1

Vet att det finns diverse forum där man kan läsa på om sånt här, men de är så fulla med olika tankar och förståsigpåare att man knappt orkar läsa. Därför slänger jag ut lite frågor här istället och ser om det är någon som har några erfarenheter, och det gör det väl säkert ICQ/ab

Vi köpte hus för ett tag sedan och har börjat kika på att göra något åt vår uppvärmning. I dagsläget är förutsättningarna dessa:

*Hus ca 130kvm ett plan med hälften uppvärmt av golvvärme och hälften av gamla stora radiatorer. Vattenburet system. Har även en liten kamin inne i huset att myselda med.

*Garagebyggnad med pannrum på ca 60kvm.

*Uppvärmning av huset sker från pannrummet via kulvert som är uppmätt och ok. Pannan är en gammal ineffektiv Passat som sitter ihop med en 750L acctank med elpatron.

*Har ingen skog så jag måste köpa ved. Och det går MYCKET ved. Detta för att pannan är skit och för att hela systemet in princip kyls ner mellan eldningarna för att acctanken är för liten.

Så till frågorna.

Funderar på att investera i bergvärme. Har haft hit en firma som tittat och väntar på offert från dem. De är återförsäljare av Thermia pumpar.

* Vilket märke på pump ska man välja? Thermia, IVT, Nibe, eller något annat? Vad jag förstår ska Thermia och IVT vara marknadsledande, bäst. Stämmer detta, eller har ni någon annan uppfattning?

* Vissa säger att luft/vatten pumpar har blivit så pass effektiva att de idag kan vara ett bättre val än bergvärme. Vi bor utanför Falun. Tankar på det?

* Vad har ni fått betala för era bergvärmesystem? Tycker det verkar vara ett väldigt stort spann på vad folk betalar.

* Någon som kan rekommendera någon särskild leverantör i närheten av Falun som ni har haft bra erfarenhet av?

Tacksam för alla tankar och svar jag kan få. Det är en djungel det här... ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Jag har en ivt pump som var installerad när vi flyttade in, kan inte säga annat än att jag är kanon nöjd behöver inte göra nått, har liknande storlek på vårt hus fast 1,5 plan med källare och gör över med ca 14000kwh, tror anläggningen kostade nånstans runt 150k

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

3

Jag har en Autoterm (samma som IVT)bergvärmepump sen sju år tillbaka. fungerar klockrent. Gjorde tidigare av med 33 000 kW per år med vattenburen elpanna, nu går det åt 14 000 kW.
I sista tidningen Villaägarna finns en prisjämförelse luft vatten/bergvärme.

T1 -68 Råttig men rolig, motor från Yamaha R1, T1 -53
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56

4

Hej.
Skaffade bergvärme i höstas,eldade också med ved innan,hade egen,men mycket slit och dålig och ojämn värme inne.
Tog ut sex olika firmor,fem olika fabrikat,det är en jungel,alla har olika ideer,så man måste läsa mkt och sätta sig in i det så gott det går.
Valde en IVT Premiumline,funnits länge,inte det absolut senaste,men funkar kanon .
Ångrar att jag inte köpte när vi flyttade in för sex år sen,ved har vi nu bara till en öppen spis med spiskasset,för att stödelda lite och mysfaktor.
En annan sak som vi gjorde i höstas var att tilläggsisolera vinden,vart genast lite mer ombonat i huset,och ännu en sak man ångrar att man inte gjorde tidigare.
Robban

5

Kul att ni är nöjda med era system. Det låter betryggande ICQ/ab

Måste missat den tidningen, kommer du ihåg några siffror på jämförelsen de gjorde Stefan?

6

Bekanta installerade bergvärme och bytte ut alla element för nån månad sen, kan kolla upp lite?

7

GB skrev:

Bekanta installerade bergvärme och bytte ut alla element för nån månad sen, kan kolla upp lite?

