Vet att det finns diverse forum där man kan läsa på om sånt här, men de är så fulla med olika tankar och förståsigpåare att man knappt orkar läsa. Därför slänger jag ut lite frågor här istället och ser om det är någon som har några erfarenheter, och det gör det väl säkert 
Vi köpte hus för ett tag sedan och har börjat kika på att göra något åt vår uppvärmning. I dagsläget är förutsättningarna dessa:
*Hus ca 130kvm ett plan med hälften uppvärmt av golvvärme och hälften av gamla stora radiatorer. Vattenburet system. Har även en liten kamin inne i huset att myselda med.
*Garagebyggnad med pannrum på ca 60kvm.
*Uppvärmning av huset sker från pannrummet via kulvert som är uppmätt och ok. Pannan är en gammal ineffektiv Passat som sitter ihop med en 750L acctank med elpatron.
*Har ingen skog så jag måste köpa ved. Och det går MYCKET ved. Detta för att pannan är skit och för att hela systemet in princip kyls ner mellan eldningarna för att acctanken är för liten.
Så till frågorna.
Funderar på att investera i bergvärme. Har haft hit en firma som tittat och väntar på offert från dem. De är återförsäljare av Thermia pumpar.
* Vilket märke på pump ska man välja? Thermia, IVT, Nibe, eller något annat? Vad jag förstår ska Thermia och IVT vara marknadsledande, bäst. Stämmer detta, eller har ni någon annan uppfattning?
* Vissa säger att luft/vatten pumpar har blivit så pass effektiva att de idag kan vara ett bättre val än bergvärme. Vi bor utanför Falun. Tankar på det?
* Vad har ni fått betala för era bergvärmesystem? Tycker det verkar vara ett väldigt stort spann på vad folk betalar.
* Någon som kan rekommendera någon särskild leverantör i närheten av Falun som ni har haft bra erfarenhet av?
Tacksam för alla tankar och svar jag kan få. Det är en djungel det här... 
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
* Saab 02:a