1 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2012-01-27 09:29:34)

Hur skiljer man på rostfria och titanventiler?

Hur vet jag vad det är för material i dessa?

http://i386.photobucket.com/albums/oo306/forsbergrockar/IMG_1338.jpg

2

På vikten kanske...Är inte titan betydligt lättare än rostfritt?

3

jag gissar att titan ventilen är betydligt lättare, men jag vet tyvärr inte vad en rostfri väger.. men det kanske någon har koll på..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

4 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2012-01-27 09:40:10)

Vad kan en 44 ventil väga?

5 Senaste redigerad av David, Luleå (2012-01-27 09:47:30)

Mät densiteten, då kan man ju få ut lite bättre vad det är än att bara väga dem.

Väg ventilen och sänk den ner i vatten. Mät hur mycket vattenytan höjer sig.

Titan har en densitet på ca 4,5g/cm3 (ml)
Rostfritt ligger kring 8,0g/cm3

så det borde vara ganska lätt att bedömma även om det är olika legeringar.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Men om ventilerna är lika stora, alltså har samma volym så borde väl lika mycket vatten flytta på sig, för de lär väl inte flyta?

Tror jag tog mig lite vatten över huvudet här men jag blev så nyfiken på hur du menar ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-01-27 12:42:12)

Kan du inte kolla om det är magnetiskt  bara? Om det är titan borde det ju inte vara det ICQ/ab

Fat chick fanatic

8

Rostfritt är inte heller magnetiskt

9

ne då funkar det ju inte  ICQ/an

Fat chick fanatic

10

Tror jag kör på vikten  ICQ/ab  Jag får  ta reda på vad en CB Performance competition plus titanium ventil väger och jämföra.

/Magnus

11

Derfla skrev:

Men om ventilerna är lika stora, alltså har samma volym så borde väl lika mycket vatten flytta på sig, för de lär väl inte flyta?

Tror jag tog mig lite vatten över huvudet här men jag blev så nyfiken på hur du menar ICQ/ab

Jo de trycker undan lika mycket vatten. Men om du inte har en exakt likadan ventil i ett material du känner till så säger ju inte vikten så mycket.

Om en ventil väger 45gram säger ju inte någonting om materialet. eller om den väger 100gram...

Men säg att du doppar den i vatten i en behållare med mätskala och ser att ytan stiger/volymen ökar 10ml så kan du ju fort räkna ut

45gram / 10ml = 4,5g/ml => ventilen är i titan.
Hade samma ventil vägt 80gram så hade den ju följdaktligen varit i rostfritt...

Säg att den hade vägt 100 gram och gett 12,5ml. Det hade gett 100/12,5=8g/ml => ventilen i rostfritt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

haha det låter vettigt när ja läser det men fattar ändå inte alls  ICQ/ag
men det stämmer gör det säkert...

13

Jag har inte haft någon ventil i Titan....däremot bultar. Dessa är gråa, matta och lätta som aluminium.
Borde inte vara så svårt att "gissa" på dina ventiler? Vikt på rostfritt är snarare tyngre än vanligt stål, och "blankt"....

14

Är det rostfria CB 44mm ventiler så väger dom ca 84g.

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-30 00:16:06)

Om du har titan ventiler så är det halva vikten mot rostfritt  sen är det 1000% skilnad på priset
en titan ventil av god kavalitet kostar 2000kr styck  (8x2000= 16000kr )
Sen  använder man hanskar när man tar på dom så att inte saltet i svettet i handen skadar ventilen
Det stora nackdelen är att man inte kan se sprickor i titan så man för bok över drifttimar på dom
sen gillar dom inte höga tempraturer under  långtid om dom inte är cotade
Sen vill man ha ventil säte i byrlumkoppar så att inte ventilen skall gå ner sig  ICQ/ac 
På gatan bör man inte använda titan ventiler
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

IT-Bubbla skrev:

Tror jag kör på vikten  ICQ/ab  Jag får  ta reda på vad en CB Performance competition plus titanium ventil väger och jämföra.

/Magnus

Kör med rostfitt om du inte skall räjsa

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:

Om du har titan ventiler så är det halva vikten mot rostfritt  sen är det 1000% skilnad på priset
en titan ventil av god kavalitet kostar 2000kr styck  (8x2000= 16000kr )
Sen  använder man hanskar när man tar på dom så att inte saltet i svettet i handen skadar ventilen
Det stora nackdelen är att man inte kan se sprickor i titan så man för bok över drifttimar på dom
sen gillar dom inte höga tempraturer under  långtid om dom inte är cotade
Sen vill man ha ventil säte i byrlumkoppar så att inte ventilen skall gå ner sig  ICQ/ac 
På gatan bör man inte använda titan ventiler
/// Micke

enligt CB så ska dessa vara coatade:

- QPQ coating over a salt bath heat treat and
polishing produces a protective insulating barrier
from high engine temperatures, increased
lubricity and wear protection

18

Om du köper sådana så är dom 5/16 tum i låsen och man köper lås oxå
Jag har använt sådana ventiler på insug och på avgas smälte dom ihop så det är andra där nu (turbomotor)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2012-01-30 15:20:33)

Nu ska dessa inte sitta i en turbomotor som jag antar blir en hel del varmare?

Ventilerna följde med när jag köpte ett par toppar så jag har som tur är inte betalt särskilt mycket för dom  ICQ/ab  Jag får slänga  i rostfritt istället.

Tack för alla svar och tips!

20

Kanske missade, Men har du fått reda på om de är i titan eller rostfritt?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

21

David, Luleå skrev:

Kanske missade, Men har du fått reda på om de är i titan eller rostfritt?

Enligt säljaren så skulle det vara Titan men man vill ju kunna kolla att det verkligen är så... ICQ/ab