1

Som tråden lyder, många säger man kan använda 6v startmotor på 12v system (bara att den får lite extra purr).
Hur är det där?

Jag kommer ju ha rätt hög amph på mina batterier då jag ska göra ljudbygge, så jag anta jag inte behöver köra så länge på startmotorn bara man har batterierna laddade och så.

Hur länge kan man köra på startmotorn innan den går "sönder?"

Om det finns sådan tråd redan raderar jag den givetvis!

/alpinebubblan

2

Det finns en tråd någonstans på forumet.

Själv kört 6V på 12V 7-8 år, har till och med flyttat bilen på 1an med startmotorn ca 100m.
Startmotorn lever än men inte i den bilen pga att jag satte i en 1600 som då har 12V svänghjul.
Håll tungan i rätt mun för man kan INTE blanda 6V starter och 12V svänghjul och vise värsa, det är olika kuggindelningar på 6V å 12V.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

3

Byggde om en 6V jänk (Ford -54) till 12V men behöll gamla startmotorn, och som idag rullat i närmare 20 somrar utan några som helst problem med starten...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

...men jag antar att man ska kolla kabelarean om man sätter en 6v start i en 12v bil... 12v har tunnare kablar då det bara är halva strömstyrkan, så konvertera en 12v till 6v funkar inte, och tar man en 6v start så misstänker jag den förbrukar mer effekt än motsv 12v?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Så ifall man ska köra på 6v startmotorn, ska jag behålla svänghjulet som sitter på nu då anta jag då det är 6v i den?
Eller måste man ha ett 12v svänghjul om jag konverterar? Vad för skillnad på dessa förutom kuggindelningarna?

6

Behåller du gamla motorn behöver du inte byta svänghjul om du behåller 6v startmotor.

7

rs68 skrev:

Behåller du gamla motorn behöver du inte byta svänghjul om du behåller 6v startmotor.

Okej, ska ju ha kvar gamla motorn, då kanske det är bra och skaffa sig en reserv startmotor med?
Visst kan det hålla men den kan ju gå sönder med.

Men hur ser man skillnad på en 6v och 12v:s svänghjul? Är någon av dom större eller mindre, är det högre/lägre kuggar, är dom tätare kuggarna mot varandra eller vad är det som skiljer sig?

8

Om du har kvar samma motor kan du ha kvar samma start. Jag tror inte du behöver skaffa en i reserv, går ju alltid knuffa igång om det kniper. Som skrivet så verkar det vara MYCKET sällsynt att de brinner upp... Då ska du ha en start i reserv i bagaget på bruksbilen ochså, för ibland pajjar startmotorer även på en volvo v70 eller VW polo... ICQ/ad

Sen ser jag det står lycksele i din signatur. Låg temp gör väl säkert belastningen på starten större, men ska du bara sommarköra spelar det ju ingen roll...

Om du byter motor till en med 12v så byter du lämpligen till en 12v start istället för att byta svänghjul... gå inte över ån efter vatten säger de ju...

9

johan_l skrev:

Om du har kvar samma motor kan du ha kvar samma start. Jag tror inte du behöver skaffa en i reserv, går ju alltid knuffa igång om det kniper. Som skrivet så verkar det vara MYCKET sällsynt att de brinner upp... Då ska du ha en start i reserv i bagaget på bruksbilen ochså, för ibland pajjar startmotorer även på en volvo v70 eller VW polo... ICQ/ad

Sen ser jag det står lycksele i din signatur. Låg temp gör väl säkert belastningen på starten större, men ska du bara sommarköra spelar det ju ingen roll...

Om du byter motor till en med 12v så byter du lämpligen till en 12v start istället för att byta svänghjul... gå inte över ån efter vatten säger de ju...

Sant sant!

Nä men blir och ha kvar gamm motorn och låta svnghjul/startmotorn sitta kvar ICQ/ab

På tal om väder, kanonfin vinter i år! varit högst typ 15 minus eller liknande, typ 2 dagar eller så ICQ/ab
Sen har det varit under 10 minus hela tiden i stort sett.

Angående elen man byter ut på motorn om man ska konvertera, det är ju då i mitt fall tändspolen, generatorn, reläer och har en fråga, angående den där delen i förgasarn man ska byta med, automatisk choke eller vad det nu är, ska man byta den eller kan man sätta en omvandlar? Är dom lätt få tag i och är dom billiga?

Är det mer saker som måste bytas ut? (el delar)

10 Senaste redigerad av Reine (2012-01-27 11:09:58)

Kabeln till startmotorn behöver inte bytas om man kör in 12V i en 6V.
Blir bara halva strömmen så kabeln är rejält överdimensionerad.
Högre spänning ger lägre ström vid samma effekt, som i sin tur gör att man kan använda klenare kablar.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

11 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-27 11:29:06)

Reine skrev:

Högre spänning ger lägre ström vid samma effekt, som i sin tur gör att man kan använda klenare kablar.

Så jag kan ha kvar kabeln till startmotorn?

Hittade information i ett dokument jag har och tydligen kom 12v från och med 1968.
Så antar jag kan öppna elschema för en 1968 och sen kolla vad det står för siffror i kablarna, exempelvis: 0,75,1,6 etc och sen bara ta man dom kablarnas area till 12v systemet, för antar det är kabelns area.
Men även 1967 kom det på USA-modellen?

Den där elen på förgasarn, vad måste man byta ut?

12

De är automat choken. Glöm inte avstängningsventilen oxå.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

13 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-27 11:49:47)

leguanen skrev:

De är automat choken. Glöm inte avstängningsventilen oxå.

Finns bara -69 och 70 och framåt på avstängningsventilen, kan man ta en 69as eller?
Eller står - tecknet på 69 att det är 69 och bakåt?

Automatchoken fanns bara två av, 6v och 12v.

Länkar:
http://www.classicvw.se/chokeelement-12 … ts_id/1926
http://www.classicvw.se/motordelar/forg … th/156_168

14 Senaste redigerad av johan_l (2012-01-27 12:22:36)

johan_l skrev:

...men jag antar att man ska kolla kabelarean om man sätter en 6v start i en 12v bil... 12v har tunnare kablar då det bara är halva strömstyrkan, så konvertera en 12v till 6v funkar inte, och tar man en 6v start så misstänker jag den förbrukar mer effekt än motsv 12v?

Reine skrev:

Ja det vanliga är ju att ta en bil med 6V och sätta in 12V batteri, DÅ är kablarna i bilen överdimesionerade...

Men om man av någon outgrundlig anledning skulle vilja köra en 6V start i en 12V bil som jag skrev ovan... så borde den dra mera...

på trådrubriken kunde så ha varit fallet, man kan tänka sig situationen att man har en 1970 års VW med motor som inte funkar åsså slänger man i en 6V motor, så passar inte starten... så byter man start till en 6V för att det ska passa svägnhjulet... så motorn överlever elektriskt... men nog borde en 6v dra betydligt mera ström än motsvarande 12V?