Hur skiljer man på rostfria och titanventiler?
Hur vet jag vad det är för material i dessa?

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Material i ventiler?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur skiljer man på rostfria och titanventiler?
Hur vet jag vad det är för material i dessa?

På vikten kanske...Är inte titan betydligt lättare än rostfritt?
jag gissar att titan ventilen är betydligt lättare, men jag vet tyvärr inte vad en rostfri väger.. men det kanske någon har koll på..
Vad kan en 44 ventil väga?
Mät densiteten, då kan man ju få ut lite bättre vad det är än att bara väga dem.
Väg ventilen och sänk den ner i vatten. Mät hur mycket vattenytan höjer sig.
Titan har en densitet på ca 4,5g/cm3 (ml)
Rostfritt ligger kring 8,0g/cm3
så det borde vara ganska lätt att bedömma även om det är olika legeringar.
Men om ventilerna är lika stora, alltså har samma volym så borde väl lika mycket vatten flytta på sig, för de lär väl inte flyta?
Tror jag tog mig lite vatten över huvudet här men jag blev så nyfiken på hur du menar 
Kan du inte kolla om det är magnetiskt bara? Om det är titan borde det ju inte vara det 
Rostfritt är inte heller magnetiskt
ne då funkar det ju inte 
Tror jag kör på vikten
Jag får ta reda på vad en CB Performance competition plus titanium ventil väger och jämföra.
/Magnus
Men om ventilerna är lika stora, alltså har samma volym så borde väl lika mycket vatten flytta på sig, för de lär väl inte flyta?
Tror jag tog mig lite vatten över huvudet här men jag blev så nyfiken på hur du menar
Jo de trycker undan lika mycket vatten. Men om du inte har en exakt likadan ventil i ett material du känner till så säger ju inte vikten så mycket.
Om en ventil väger 45gram säger ju inte någonting om materialet. eller om den väger 100gram...
Men säg att du doppar den i vatten i en behållare med mätskala och ser att ytan stiger/volymen ökar 10ml så kan du ju fort räkna ut
45gram / 10ml = 4,5g/ml => ventilen är i titan.
Hade samma ventil vägt 80gram så hade den ju följdaktligen varit i rostfritt...
Säg att den hade vägt 100 gram och gett 12,5ml. Det hade gett 100/12,5=8g/ml => ventilen i rostfritt.
haha det låter vettigt när ja läser det men fattar ändå inte alls
men det stämmer gör det säkert...
Jag har inte haft någon ventil i Titan....däremot bultar. Dessa är gråa, matta och lätta som aluminium.
Borde inte vara så svårt att "gissa" på dina ventiler? Vikt på rostfritt är snarare tyngre än vanligt stål, och "blankt"....
Är det rostfria CB 44mm ventiler så väger dom ca 84g.
Om du har titan ventiler så är det halva vikten mot rostfritt sen är det 1000% skilnad på priset
en titan ventil av god kavalitet kostar 2000kr styck (8x2000= 16000kr )
Sen använder man hanskar när man tar på dom så att inte saltet i svettet i handen skadar ventilen
Det stora nackdelen är att man inte kan se sprickor i titan så man för bok över drifttimar på dom
sen gillar dom inte höga tempraturer under långtid om dom inte är cotade
Sen vill man ha ventil säte i byrlumkoppar så att inte ventilen skall gå ner sig
På gatan bör man inte använda titan ventiler
/// Micke
Tror jag kör på vikten
Jag får ta reda på vad en CB Performance competition plus titanium ventil väger och jämföra.
/Magnus
Kör med rostfitt om du inte skall räjsa
Om du har titan ventiler så är det halva vikten mot rostfritt sen är det 1000% skilnad på priset
en titan ventil av god kavalitet kostar 2000kr styck (8x2000= 16000kr )
Sen använder man hanskar när man tar på dom så att inte saltet i svettet i handen skadar ventilen
Det stora nackdelen är att man inte kan se sprickor i titan så man för bok över drifttimar på dom
sen gillar dom inte höga tempraturer under långtid om dom inte är cotade
Sen vill man ha ventil säte i byrlumkoppar så att inte ventilen skall gå ner sig![]()
På gatan bör man inte använda titan ventiler
/// Micke
enligt CB så ska dessa vara coatade:
- QPQ coating over a salt bath heat treat and
polishing produces a protective insulating barrier
from high engine temperatures, increased
lubricity and wear protection
Om du köper sådana så är dom 5/16 tum i låsen och man köper lås oxå
Jag har använt sådana ventiler på insug och på avgas smälte dom ihop så det är andra där nu (turbomotor)
Nu ska dessa inte sitta i en turbomotor som jag antar blir en hel del varmare?
Ventilerna följde med när jag köpte ett par toppar så jag har som tur är inte betalt särskilt mycket för dom
Jag får slänga i rostfritt istället.
Tack för alla svar och tips!
Kanske missade, Men har du fått reda på om de är i titan eller rostfritt?
Kanske missade, Men har du fått reda på om de är i titan eller rostfritt?
Enligt säljaren så skulle det vara Titan men man vill ju kunna kolla att det verkligen är så... 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Material i ventiler?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.