Jag tror att allt är mycket förvirrande!
* Enligt lagen måste alla firmor i Sverige ha skatteverks-godkänt kassasystem från 1jan förra året inkl. kontrolldosa. Det är alltså vad står på SV hemsidan och det är det de sa när jag har ringt SV flera gånger.
* Men sen fick jag höra av några kunder att man inte behöver ett godkänt kassasystem, även om man överskrider det sk. basbelopp x 4, som man enkelt uppnå när man jobbar varje dag.
* Sen snackade jag med killen från Handlar:n och han har ett (dyrt) kassasystem inkl. dosa, men påstår att stora livsmedelbutiker som ICA inte behöver ett sånt system med dosa (???).
* Skatteverket vill att alla ha ett godkänt kassasystem, men hjälper inte vidare, förutom en lista på deras hemsida med namn av gödkända system.
* Skatteverket påstår också att man riskerer 10.000kr i böte om man inte har ett godkänt system.
* Ett godkänt system, inkl. laptop och kontrolldosa kostar mellan 20.000 och 90.000kr.
Förstår ni varför jag blir helt galen?
Om jag inte behöver ett sånt system, då köper jag hellre en laptop och bokförings/försäljningsprogam.
Nu skriver jag fakturorna ut från Powerpoint med fakturanummer. En kopia till kunden, och en i pärmen för min administration.
Jag önskade om nån kunde berätta sanningen och hjälpa lite med det här....
VW TYP1 1974 (1300S) BMC 850 Pickup 1965 AUSTIN SE7EN 1959
Modern cars are nothing but visual pollution !