1

Jag går och funderar på att köpa en ATV till gården för att ha i skogen. Det är inte lätt att välja modell. Tänkte kolla om någon här har något att bidra med.  Det står nog mellan dessa tre:

Polaris 550 XP Sportsman EFI

Suzuki 500 AXI

Can-Am 500 XT Outlander

Polarisen är en 550 på 40 hk men en enstånka. I och för sig verkar den ha en bra fyrhjulsdrift. Suzukin har 5 års garanti men en enstånka på 38 hk. Can-Am en har en vätskeskyld V-twin som bör ge bra vrid på 40,4hk. Can-am har 2 års garanti. Alla dessa kostar ungefär samma...

Just nu lutar det nog åt Can-Am:en men har ni bra eller dåliga erfarenheter av märkena?

Jag vill kunna dra timmer med den i skogen.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Hur pass mycket timmer handlar det om?
Har bara erfarenhet av Polaris och Can-Am, så Suzuki kan jag inte uttala mig om!
Polaris då... Riktigt bra drivlina, håller väl kanske inte samma klass som Can-Am men som sagt, drivlinan är bra (kanske bäst av dessa?)!
Motorn är helt ok, gör sitt jobb. Ska du köra riktigt mycket/tungt timmer så skulle jag nog kika på en liiiite större motor.

Can-Am är riktigt fin, känns mer påkostad än Polaris. Motorn är riktigt fin, snäppet vassare än Polarisen. Drivlinan är snäppet sämre jämfört med Polarisen, men då är den heller inte dålig (långt ifrån)!

Tror att dom flesta hjulingarna idag (förutom tjing-tjong märkena) är riktigt fina!

Kan inte mycket...

3

Ta den med STADIGASTE drivlinan är mitt råd.
Vikten på maskinen är viktigare än effekten, det man oftast saknar är grepp och där avgör vikten mer än vridet/effekten.
Alla maskiner är så lågt växlade att man tar sig fram även med en klenare motor... säger inte att du skall ha en klen motor men välj den stadigaste maskinen.
Sen är kedjor inte så dumt att ha i skogen för just greppet (läge att tjata in det i affären om du köper nytt).

Har själv en Can-Am Traxter 03a (de hette Bombardier Traxter då) 500cc 27-28hk och det enda som stoppat den så här långt från att dra JÄTTE lass är fästet, så vikten är av vikt.

ÅF i V-ås berättade, när jag hade in min på rep, att en Outlanderägare dragit för tungt och slitit sönder hela diffhuset bak och det tog tid samt var dyrt!!

Håll dig borta från allt vad tjing-tjong heter, de fungerar säkert jättebra men bara ett tag.  ICQ/am

Skall du köpa skogsvagn?
Välj en med stödben för kranen, underlättar speciellt vid avlastning (jag har det inte och ibland välter nästan vagnen)(ja ja fram med svetsen..... vet det  ICQ/ag ).

Vinsch är ju ett måste, jag har fästen så jag kan flytta den mellan fram och bak men de är väl ofta inbyggda i fram från början nu mer.
Se till att ha både trådad fjärr (enklare att sköta tex ett snöblad med) och en trådlös.
Den trådlösa är guldvärd när man vinschar "timmer" så man slipper springa fram och tillbaka när saxen släpper.

Svar föder frågor så PMa eller här!

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

4

Vi har precis köpt ny fyrhjuling till vårt jobb och det blev en Can-Am 650. Det avgörande för oss blev motoreffekt samt användarvänlighet då den har automatisk diffspärr vilket underlättar då det är 30 olika personer med olika kunskaper som ska agera chaufför.

Vi jämförde med Yamaha 700 samt Suzuki 750.

Du kan även köpa till 3års extra garanti på Can-Am.

5

Jag har pratat med lite försäljare och staplat upp för- och nackdelar. Just nu lutar det lite mer åt Can-Am Outlander 500XT eller 650 XT. 650 kostar lika mycket som en 500 Suzuki och kostar inte mycket mer än 500 XT:n. Polarisen verkar dock bra den med om man tittar på vikt och dragförmåga.

Jag kommer nog att köra med en Kranmankärra med fjärrstyrd hydraulvinch (KP1120). Den har stödben.

Can-Am:en har torrvikt 303kg (650XT) och (500XT) 297kg vilket är mer än Suzukin för både 750 och 500 då den ligger på dessa siffror med alla vätskor. Polarisen 550 ligger på 345kg torrvikt. Alltså är den tyngst. Skall man tänka vikt är det alltså Polaris som man borde välja. Den kan dessutom dra hela 680 kg. Det är mycket mer än de andra. Jag tror Can-Am klara 590 kg. Det som verkar ligga Polaris i fatet är att jag inte kan se att den har diffspärr. Behöver man det tro?

Alte Liebe rostet nicht!

6 Senaste redigerad av Reine (2012-02-07 14:22:59)

En maskin i den här prisklassen borde definitivt ha diff för att kunna konkurrera.

Tänkte just skriva ang max dragvikt, jag lovar att du kommer att lasta way over de vikterna.
Blir inte många stammar förrän du är uppe i den vikten inkl kärra som säkert blir lite tyngre med hydraulvinch. Gott med hydraul. Är det driving på kärran också?
Jo just ja det var ang dragvikten jag ville säga: -Titta på dragets infästning så att det är stadigt pga den förmodade och troliga överlasten.
Sitter fästet i diffhuset kolla att det är STADIGT så du inte drar sönder diffen om det rycker till.
Men med låg fart så brukar det inte rycka nämnvärt.

Vill inte göra dig osäker bara belysa det jag upplevt och funderat på under mina 9 år med min skogsmulle.

Edit: Vet inte vad du har för terräng men tyngdpunkten kan vara värd att ta hänsyn till också.
Allt för många har förolyckats när maskinerna vält, många gånger är det nog farten som är boven.
Jag har ganska kuperad terräng så den extremt låga tyngdpunkten på Traxtern är guld värd.

7

(lite input från en som har mindre maskin)
Vi har en Honda 420, fotväxlad. Fungerar hur bra som helst kubikmässigt MEN växellådan skulle man köpt som man justerar direkt från handtaget elektriskt. För de är ofta man behöver jucka fram och tillbax, då det är trångt där vi kör.

Man kan inte lassa någe större lass när man kör i skogen. Så här i efterhand skulle vi nog köpt en gammal mindre traktor istället. Men den kan man ju inte leka med som en fyrhjuling ICQ/ag

Bubbla -62
Buss -60

8

Är du säker att Polarisen inte har diff? Låter skumt om den inte skulle ha det  ICQ/an
Elektriskdiffspärr vet jag inte om jag skulle vilja ha, säkert jättebra, men känns ändå "säkrare" med en mekanisk på en arbetsmaskin.
Samtidigt så är det ju garanti på grejerna, så det är bara att köra  ICQ/ad

Kan inte mycket...

9

Som sagts ovan greppet är det som är kritiskt när man kör ved i skogen!

Har en gammal yamaha 350 hemma och med snökedjor på alla hjulen är det ändå alltid greppet som saknas.

Den har dock ingen diffspärr. Skulle hellre ha diff än större motor i alla fall ICQ/ag

Men sen ett par år har vi traktor med skogsvagn. det är ju lite andra grejer det..

10

Aha kollade just på BRPs hemsida om Outlandern.
Såg att det är variator på den, vad säger ÅF om det i skogen?
Har de andra fabrikaten växellådor med drev eller är det variator där också?

Min Traxter har drev med automatläge eller manuell med knappstyrning på styret.

Men idag är väl en variator sottsäker den med.

Som Nicke sa: "Samtidigt så är det ju garanti på grejerna, så det är bara att köra".

11

Kollade en lååång tråd på Skogsforum. Där hittade jag detta om Polarisen: "de har marknadens bästa 4wd som diffar automatiskt på alla 4 utan knapp/spak tryckning, en stor fördel!". Många förordar Polarisen men att kvaliten blivit sämre på senare år. Andra pratar sig varmt om Honda som inte har någon variator. Jag tror de flesta andra har variator. Hondan verkar vara en riktig kvalitetsprodukt men den har stel bakaxel.

Nästan helt omöjligt detta.

Alte Liebe rostet nicht!

12

Dom flesta har väl släppt den traditionella variatordriften och gått över till våtkoppling, vet att Polaris var en av dom sista att överge varitordrift av gamla typen. En annan sak som är riktigt skön är ju servo, kanske sitter på samtliga maskiner nu, annars är det ett bra tillval.

T1 -68 Råttig men rolig, motor från Yamaha R1, T1 -53
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56

13 Senaste redigerad av Reine (2012-02-07 16:47:35)

Rent spontant skulle jag säga stel axel.
Mindre som kan gå sönder vid skogsbruk blir dock inte lika bekväm som en maskin med individuella upphängningar även "gränslingsfrigången" blir lidande.
Blir även sämre styrförmåga, men med kedjor är det nog marginellt.
Min Traxter har stel axel och jag ser ingen direkt nackdel.
Jo kör man på gräsmatta eller annat där man inte vill ha spår så är det ett aber, det stela gör att det alltid gnussar och river på ena sidan.

14

Inte att glömma bort är att ha skyddsplåtar under maskinen. För fastna kommer du göra  ICQ/ag  och då är det dumt att ha sönder någe för man snålat på skydd.

Bubbla -62
Buss -60

15

Köp en Can-am dom är outstanding!!  ICQ/ag  ICQ/ag http://www.youtube.com/watch?v=lpnaCvIr … AAAAAAABAA

Min fick gå rätt hårt och det var aldrig några problem.

Jan Jacobsson Borås

16

varför inte en hederlig traktor? finns än så länge ingen 4-hjuling som slår en traktor för skogsbruk. har tillgång till både och när vi hugger och traktorn har en kraft och ett grepp som en 4-hjuling bara kan drömma om. enda nackdelen som jag ser det är om man inte har plats att köra den men då behövs det nog röjas iallafall. lycka till med köpet. vi har en can am 700 årsm 2010

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

17 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-08 08:47:42)

4-hjuling vill jag ha för att den som du säger tar sig in på trängre ställen och manövrerar bättre. Efter att ha läst hela kvällen igår så tror jag att vi skall lyssna på Reine. Enkelhet och kvalité är nog det man skall sträva efter. Jag tror faktiskt det är en Honda man skall ha om man inte vill byta remmar eller meka hela tiden. De har satt motorn i längsriktningen och det gör att man slipper vinkelväxlar och med den stela bakaxeln så niger inte ATV:en vid tung last heller samt att det är mindre komplexa delar. Honda har dessutom hydrostatdrift som en riktig skogsamskin. Säkert dyr om den går sönder men de jag läst om är helnöjda. Den möjliggör att krypköra på millimetrar. Det gör inte variatordriften som de andra har.

Som någon annan sa så skall man ju dessutom tänka på att det tillkommer hasplåtar, styvare fjädrar, höjning m,m om man kör i skogen men det har Honda redan tänkt på i sitt skogspaket. Därför tror jag att jag svängt. Det är nog Hondas skogspaket som gäller om man inte vill meka hela tiden. Desutom är det 5 års garanti på grejorna. Synd bara att närmaste handlare är i Borås mig veterligen.

Alte Liebe rostet nicht!

18

SakLetare skrev:

Vi har en Honda 420, fotväxlad. Fungerar hur bra som helst kubikmässigt MEN växellådan skulle man köpt som man justerar direkt från handtaget elektriskt. För de är ofta man behöver jucka fram och tillbax, då det är trångt där vi kör.

Man kan inte lassa någe större lass när man kör i skogen. Så här i efterhand skulle vi nog köpt en gammal mindre traktor istället. Men den kan man ju inte leka med som en fyrhjuling ICQ/ag

Hur har du upplevt den stela bakaxeln då? Hänger den sig mycket på stenar och så?

Alte Liebe rostet nicht!

19

nizekustoms skrev:

Hur har du upplevt den stela bakaxeln då? Hänger den sig mycket på stenar och så?

....lägger ett svar jag också på den frågan.
Har egentligen aldrig hängt den på axeln, närmast ute vid hjulen kan ju alla fastna pga bärarmar och drivaxlar.
Det enda har väl varit att man blivit hängande mitt under på någon sten eller stubbe.
Utan vedvagn efter så så har man bara omfördelat vikten med att resa eller flytta sig själv så har det löst sig.
Med vagn efter har den frontmonterade vinchen löst problemet.

Har många gånger tänkt traktor istället och det skulle varit kanon det med.
Men ATVn är så mycket mer användbar, flytta hästtransport, rekreation, m.m. m.m.

För några år sedan drog jag in grannens balvagn full med små höbalar så vi slapp koppla loss traktorn från balpressen, funka kanon!

För att inte tala om när snön skall plogas, enkelt snabbt och smidigt.

Har dock köpt en gammal traktorgrävare som komplement.

Tips: Håll utkik efter någon gammal risig vanlig bilsläpa att köra allt på, en sådan som man inte behöver bry sig i, riktar med släggan och demonterat belysningen på.  ICQ/ag

Lycka till!

ps en på trakten har en Honda hydrostatare och den låter för jäkla skumt, spik jämt varv och bara far iväg.

20

Vi får se om det blir hydrostataren. Den är ju en del dyrare. Varianten under har elektrisk automat som styrs med knapptryckningar från styret och varianten under den har fotväxel. Kanske är fotväxeln det enklaste alternativet = billigast och enklast att laga själv.

Traktorer, stor skogskärra och traktorgrävare lånar jag av svärfar så detta är ett komplement.

Alte Liebe rostet nicht!

21

nizekustoms skrev:

Kanske är fotväxeln det enklaste alternativet = billigast och enklast att laga själv.

Ja den lär väl vara direktpåverkad/mekanisk.
Men som SakLetare skrev ang fotväxel så tror även jag att knapp på styret för växling kan ha sitt berättigande.

nizekustoms skrev:

Traktorer, stor skogskärra och traktorgrävare lånar jag av svärfar så detta är ett komplement.

Du har tur du, här är det jag som får agera svärfar och låna ut grejorna till sambons dotters kille.  ICQ/ag

22

Många Polarishandlare säljer 850XPS av fjolårets modell för 83+moms. Prisvärd tror jag.

23

nizekustoms skrev:
SakLetare skrev:

Har aldrig fastnat på bakaxeln. Men mitt under på maskin men de går ju att lösa med lite hoppande och gungande...

Åter igen , köp med automatiskt/elektrisk växel på styret, kommer under lätta någe extremt.

En annan grej är styr servo. Testade en med styrservo, skulle man aldrig gjort OJ så lätt de gick att styra i skogen där det va mycket sten Default/smile

Bubbla -62
Buss -60

24

Jag tycker du skall köpa Polaris. bra skit, men är nog lite partisk i detta ämne eftersom jag jobbar på
Polaris europa förråd  ICQ/ag

En sak skall du vet det finns mycket reservdelar här...

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com