1

Saxar från min proj.tråd.

Veckan som gått har jag pysslat om topparna, portat som sagt, bytt styrningar på avgas och brotschat och honat som till rätt storlek.
Har hårdare fjädrar liggande men är osäker om jag ska montera dom eller inte, sliter ju bara i onödan på prylarna med hårdare om dom inte behövs....
Därför gjorde jag en liten undersökning....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778750.jpg

Resultat:

Origfjäder:

Inspänningstryck (40mm) 14.9 kg
Skimsad 1mm                    16.9 kg

Vid 10mm lyft                     47.5 kg
Skimsad 1mm                     51 kg

Trimfjäder:

Inspänningstryck (40mm)  37.4 kg
Skimsad 1mm                     40.7 kg

Vid 10mm lyft                     77.3 kg
Skimsad 1mm                     81.3 kg

Trimfjädrarna är alltså betydligt hårdare, men frågan kvarstår om jag verkligen behöver dom.

En annan fråga är om man nu skimsar origfjädrarna, får man bara högre inspänningstryck eller håller dom hårdare hela vägen?

Input från er??

2

hallo fran ett regnigt och kallt Californien. Vilka fjadrar du skall valja beror pa vad du har for kam och hur mycket du tanker varva. Hogt lyft med kammar med branta nockar och spetsig topp behover harda fjadrar for att inte tappa kammen vid hoga varv. Kammar med hogt lyft (14-15mm) for 1-1.1 lytare kraver verkligt harda fjadrar for att inte tappa kammen med ventilflyt som foljd. Aven en originalkam som varvar lite mer kanns battre med en innerfjader fran en wasserboxer. Lite mer fakta om motorn sa kan jag ge lite mer rad,

3

helmut skrev:

Saxar från min proj.tråd.

Veckan som gått har jag pysslat om topparna, portat som sagt, bytt styrningar på avgas och brotschat och honat som till rätt storlek.
Har hårdare fjädrar liggande men är osäker om jag ska montera dom eller inte, sliter ju bara i onödan på prylarna med hårdare om dom inte behövs....
Därför gjorde jag en liten undersökning....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778750.jpg

Resultat:

Origfjäder:

Inspänningstryck (40mm) 14.9 kg
Skimsad 1mm                    16.9 kg

Vid 10mm lyft                     47.5 kg
Skimsad 1mm                     51 kg

Trimfjäder:

Inspänningstryck (40mm)  37.4 kg
Skimsad 1mm                     40.7 kg

Vid 10mm lyft                     77.3 kg
Skimsad 1mm                     81.3 kg

Trimfjädrarna är alltså betydligt hårdare, men frågan kvarstår om jag verkligen behöver dom.

En annan fråga är om man nu skimsar origfjädrarna, får man bara högre inspänningstryck eller håller dom hårdare hela vägen?

Input från er??

Hej
Är det beg fjädrar som du testade ?
Vilken kam skall du använda o vilka vippor (1,4/1,25eller 1,1) och vilken typ av ventil (rostfritt) och varvtal
Man brukar räkna med den totala massan i ventilmekanismen för att få rätt vetilfjädertryck för att man inte skall slå sönder ventilsätet/ventil
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Halloj gubbs!

Är en Scat C35 pinne och 1,25 vippor.
Orig ventiler.
Varvtal..... brukar vara rätt högt iofs...

Origfjädrarna var beg, dom hårdare var nog nya även om dom legat länge.

Skillnaden mellan dom olika orig var 0.5 kg medan dom hårdare skiljde 3 kg som mest. (kan nog bero på att det är någon pårökt mexare som suttit och vridit ihop dom)

Tack för input!

5

Och Hans, soligt och varm Calif lät betydligt trevligare än Svedala.....

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-02-25 12:51:35)

helmut skrev:

Halloj gubbs!

Är en Scat C35 pinne och 1,25 vippor.
Orig ventiler.
Varvtal..... brukar vara rätt högt iofs...

Origfjädrarna var beg, dom hårdare var nog nya även om dom legat länge.

Skillnaden mellan dom olika orig var 0.5 kg medan dom hårdare skiljde 3 kg som mest. (kan nog bero på att det är någon pårökt mexare som suttit och vridit ihop dom)

Tack för input!

Du behöver dom hårdare fjädrana
C35 =9,67mm på kamen x 1,25 = 12,09 lyft på ventilen
Ps kolla så dom inte ventilfjäderen bottnar vid maxlyft ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Tack för det!

Har kollat upp och jag har mer än 1mm kvar mellan varje varv, borde inte vara några problem.

//Stefan

8

Antar att du också slänger i starkare stötstänger om du byter fjädrar..  ICQ/ad  Behövs verkligen för orginalstängerna blir nog att flexa rättså bra annars ICQ/ae  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab