Ja, eftersom jag inte är i närheten så haj på gamla VW's som många av er här är, tänkte jag höra mig för här...
En bekant (som förövrigt har noll koll på VW) har hittat en BD lyxbuss (den har iaf lyxbuss-lister?) ute i skogen. Bussen är skapligt demolerad/sönderrostad så den är bortom all räddning tyvärr!
Det jag nu behöver hjälp med är vad jag ska be honom att rädda! Han har kapat loss instrumentpanelen redan, så den är "avbockad".
Kofångarna (med lyx-lister!!) har jag bett honom plocka, likaså alla lyx-lister som går att rädda (vilket inte är många fler än dom två i fronten, tror jag...).
Baklyktorna saknar tyvärr glaset, men bad honom ändå plocka "ringen".
Vad är det mer jag bör plocka? 
Säkert ingen som vill ha något,gräv ner resten...skoja bara!
Grattis till fyndet!
late,
in love,
and a little drunk..
Hähä
Danke!
Det jag själv är intresserad av är väl kofångarna, resten blir väl till salu (om inte allt?!) 
4 2012-02-03 11:10:07 Senaste redigerad av Demian (2012-02-03 11:10:56)
Vi vill ha bilder!! En barndoorlyx är aldrig bortom all räddning, men barndoorlyxinstrumentbrädan sitter med skruvar, han har ju kapat bort den, så då är det är förmodligen en nyare lyx.
T o m det här vraket håller på att räddas.

Han skulle ta bilder så fort som möjligt, var väl inte så motiverande att trampa runt i skogen när det är massa snö
Angående brädan, jag läste mailet han skickade till mig, där stod det att den hade "alla former kvar, enbart lite rost, har den redan bortskruvad". Så fel av mig!
Haha, den där såg då BETYDLIGT sämre ut än den "jag" hittat
Men finns inte många kvadrat plåt som går att använda, i princip allt är knöligt, rostigt eller helt enkelt borta
Det går nog att använda framdörrarna, ev. att lite lagning krävs, har man tur kan man spara dörrarna bak med 
Att hitta en barndoorlyx är nog bland topp 5 angående vwfynd man kan göra. Det finns tre kända barndoorlyxar i Sverige och ca 130 i hela världen, så jag vill nog se en bild innan jag går igång 
Har den fönster i taket? Listerna o instrumentbrädan gör det inte till en lyx. Taxin hade också dessa men inte takfönstren/solluckan.
Det kan jag inte svara på tyvärr! Taket existerar inte!
Instrumentpanelen har 3 hål (ser det ut som), utöver det så har den ju "dom blanka listerna"
Så, vad är det "jag" hittat? 
Vilken färg har brädan?
pic or it didnt happen 
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Blå!
Bilder kommer inte att läggas ut nu iaf, för mycket nyfiket folk
Ska se när jag får nya bilder 
12 2012-02-03 11:55:47 Senaste redigerad av Demian (2012-02-03 11:56:30)
Då är det förmodligen en barndoor taxi. Dom var blå. Inte helt fy skam det heller.
Om du vill göra dig av med stötfångarna, så kan du få ett bra bud av mig, eller så kan vi göra nått byte om du vill. Jag saknar dom till min lyx.
Okej! Som sagt, inte helt fy skam ändå!
Ja, jag vet inte riktigt när jag får tag i sakerna, är ju lite tråkigt väder ute nu för att leka arkeolog
Men! För att återkomma till min huvudsakliga fråga, vad bör man ta reda på? Plåten som ryggstödet fram lutar emot ser mycket frisk ut, kan det vara något att ta reda på?
Det är nog rimligt att ta ut nån som kan nåt om dessa fordon i skogen, annars är det säkert lätt att ha sönder detaljen som alla letar för att plocka loss detaljen som alla skiter i...
Ett fel räddat fordon kan vara ett förstört fordon...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Är det hörnrutor på den bak?
Rutor så ere = lyx äre inte troligen taxi som Demian skriver.
Hur var det? Hade både taxi och lyx öppningsbar baklucka (ja inte motorluckan då) eller var det bara taxi.
Ultra coolt i vilket fall som...... 
Enda kruxet är då att bilen står en bra bit hemifrån + att man ska ha någon man kan lita på också!
Men visst håller jag med! Är rädd att han ska förstöra något när han är där och klampar runt, men det är väl risker man får ta helt enkelt! 
Är det hörnrutor på den bak?
Rutor så ere = lyx äre inte troligen taxi som Demian skriver.
Hur var det? Hade både taxi och lyx öppningsbar baklucka (ja inte motorluckan då) eller var det bara taxi.Ultra coolt i vilket fall som......
Går inte att se, men det är ju en taxi iaf 
Det som går att rädda från bakre delen av bussen är lyktorna (dock utan glas), handtaget på bakluckan (så då borde den ju vara öppningsbar), kofångaren och växellåda! 
Enda kruxet är då att bilen står en bra bit hemifrån + att man ska ha någon man kan lita på också!
![]()
Men visst håller jag med! Är rädd att han ska förstöra något när han är där och klampar runt, men det är väl risker man får ta helt enkelt!
äh, lita på, nån från forumet som kan BD måste väl gå att lita på att ta med sig... såpass ärliga är väl de flesta och annars så lär ju den personen bli uthängd här och aldrig mera bli betrodd... Nu kan jag noll om bussar, men en BD som är så sällsynt borde man väl måna lite om att den inte förstörs i onödan...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Många gör allt för att rädda en barndoor. Speciellt en lyx. Ingen lyx är för dålig för att räddas.
Är det nu inte en lyx och ni ändå bara plocka delar så är jag är intresserad av "plåtlådan" under framsätet. Den mellan rambenen fram om den är frisk.
Många gör allt för att rädda en barndoor. Speciellt en lyx. Ingen lyx är för dålig för att räddas.
Är det nu inte en lyx och ni ändå bara plocka delar så är jag är intresserad av "plåtlådan" under framsätet. Den mellan rambenen fram om den är frisk.
Näe visst är det så, nog skulle det gå att rädda denna med, men då handlar det om sjukt stora summor samt sökning efter diverse saker så innan den kommer ut på vägarna har man tröttnat tre gånger om! 
Vet inte riktigt skicket på "plåtlådan", får se när jag får nya bilder! Vet ju dock inte om jag hinner fixa fram den innan din ska vara på vägarna *host* 
Om inte du visar en bild på den, så får väl jag göra det 
Den ligger redan här på boxerville. Det är nog inget att renovera, men försök att få lös delar.

Det mesta verkar vara löst redan...

23 2012-02-03 17:06:29 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2012-02-03 17:07:10)
Sådär fin ser den inte ut idag! 
Finns ju dock saker man kan ta reda på!