1

Jag tänkte förverkliga en gammal dröm, nämligen att få bo nära en sjö. Priserna på sådana hus är ju inte att drömma om så vad gör man?

Jo man får väl se till att ta sjön till huset. Fast nu skall vi inte överdriva. Sjö kan man nog knappast kalla det. Det kommer bli en vattenspegel på kanske 100x100m och med mestadels grundt vatten. Det är inte helt säkert att det kommer att genomföras heller men jag tänker försöka i alla fall.

En konsult har varit ute och kollat på stället där jag vill ha den. Han var lyrisk. Han hade aldrig sett ett ställe där det var så enkelt att anlägga på sa han. Det gör ju också att kostnaderna för projektet bör kunna hållas nere. Det är ju det som avgör i slutändan. Det rinner nämligen en bäck genom området som har en tarm som redan går genom det tilltänkta området. Med naturliga vallar runt platsen så behövs det knappt dämmas upp något heller.

Nu skall det samlas in underskrifter från grannar att de godtar anläggningen. Därefter gäller det att skicka in en första anmälan till Länstyrelsen.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Blir nog jättebra! Har en kompis som genomförde ett likadant projekt förra året. Vill du åka och kolla så kan du höra av dej.

3

ska du bygga en mygg odling :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Kul projekt Nicko!

Vad har du tänkt dig för växt/djurarter i dammen?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

5

robbanonline skrev:

Kul projekt Nicko!

Vad har du tänkt dig för växt/djurarter i dammen?

Ja myggen kommer ju på köpet men det finns redan fisk i bäcken så jag får hoppas att de håller myggen någorlunda borta. Kräftor har vi också redan i bäcken så de lär man ju få på köpet också. Annars är det ju fåglar och grodor m.m. tillsammans med klövviltet som lär komma och knacka på. Det är en bra bit från huset så vi lär inte vakna av "oljudet" i alla fall.

Det blir så klart en grillplats med vindskydd där och en brygga med en eka  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

6

Låter trevligt, men får man göra så här lagligt nu för tiden. Jag har förstått att det är mycket svårt att få tillstånd till en fördämning i ett vattendrag som har fisk eller kräftor.

7

Låter underbart! Nu hittade vi ju ett hus som redan låg vid en sjö men som alltid är det snäppet ballare när man bygger själv  ICQ/af

Ser fram emot projekt-tråden  ICQ/ag

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

8

HenrikL skrev:

Låter trevligt, men får man göra så här lagligt nu för tiden. Jag har förstått att det är mycket svårt att få tillstånd till en fördämning i ett vattendrag som har fisk eller kräftor.

Jo vi har sådan flyt (fyndigt ordval) här att huvudbäcken blir opåverkad så att fisk kan gå förbi vattensamlingen. Den tarm som går ut från bäcken in på våran mark skall vara ok att dämma upp enligt konsulten. Huvudfåran i bäcken är opåverkad men Länstyrelsen kanske säger annorlunda. Vi får väl se.

Alte Liebe rostet nicht!

9

Reine skrev:

En bonde hemmavid fick EU-bidrag för att anlägga en våtmark.
Kan kanske vara värt att kollaupp.

Det stämmer att man kan få, dock finns det riktlinjer för hur djup den får vara. Har för mig att det rör sig mellan 0,5 och 1 meter om du ska ha bidrag.
Så det blir optimalt för grodor, mygg osv (biologisk mångfald)

Gräv på, det blir skitmysigt med damm!
Jag hade en del saker som skulle "rättas till" här hemma så vi köpte en Åkerman H12 grävare att leka med! De stora slöa bestarna är inte så dyra och du får tillbaka pengarna när du säljer den igen. Skulle den gå sönder så ligger ju skrotvärdet på sisådär 50 papp.
Men det går mycket diesel när leksakerna väger 23ton  ICQ/ad

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

10

Vi grävde ju ut en damm på 10x20 meter. Där rinner det en liten bäck igenom.

Kommunen var och godkände bygget, men jag hörde att bönderna fått nej till att gräva den djupare 500m längre upp.

Så länge det inte rinner vatten året runt var det ok att gräva. Så det är väl en tolkningsfråga. Han från kommunen var och kollade mitt på sommaren och såg knappt nått vatten pga att bäcken var så igenväxt, så han klassade bäcken som ett dike. Han sa: Gör vad ni vill ICQ/ab

11

Läser just nu för att kunna ta jägarexamen.
Vi har pratat lite om sånt på kursen att man kan ansöka om pengar för såna projekt eftersom det är inom viltvård,
typ skyddad plats för änder och andra vattenfåglar.
Så det kan du ju kolla upp.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

Kalla det Viltvatten kan hjälpa

13

För viltvatten kan man nog få bidrag. Det är ju som Torpa skriver bra för fågellivet.
Vi har en 23ha stor viltvatten anläggning där jag jobbar. Och en till är på g.

Typ2 Eh bay 1973

14

En sån här gör susen! ICQ/ad
http://i39.tinypic.com/wuez40.jpg

15

Bild på armen
http://i43.tinypic.com/34ot0k7.jpg
Fick vi ju lite VWs med också  ICQ/ag

16

ADEvolk skrev:

Bild på armen
http://i43.tinypic.com/34ot0k7.jpg
Fick vi ju lite VWs med också  ICQ/ag

Vad får man ge för en sådan i motsvarande skick?

Störst bidrag får man om man anlägger våtmark på åkermark. Vi kommer dock göra det på betsemark. Sedan har väl bidragsbiten att göra med hur stort tillrinningsområde som våtmarken har och hur mycket av detta som är jordbruksmark. Då agerar ju våtmarken näringsfälla och binder en massa saker i sediment som man inte vill ha ut i bäcken nedströms.

Alte Liebe rostet nicht!

17

http://www.youtube.com/watch?v=SWH8s709TZQ

Lite inspiration kanske....kanske inte ICQ/ag

18

Idag fick jag nyheterna jag gått och väntat på! Länstyrelsen låter meddela att vår planerade våtmark är bidragsgilltig till 90% p.g.a. det stora tillrinningsområdet samt att området kommer att skapa en stor biologisk mångfald. Jippie!
Då kör vi då!

Alte Liebe rostet nicht!

19

nizekustoms skrev:

Idag fick jag nyheterna jag gått och väntat på! Länstyrelsen låter meddela att vår planerade våtmark är bidragsgilltig till 90% p.g.a. det stora tillrinningsområdet samt att området kommer att skapa en stor biologisk mångfald. Jippie!
Då kör vi då!

90%,  Default/yikes
ICQ/ab  ICQ/ab

20

Grattis!!!!

Bilder när det sker.tack.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Då får du skaffa en sån däringa båt som passar direkt på busstaket, något -50talstillbehör, då kan du ta campingbarndooren ner till sjön och fiska kräftor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22

Och jag har omvända bekymmer..

Schaktade för garagebygget förra sommarn/hösten och nu har jag en sjö!!! Pumpar och väntar på att det ska torka, så regnar det och jag pumpar och väntar på att det ska torka, så regnar det och jag pumpar och väntar på att det ska torka..... AAHHRRRGGG

Va fan!! Det blir ett par 100 liter efter bara en liten skur!!

Om du behöver vatten till din sjö kan du komma till mig och hämta lite!!

bugnbus.se

23

Ha ha Bosse... Du får tänka om och börja odla kräftor istället.
Hade ju glömt bort att du flyttat. Måste stanna och kika in någon gång när man är uppe hos morsan på besök.

Alte Liebe rostet nicht!

24

Projektet löper på och nu har grannarna fått en skrivelse om våra planer. Hoppas nu att ingen har något att invända emot.

Alte Liebe rostet nicht!

25

Här har det hänt lite igen. Grannen och jag har beslutat att samköra detta så vi har nu anlitat samma firma för totalentreprenaden. Han har ett tillstånd från Länstyrelsen sedan tidigare på sin anläggning så nu väntar vi bara på mitt tillstånd sedan så kör detta nog igång.
Tyvärr kan det ta 4 månader att få ett "JA" från Länstyrelsen. Kanske kommer vi igång till hösten i år.

Alte Liebe rostet nicht!