Får du gärna göra! ICQ/ab

8

Har en ivt bergvärmepump och värmer upp 160kvm har en kärring som duschar i en evighet och två ungar.
Gör av med ca 15000kwh/år.
Har också installerat kyla för varma sommardagar, fungerar så att en cirkpump tar köldmediumet från borrhålet och skickar upp det till en fläktkonvektor och sen ner till bergvärmepumpen. Det blir väldigt låga driftskostnader (ungefär som en 60watts lampa per konvektor) för att få kyla på sommaren och som en bonus så värms köldmediumet upp så att bergvärmepumpen blir effektivare.
Batalade ungefär 170000 för hela anläggningen med borrning, pump, varvattenberedare och kyla.
IVT,s varmvattenberedare är också förbereda för solceller, kan vara bra som stöd om man har en acktank

Nordhan

9

Det som folk INTE tänker på är att om man har ett hus så äger man bara ca 2,5 met från markytan och ner.
Resten äger staten.
Vad skulle hända om dom får för sig att alla som har bergvärme skulle betala skatt för att man änvänder "statens" mark för värma huset??
Jag skulle nog satsa på en effektiv pelletspanna eller lägga ner jordvärme istället..

10

Nja 2,5 meter är mer av en skröna.

Om jag minns rätt så.... vid en 2D fastiget äger man inget upp eller ner dock har man bygglov som godkänner byggnader eller borrhål.

2004 blev det möjligt med 3D fastigheter då kan man äga luftrum.

Med fastighet menar jag tomtyta...

TYP..... Minnet kanske sviker mig.

För dom intresserade förklaras äganderätten uppåt och nedåt här http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=1651214

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

11

Min kompis som är rörkrökare sa bestämt ifrån luft/vatten pump.
Detta pga att vårt gamla trähus är just gammalt och otätt vilket skulle medföra att pumpen skulle få jobba ihjäl sig.
Vid har ved som bas men jag lyckades inte tima allt som det skulle förra året så veden är snart slut.
Lösningen blir en beg. pelletsbrännare med tillbehör att ha som reserv.
Pannan i uthus med en ineffektiv järnrörskulvert skall grävas upp och ersättas med en ny.
Vi har kanon värme.
5år gammal Extuna, tillverkas i Falun, med 3 x 1000 liter acktankar varav 1 tekniktank som är förberedd med solslinga.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

12

Reine skrev:

Min kompis som är rörkrökare sa bestämt ifrån luft/vatten pump.
Detta pga att vårt gamla trähus är just gammalt och otätt vilket skulle medföra att pumpen skulle få jobba ihjäl sig.
Vid har ved som bas men jag lyckades inte tima allt som det skulle förra året så veden är snart slut.
Lösningen blir en beg. pelletsbrännare med tillbehör att ha som reserv.
Pannan i uthus med en ineffektiv järnrörskulvert skall grävas upp och ersättas med en ny.
Vi har kanon värme.
5år gammal Extuna, tillverkas i Falun, med 3 x 1000 liter acktankar varav 1 tekniktank som är förberedd med solslinga.

Jag installerade Luft/vatten i mitt gamla hus och det ska man inte göra i gamla hus. I gamla hus är det högtemperatursystem och pumpen stannar och larmar vid en returtemp från radiatorerna på 52 grader och mitt hur kräver mycket högre temp. Detta innbär att jag i princip värmer mitt hur med elpannan när det är mer än -5. Detta var ingen som informerade om när jag beställde pumpen och det var ju en smula snopet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Håller med föregående talare, instalerade en luft/vatten våren 2008 har en bosch pump som laddar i min oljepanna från -96 inte den bästa lösningen men billig under 50000.

Sen kom det två stabila vintrar 08/09 och 09/10 då körde jag 3 månader/år på elpatroner i min oljepanna, pumpen är väldigt oeffektiv under -5. Nu skulle det visa sig att mitt styrbox va trasig från leverans och dog feb 2010 med en ny styrbox har pumpen fungerat helt annorlunda och klarar sig utan tillskott till ca 0 grader.
På grund av den inte helt fungerande styrning låg jag på 2009 och 2010 ca 22000 Kwh/år 2011 tack vare en mild höst ca 15000Kwh

Jag har 116kvm i yttermått med källare byggt 1964 inga nya fönster och inte tilläggsisolerat så mitt hus värmer omgivningen rätt bra.

Eftersom du bor i Falun och har ganska kalla vintrar så jag skulle inte installera en luft/vatten om jag va dig.

Vill du ha en gillig lösning kör pellets men har inte träffat någon som inte leker med  pannan varje vecka, sotning, uraskning.
Jag pendlar i jobbet och är borta i 2veckors perioder alla leverantörer sa att en pellets brännare i min panna eller ny pellets panna inte va att lita på i 2 veckor.

Jag hade idag valt bergvärme om jag skulle gjort om det. Istället lägger jag på 45mm på insidan i varje rum jag går igenom och golvärme slang i alla rum.. bara det att jag inte är så snabb med renoveringen.  Default/lol

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

Tack för alla intressanta svar!

Vårt hus ska vara väldigt lämpligt för tex bergvärme sa killen som ska lämna offert. Pga vi har gamla sektionsradiatorer och golvvärme i huset som inet behöver så hög värme för att funka bra. Samt tyckte han att det var relativt väl isolerat och tätt.

Det känns som att ni som har egna erfarenhet av luft/vattenpumpar är i majoritet mindre nöjda. Men det ska ju som sagt ha hänt en hel del med de grejerna de senaste åren.

När det gäller att byta till annan panna eller pellets också funnits med i tankarna. Men vi har kommit fram till att vi vill ha ett så underhållsfritt system som möjligt. Vi vill inte känna oss bundna till hemmet för värmensskull. Sedan har jag också hört många som har strul med sina pellets anlägningar som stannar och håller på. Men det beror ju såklart på hur man sköter det.

En annan fördel för oss i att välja bergvärme är att vi frigör ytor som vi kan använda till roligare saker än att förvara ved och ha till pannrum. Med småbarn och motorhobby kan man aldrig få för mycket utrymme...

Keep the input coming!  ICQ/ag

15

Precis som svwerker säger så är det egenligen framledningstempen till elementen som styr. Jag gjorde samma miss som svwerker men jag klarar mig med runt 50 grader i framledning för att få 22 grader inne (jag gillar när det är varmt) har du idag ett lågtempssystem som kanske klarar sig med 35-40 grader så kan en luft/vatten fungera men tänk på att alla pumpar som finns idag stänger av vid -15 till -20 och dalarna har ju ändå vinter så du kommer använda tillskott väldigt mycket. Kollar man på www.temperatur.nu så har ni ju 4 månader per år under 0 grader i falun så jag hade som sagt valt bergvärme om man klarar investeringen.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

16

Om du har stor tomt så tycker ja du ska satsa på jordvärme. Men de kanske fungerar sämre uppåt landet? Själv kör jag med pellets å som du säger så kan de krångla på många olika sätt ibland. Och de snor utrymme!

17 Senaste redigerad av Reine (2012-02-10 12:49:07)

Svwerker skrev:

Jag installerade Luft/vatten i mitt gamla hus och det ska man inte göra i gamla hus. I gamla hus är det högtemperatursystem och pumpen stannar och larmar vid en returtemp från radiatorerna på 52 grader och mitt hur kräver mycket högre temp. Detta innbär att jag i princip värmer mitt hur med elpannan när det är mer än -5. Detta var ingen som informerade om när jag beställde pumpen och det var ju en smula snopet.

Tyvärr verkar det ibland som om de bara vill sälja å dra in pengarna.
Känns ibland som att de resonerar så här: -Är kunden nöjd kommer han tillbaka men å andra sidan är kunderna inte lika trogna idag så sälj medan du har chansen.
Jag lita INTE på någon säljare/hantverkare, om han inte är en nära vän, jag kollar och överkollar så ibland kommer jag knappt till skott tyvärr.

