så det blev 96750 kr tot. Borrhål hade vi sen tidigare 2x100 m. Thermian drar betydligt mindre el än den gamla IVTn och det visar vilken utveckling det är på tekniken. Har riktigt varmt varmvatten nu och det går att duscha hur länge som helst utan att det tar slut.

Mina föräldrar satte in en Thermia jordvärmeanläggning 1984 och den höll till 2009. Vår IVT höll ganska precis 10 år innan kompressorhaveri samt att den strulat de sista åren med en massa annat skit.

/Marcus

Guldmetallic 1303 S -73