1

Efter att ha skickat tillbaka kassasystemet från fuskföretag KASSA09, letar jag fortfarande efter ett bra fungerande kassasystem (godkänt av SV inkl. kontrolldosa) till mindre bilverkstäder.
Finns det nån på forumet som äger eller jobbar på en bilverkstad och kan rekommendera nåt bra system?
Tacksam för svar !

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Är inte alls insatt i detta, men har sett jättemånga verksamheter som verkar använda fakturatjänst av ett företag som heter klarna. Kanske tar det inte bort behovet av ett kassasystem? Men är det inte så att ganska många som handlar något gärna betalar med kort eller per faktura, hur många betalar kontant numera? Om man klarar sig utan kassasystem då så vore det ju perfekt... Eller måste även fakturasystemen vara riktiga kassasystem?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Lär man inte ha kassasystem om det ska betalas med kort!

Sedan tror jag att det kan vara lite farligt med att skicka ut bilen med en faktura, risken att bli blåst finns ju. Bör ju vara bättre med betala, annars kommer inte bilen ut system....

Jag har tyvärr inte själv några tips om kassasystem

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4

Fast som jag fattar så tar tex klarna en avgift eller procent men tar också risken att inte få in pengarna, dvs du får alltid betalt...  Handlade för första gången mat på nätet, samma priser som i affären (en vanlig ICA iofs, inte willys eller ica-maxi) och gratis hemkörning, enda avgift 29 kr för faktura hos klarna.

förstår att skatteverket vill klämma åt de som kör svart, men, hm, de stoppar ju bara pengarna i en låda så jag försår inte riktigt hur de kommer runt det med dessa system... i andra ändan så har man ju ROT, RUT etc så folk slipper betala skatt, men konstigt nog bara på bygg och hushållstjänster - jag fattar inte varför tex inte skulle vara samma sak med att lämna in bilen??? Men tycker det hela är galet egentilgen, varför inte sänka momsen på tex städning om man nu vill det... jaja, nu ska jag inte trasha denna tråden...   förresten, skulle man kunna få ROT bidrag att tex renovera spindlarna om bara den som renoverar kommer hem till en?  ICQ/ag

5

Jag fick precis en faktura som säljföretaget överlåtit på Klarna. Antingen kunde jag betala hela beloppet (3000:-) vid förfallodatumet, eller också kunde jag betala så lite som 150:- och få resten som någon slags avbetalning. Känns som ett bra sätt att hamna i Lyxfällan, så jag tar nog och betalar allt på en gång.

6

Jag använder Verkstadsnet och har köpt kontrollboxen separat !
Verkstadsnet är bara mjukvara och dator har ju dom flesta redan .
Nackdelen är väl att jag tror du måste ansluta dig till Autoexperten för att få tillgång till mjukvaran .
Men ring å prata med dom om vad som krävs !!!

West Coast Volks
Attitude is everything !

7

Skriv kundens namn och adress på fakturan så behövs inget kassaregister.

8

P. skrev:

vet inte var du lever någonstans men alla firmor i Sverige måste ha skatteverks-godkänd kassasystem från 1jan förra året.

9

P har alldeles rätt, se länk nedan. Vid kontantfakura så behövs inget kassaregister.
Finns även ett undantag om man omsätter mindre än 4 basbelopp, vet dock inte om det är hela verksamhetens oms eller kontantdelens.

www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/kassaregister/vilkaomfattasavlagenomkassaregister/kontantfaktura.4.76a43be412206334b8980001064.html

10

Fabian skrev:

P har alldeles rätt, se länk nedan. Vid kontantfakura så behövs inget kassaregister.
Finns även ett undantag om man omsätter mindre än 4 basbelopp, vet dock inte om det är hela verksamhetens oms eller kontantdelens.

www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/kassaregister/vilkaomfattasavlagenomkassaregister/kontantfaktura.4.76a43be412206334b8980001064.html

Precis, då är det ju lugnt. Bara skriv ut en vanlig faktura med kundens namn, adress, kanske reggnr på bilen, ta betalt, stämpla den "betald", sätt i en pärm till bokföringen. Klart.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

11

Det låter ju inte orimligt att då fakturera kunderna, när man tänker efter är det ganska många ställen man alltid får en faktura, tror alltid jag fått det när jag tex servat bilen. Enda kruxet är väl om nån vill handla utan att uppge namn, men det måste ju vara ett mycket litet problem...

Det måste ju finnas massor av bra system som man enkelt matar in och får ut fina fakturor som uppfyller konstens alla regler...

Kanske har du lösningen på dina problem Rainier? ICQ/ab

12

Lurv skrev:
P. skrev:

vet inte var du lever någonstans men alla firmor i Sverige måste ha skatteverks-godkänd kassasystem från 1jan förra året.

Jag lever i verkligheten.

13

Jag tror att allt är mycket förvirrande!

* Enligt lagen måste alla firmor i Sverige ha skatteverks-godkänt kassasystem från 1jan förra året inkl. kontrolldosa. Det är alltså vad står på SV hemsidan och det är det de sa när jag har ringt SV flera gånger.

* Men sen fick jag höra av några kunder att man inte behöver ett godkänt kassasystem, även om man överskrider det sk. basbelopp x 4, som man enkelt uppnå när man jobbar varje dag.

* Sen snackade jag med killen från Handlar:n och han har ett (dyrt) kassasystem inkl. dosa, men påstår att stora livsmedelbutiker som ICA inte behöver ett sånt system med dosa (???).

* Skatteverket vill att alla ha ett godkänt kassasystem, men hjälper inte vidare, förutom en lista på deras hemsida med namn av gödkända system.

* Skatteverket påstår också att man riskerer 10.000kr i böte om man inte har ett godkänt system.

* Ett godkänt system, inkl. laptop och kontrolldosa kostar mellan 20.000 och 90.000kr.

Förstår ni varför jag blir helt galen?
Om jag inte behöver ett sånt system, då köper jag hellre en laptop och bokförings/försäljningsprogam.

Nu skriver jag fakturorna ut från Powerpoint med fakturanummer. En kopia till kunden, och en i pärmen för min administration.
Jag önskade om nån kunde berätta sanningen och hjälpa lite med det här....

14

RAINIER skrev:

Jag tror att allt är mycket förvirrande!

* Enligt lagen måste alla firmor i Sverige ha skatteverks-godkänt kassasystem från 1jan förra året inkl. kontrolldosa. Det är alltså vad står på SV hemsidan och det är det de sa när jag har ringt SV flera gånger.

* Men sen fick jag höra av några kunder att man inte behöver ett godkänt kassasystem, även om man överskrider det sk. basbelopp x 4, som man enkelt uppnå när man jobbar varje dag.

* Sen snackade jag med killen från Handlar:n och han har ett (dyrt) kassasystem inkl. dosa, men påstår att stora livsmedelbutiker som ICA inte behöver ett sånt system med dosa (???).

* Skatteverket vill att alla ha ett godkänt kassasystem, men hjälper inte vidare, förutom en lista på deras hemsida med namn av gödkända system.

* Skatteverket påstår också att man riskerer 10.000kr i böte om man inte har ett godkänt system.

* Ett godkänt system, inkl. laptop och kontrolldosa kostar mellan 20.000 och 90.000kr.

Förstår ni varför jag blir helt galen?
Om jag inte behöver ett sånt system, då köper jag hellre en laptop och bokförings/försäljningsprogam.

Nu skriver jag fakturorna ut från Powerpoint med fakturanummer. En kopia till kunden, och en i pärmen för min administration.
Jag önskade om nån kunde berätta sanningen och hjälpa lite med det här....

Välkommen till Sverige Rainier... ICQ/ag

15

Skillnaden mellan dig och Handlarn-butiken är att du inte säljer varor över disk, utan i huvudsak tjänster (reparationer), och en del reservdelar, och alltid mot faktura till en registrerad kund (du har ju namn, kundnummer etc)

Här står det tydligt att "Fakturerad försäljning behöver inte registreras i ett kassaregister." http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 13725.html

Skaffa däremot ett bra bokföringsprogram som du kör i din dator (t.ex. www.vismaspcs.se har jag hört är bra men finns hundratals).

Det brukar också löna sig att anlita en redovisningsbyrå/revisor för deklaration, och löpande bokföring/moms etc, även om det kostar en del tjänar de in det genom att de kan alla avdrag, och du slipper obehagliga överraskningar... det kan också vara bra med tanke på olika knep med momsreglerna när du köper in reservdelar från utlandet.

Jag har ett tips om en bra redovisningsbyrå du kan prata med och de kan säkert rekommendera ett bokföringsprogram som är lämpligt också, skicka ett mail om du vill ha kontaktinfo.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

16

Så länge du skriver en kontant faktura så behöver du ingen box (än sålänge)
Men då måste du ta namn adress och tele nr till kunden och lagra det i dator eller pärm (pappersform)
Och 10000 i böter gäller för varje felaktig faktura du har ställt !

West Coast Volks
Attitude is everything !

17

Vem kollar skatteverket upp ?........ Jo den utan box först då gäller det ha det på sitt torra..dom é inte lätta att lura.
Tycker du skall ringa Autoexperten och prata om " i samarbete med Autoexpertn" finns mkt att vinna på detta...

Vill du springa runt med pengar i fickan så visa inte att du finns..el så kör du korrekt och får bort alla oseriösa företag som kör svart..

M.a.o ett regiesteter går att gå runt men är jobbigt sätt att driva företag på idag.... Lycka till ICQ/ab

West Coast Volks attitude is everything

18

Det finns flera vägar att gå. Sondis och Lifv är anslutna till Autoexperten och får därigenom tillgång till ett kassasystem, finns liknande via Mekonomen bilverkstad osv. Jag gissar att man binder upp sig att köpa merparten av reservdelarna från den man ansluter sig till?
Jag tror för Rainiers del att det är mer kostnadseffektivt att antingen använda kontantfakturaprincipen med kundens namn och adress på alla papper eller att skaffa en kassaapparat med box (kostnad ca 10-12000) utan koppling till faktureringsprogrammet. Skriv ut fakturan till kunden, ta betalt (kontant eller kort) slå in beloppet i kassan och ge kunden två papper (faktura och kvittoremsa).

19

RAINIER... lägg en dag och ring runt dom olika aktörerna på marknaden typ Mekonomen el någon kolla runt du behöver inte binda upp dig att handla från alla aktörer på marknaden ... finns mkt att vinna på detta.. sen beror det ju på om du skall jobba med annat en vw givetvis..... men det är svettigt gör mer info du får , så jävla mkt mer jobbigt blir det.......... ICQ/ac

20

P. skrev:

Det finns flera vägar att gå. Sondis och Lifv är anslutna till Autoexperten och får därigenom tillgång till ett kassasystem, finns liknande via Mekonomen bilverkstad osv. Jag gissar att man binder upp sig att köpa merparten av reservdelarna från den man ansluter sig till?
Jag tror för Rainiers del att det är mer kostnadseffektivt att antingen använda kontantfakturaprincipen med kundens namn och adress på alla papper eller att skaffa en kassaapparat med box (kostnad ca 10-12000) utan koppling till faktureringsprogrammet. Skriv ut fakturan till kunden, ta betalt (kontant eller kort) slå in beloppet i kassan och ge kunden två papper (faktura och kvittoremsa).

Den där kontantfakturaprincipen är väl mest lämplig för mig. Jag förstår inte riktigt varför jag ska koppla upp mig med Mekonomen eller Autoexperten, vad har de att erbjuda mig? Vad ska jag handla från dem? Jag jobbar bara med luftkylda Folkar och Mini's. Och det är exakt vad dem inte har; reservdelar till dessa bilar.
Om jag får bekräftat från Skatteverket att kontantfakturaprincipen gäller för mig, då köper jag en laptop, en betalningsterminal (hyr via min bank) och en bra försäljnings/lager-program som jag har redan hittat. Den är direkt kopplat till en bokföringsprogram och är mycket tydligt och enkelt.
En kassaapparat behöver jag inte, för att alla betalar nyförtiden med kort, så det räcker med en betalningsterminal.

21

RAINIER skrev:
P. skrev:

Den där kontantfakturaprincipen är väl mest lämplig för mig. Jag förstår inte riktigt varför jag ska koppla upp mig med Mekonomen eller Autoexperten, vad har de att erbjuda mig? Vad ska jag handla från dem? Jag jobbar bara med luftkylda Folkar och Mini's. Och det är exakt vad dem inte har; reservdelar till dessa bilar.
Om jag får bekräftat från Skatteverket att kontantfakturaprincipen gäller för mig, då köper jag en laptop, en betalningsterminal (hyr via min bank) och en bra försäljnings/lager-program som jag har redan hittat. Den är direkt kopplat till en bokföringsprogram och är mycket tydligt och enkelt.
En kassaapparat behöver jag inte, för att alla betalar nyförtiden med kort, så det räcker med en betalningsterminal.

Japp då är jag med.... Ring då och prata med skatteverket...ta den person´s namn du pratar med och behåll det väl.. sé den som en värdehandling.
Jag gjorde så först........... Ett namn från någon på skatteverket underlättar för dig om "masen" dyker upp.

22

bara av nyfikenhet, när man gör sådana servicefakturor, har man tid eller fastprisjobb samt oljor och annat lika som lagervaror, för när man servar bruksbilen brukar ju servicen innehålla allt på fakturan, tex kan det ju se ut som nedan;

1 service á 1295  1295
2 l olja á 200         200
1 packning á 15       15
1 glödlampa á 29     29

eller har programmen speciellt stöd för fastprisjobb och timmar?

bryr sig skatteverket om hur många timmar du lägger, eller får du jobba hur lite/mycket du vill? dvs om du tar mycket för materialet men nästan ger bort arbetet? eller tvärt om...

23

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar. Allt är ju beskattat och momsat, båda reservdelar och arbetstimmar. På varje faktura lägger jag 25% moms till. Dem (moms-) pengarna betalar jag varje 3:e månad till skatteverket.
Sen betalar jag skatt varje månad som beräknas pga inkomster och utgifter.

24

Nu har jag snackat med nån på skatteverket och i stort sätt är det så här:

Ett godkänt kassasystem med kontrolldosa behöver man bara om man har "oregistrerade" kunder, såsom i en livsmedelsbutik. Ett undantag är restauranger och stora livsmedels-kedjor som ICA, etc. för att "det är för mycket jobb" för dem, enligt skatteverket. Andra undantag är taxichauförer och torgförsäljare.

Men eftersom jag registrerar kunderna på fakturan, behöver jag inte ett sånt system. Det enda som krävs är ett godkänt faktura layout, antingen på dator eller på en pappersblock. Förutom den vanliga informationen, såsom båda partiernas uppgifter och beloppet/moms, måste fakturan ha ett kronoligiskt nummer som kan inte kan ändras.
That's it !  ICQ/ab

Så nu ska jag leta efter en bra laptop, bokförings/försäljningsprogram och hardisc för backup.

25 Senaste redigerad av Stefan F (2011-03-13 15:43:14)

Om du har verksamheten som Enskild firma (o det låter det som...) är Visma  Enskild Firma kanske något för dig?

http://www.vismaspcs.se/produkter/bokfo … b=oversikt

Edit:

Såg just att någon redan tipsat om Visma...  Kan bara tillägga att min sambo kör det sedan tre år tillbaka
och det är väldigt enkelt att använda. Till deklarationen kan du t.om. skicka in hela bokslutet elektroniskt,
vilket vi har gjort ( o det funkar!)

Det finns för övrigt en fullt fungerande testversion som man kan ladda ner o leka med.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville