Själv kör jag Pellets, köpte ny panna -08, en Värmebaronen med en Viking bio brännare. har endast ett sk veckoförråd.... men det räcker ca 2veckor på vintern, och ca 1½ mån på sommaren..... kör med 16kg säckar då jag tyvärr inte har plats för ett bulkförråd...
pris i inköp -08 var 50000:- för panna, brännare, skruv, veckoförråd samt vvs inst. samt en ny pipa i skorstenen för 9000:-
sen har jag kompletterat med en shuntstyrning från Danfoss under föra hösten: pris 2600:- med 60% rabbatt via en grossist där vi brukar jobba....
innan köpet av shuntstyrning gick det åt 9st pallar pellets om år(ca21000:-)... vilket kan förklaras med att huset ej var riktigt klarisolerat oxå...
nu efter shunt styrning så har det hittils gått 3pallar i höst vinter... har jag då räknat rätt så blir det 5 pallar på året...(12000:-) alltså betalade sig styrningen på ca 1månad
. visst jag har kostat på lite isolering oxå.... med byta av tak och isolering utav vinden så hoppas jag på att få ner en pall till...
sen går det ca6000kwh om år i hushållsel...
vad beträffar sotning och underhåll av anläggningen så gör jag det varje lördag vare sig det behövs eller inte(dock ej på sommaren då blir det 1ggn i mån) och skorstenen sotat var 3:e mån tror jag att det är för ca 300:- varje gång...
har även haft en kille att ställa in brännaren just efter pelletsen jag använder.. har bytt leverantör 2 ggr så han har varit här 3ggr sammanlagt(först igång körningen samt vid 2 byten av pellets) á 500:-
sen är det ju det där med att bära in småsäckarna.. tar ca 1tim varje gång en pall beställs... så i dagsläget 5 timmar om året... och med sotning på ca 15 min varje vecka så är det 1timme i månaden under vinter... okt-mars 6tim och säg totalt 2tim på sommaren... 6+2+5=13 timmar om året...
tycker det är bra ekonomi samt överkommligt med arbetsinsats...
före var det elpanna som drog el för 5000:- varje mån.... så jag är nöjd med valet