Min kompis sa aldrig exakt varför, bara att jag inte skulle välja luft/vatten så det var MYCKET intressanta fakta du kom med här Svwerker.
När det är -20 vill mitt systemet ha ca 80 grader ut ur pannrummet för att klara kulvertförlusterna och orka värma kåken till 22-23 grader som vi vill ha.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

18 Senaste redigerad av michaelth (2012-02-10 15:19:09)

kan kan inte öka radiatorytan för att på det sätter kunna ha en lägre matar temperatur i systemet i ett gammalt hus..?? dvs byta enkla till dubbla radiatorer??
eller aerotemprar ICQ/ad  Default/hmm
jaja  eldar med pellets i en panna från 67.  och förhoppningsvis blir det komplement med solpaneler till sommaren.

det tål nog att kolla med en oberoende energirådgivare.. brukar finnas sådana på kommunerna..
han jag frågade sålde pannor.. hur objektivt som hellst.. ICQ/am
hört av flera att dom är nöjda med sina bergvärme installationer... men att dom drar mycket mer el en kall vinter än dom skulle enligt kalkyler dom fått innan..
Men visst det var ju säljarna som lovade ICQ/ad

Tänker bara 150-170k kan kan köpa mycket bränsle för.... blir nog pellet ett tag till köpte mig en 2 år gammal oljepanna för 5 k som åker i när den jag har e trött..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Det finns bara två sätt att få ner temperaturbehovet ut i systemet. Öka radiatorytan och att isolera.
Jag ska isolera för mitt hur har ingen mer isolering än den som hamnade där 1937 när det byggdes.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Är nog rätt så nöjd med min pelletsdrift,men långt ifrån så problemfritt man skulle önska..idag gäller det nog verkligen att väga för och emot för att få mest för pengarna.Jag körde på gammal panna första året,men tröttnade på att askutrymmet
var så litet,så vi köpte ny panna när vi byggde bulkförrådet för pelletsen,så nu askar jag ur en gång i månaden när vi kör för fullt(de kallaste månaderna).Bulkförrådet är förresten det som jag är mest nöjd med /krona,är mycket arbetsbesparande och
ger en dammfri pannmiljö...

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

21

Fått offerten idag. Pannan är en Thermia Diplomat G2 8. Borrhålet ska bli 200m.

Panna inkopplad och klar mot befintligt vatten och värmesystem enligt va byggnorm samt koppling isolering och brine.

Pris 170.000:- inkl moms minus 25.500:- i ROT avdrag.

Det som tillkommer är elektriker för att koppla el fram till pannan.
Fläktkonvektor till garage och en liten varmvattenberedare att montera inne i huset för att eliminera väntetiden på varmvatten från pannan.

Så alltså 145.000:- plus kanske 10.000:- för det övriga?

Mycket pengar blir det...

Någon annan som köpt likadan panna med liknande installation nyligen? Vad fick i så fall ni betala?

22

Jag får inte min info förens nästa vecka då dom är bortresta  Default/hmm

23

GB skrev:

Jag får inte min info förens nästa vecka då dom är bortresta  Default/hmm

Det är lungt. Tänkte ta in några fler offerter ändå. Men kolla gärna med dem när du kan. Intressant att höra ICQ/ab

24

Fläktkonvektor till garage

är det som en Aerotemeper typ??kapasitet? och vad kostar en sådan?? om jag får fråga..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Svwerker skrev:

Det finns bara två sätt att få ner temperaturbehovet ut i systemet. Öka radiatorytan och att isolera.
Jag ska isolera för mitt hur har ingen mer isolering än den som hamnade där 1937 när det byggdes.

Visst är det så här. Isolera mera är det som gäller!! Något som många också gör fel eller inte rätt är att bara tilläggsisolera väggarna men gamla fönster sitter kvar. Somliga byter ut alla sina fönster till något effektivt och värmeisolerande, visst är det bra, men var tar värmen vägen då... ja just det på med mössan. Den viktigaste isoleringen är att isolera i taket, värmen åker uppåt och ut genom taket som inte heller har mer isolering än det som (om man har tur) hamnade där 1937  Default/hmm
spelar ingen roll hur man eldar pellets, ved och brassar på med el i bergvärmesystemet en kall vinter... men värmen glädjer iallafall kråkorna som dessutom har snöfritt tak att sitta på  ICQ/ag

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand