1

Hur är bestämmelserna ang backspeglar?

har hört att 69 och framåt måste ha två yttre och en inre(undantag ex pickups med vägg till skåpet).

får man sätta backspeglarna var man vill?  bara de går att använda? ex svanhalsar eller på framskärmarna?

2

Tror inte att det är krav på två yttre backspeglar från 1969. Min tyskimporterade Porsche 1977 har bara en ytterspegel på förarsidan och har gått igenom besiktningen sedan den kom hit i slutet av 80-talet.

3

kan inte det bero på att det var godkänt som ursprung för den bilen i resp land?

4

För årsmodell 1968 och äldre krävs minst en (vanligtvis inre) spegel. Från 1969-1985 gäller "TSVFS 1985:38", men vad detta är framgår inte riktigt (gjorde en snabb sökning på google...). Kanske två speglar? En inre och en yttre - eller på transportfordon två yttre (eftersom bakväggen är ogenomskinlig) - ren gissning faktiskt Default/hmm (Källa: VVFS 2003:22)

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5

anders bergh skrev:

kan inte det bero på att det var godkänt som ursprung för den bilen i resp land?

Njet - varje land bestämmer själv hur bilarna ska vara utrustade för att godkännas.

, . .·´¯`·..

6

ok. varesig man behöver eller ej så...
När man måste ha det. Då kan man placera dessa på huv-sida(typ albers) eller på hjulhusskärmen.. utan att riskera böter/sbp-ajjabajja?

7

Du kan väl sätta dem nästan var som helst så länge du verkligen kan använda dem att se bakåt och inte riskerar att skada fotgängare/cyklister som kommer för nära. Jag har sett speglar på både dörrsprintar, karossidor och framskärmar på typ 1:orna ICQ/ab

, . .·´¯`·..

8

tack. Jag har idag i dörrsprinten men hittade ett par som fästs i kromlisten istället. ska testa om det blir snyggt Default/smile

Tack Mats för svaren Default/smile