1

Då man inte har 100 koll skulle jag gärna vilja ha svar på lite frågor!
Bilen jag har är ju en sen 55a alltså en 56a ICQ/ab

Har läst lite att just 56orna var oneyear only ang soltak, stämmer? Att det är både runda och fyrkantiga hörn, om jag fattat rätt, men vad spelar det för roll?
Kan man inte sätta i ett tak som tex är till 57-63?
Är det inte "bara" att kapa och sätta i listerna?
Behöver man förstärka karossen om man kapar ett hål för soltak?
Måste man regbesikta bilen efter utförd operation? Brukar det vara problem?

Hade framöver tänkt sätta i ett tak i bubblan men känner att jag vill ha lite klarhet i detta då det just nu bara är en enda röra i hövve.

Get low, or die tryin

2

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ht=sunroof

sätt i ett från 57-63, vänd bakre plåten eller bygg en enl länken, och vips så har du ett 56 oyo...
- men sen var det nog så att de bytte från kantiga till runda hörn ganska tidigt i modellår 56, dvs redan sent 55, så vad som är rätt för din bil kan jag inte svara på. - Det går kanske att få reda på om man lusläser en verkstadshanbok från 55-56.

3

Tack för svar, men förstår inte riktigt vad runda och kantiga hörn gör för skillnad? tar man ett komplett soltak från en 60a som har runda hörn runt om, kapar man inte då ett hål och sätter i skiten som den är?
Vad är det jag har missat? Default/lol

Get low, or die tryin

4

Funktionsmässigt spelar det ingen roll hur hörnen ser ut, men om du vill att din bil ska se ut som när den rullade ut från fabriken så får du hålla rätt på hörnen, men alla soltak passar att "yxa i" ditt tak... Så ös på om du inte är en original "KAMAX" thermos kille...  Men ska du beställa nytt tyg kan det ju vara bra att veta vilket du ska ha förståss...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

sista_bossen skrev:

Charmen med nörderiet ICQ/ad

kontrollera samtidigt framskärmsmåtten, fotstegsgummina och inte minst sekuritlogan. -men allra viktigast är att polera golvet under stolarna, -du vet där man ser det mellan främre o bakre gummimattan.......................... fast vad vet jag o andra sidan, jag bygger mest custombilar.  ICQ/ae  ICQ/ae

6

Tobias J skrev:
sista_bossen skrev:

Charmen med nörderiet ICQ/ad

kontrollera samtidigt framskärmsmåtten, fotstegsgummina och inte minst sekuritlogan. -men allra viktigast är att polera golvet under stolarna, -du vet där man ser det mellan främre o bakre gummimattan.......................... fast vad vet jag o andra sidan, jag bygger mest custombilar.  ICQ/ae  ICQ/ae

Haha klockrent Default/lol

Get low, or die tryin

7

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/1711601.jpg

ICQ/ag

8

haha!
Men det är fortfarande 2 frågor jag saknar svar på!

Get low, or die tryin

9

sista_bossen skrev:

haha!
Men det är fortfarande 2 frågor jag saknar svar på!

Nej och nej ICQ/ad

Bry dig inte om besväret att vända järnet bara för att få skarpa hörn - det blir bara dyrare att skaffa tyget då. Det taket som hade runda hörn fram och vassa bak tror jag tillverkades en mycket kort tid mellan augusti och november 1955 ("årsmodell" -56)

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10

fast regbes när man satte i taklucka / soltak har de väl iallafall "historiskt" krävt? Men de kanske inte bryr sig längre? Är väl bara att prova och se i vilket fall...

11

Mitt svar grundar sig på hur det ser ut i regbeviset på min 60:a :

Kaross: Täckt (01)
Karosserikod särskilda ändamål:

Här står inget om soltak fast det suttit från fabrik. Dock har jag (papper) på 65:a med "soltak" och 69:a med "sollucka" inskrivet ICQ/an

, . .·´¯`·..

12

69:an :

Kaross: Täckt, Taklucka (04)

, . .·´¯`·..

13

Ok, jag hade fel. På 65:an som är en original solluckebil (Fabrikat: VOLKSWAGEN 1200 LIM 117) står det heller inget:

Kaross: Täckt (01)

Däremot står det uttryckligen "Soltak" i de gamla regbevisen från 60-talet som finns bevarade för både 60:an och 65:an Default/hmm

Frågan är väl öppen hur SBP gör - köp en lott ICQ/ad ...

, . .·´¯`·..

14

På min tidiga 55a står de "Fabrikat, typ, årsmodell  Volkswagen Limousine med soltak 1/11/1955" på regbeviset. Men som sagt.. vet inte om du måste regbesiktiga den..

15

Behöver inte regbes. På första ja satte in så skulle det besiktas, enl 2 tlf samtal. Men väl i hallen så behövdes det inte. Fick då "taklucka" inskrivet. Andra gången struntade ja i det, har besiktat ua 2 ggr sen dess. Kostade 300 att få det på papper. Kan de väl vara värt iofs för o slippa strassel nångång i framtiden.

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

16

http://www.tradera.com/cabriococh-solta … _147478503

Är detta ett komplett soltak färdigt att bara sätta i? om man byter tyget då.
Ska det inte va nån främre list att "låsa fast" taket vid när det är stängt?

Get low, or die tryin

17

Nej, det är ej komplett!

Jag har själv precis lika som traderaannonsen, men utan själva "hålet"/ramen i taket så är det väldigt svårt att få till det... jag väntar på nån som ska sälja själva "hålet"... ICQ/ab  i annonsen är det väl nån som tröttnat på att vänta på hålet...

Dessutom fattas (förutom "hålet") 2st bitar av skenan...

Men för övrigt är det "rätt", bara för lite delar för att kunna montera... ICQ/ad  Lite som att köpa en motor utan topplock...

18

johan_l skrev:

Nej, det är ej komplett!

Jag har själv precis lika som traderaannonsen, men utan själva "hålet"/ramen i taket så är det väldigt svårt att få till det... jag väntar på nån som ska sälja själva "hålet"... ICQ/ab  i annonsen är det väl nån som tröttnat på att vänta på hålet...

Men för övrigt är det "rätt", bara för lite delar för att kunna montera... ICQ/ad  Lite som att köpa en motor utan topplock...

Ok tack för snabbt svar, då skiter jag i att buda på det, om det inte är komplett.....

Get low, or die tryin

19

Geten skrev:

På min tidiga 55a står de "Fabrikat, typ, årsmodell  Volkswagen Limousine med soltak 1/11/1955" på regbeviset. Men som sagt.. vet inte om du måste regbesiktiga den..

Din heter inte händelsevis 1/11 G?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

20

sista_bossen skrev:
johan_l skrev:

Nej, det är ej komplett!

Ok tack för snabbt svar, då skiter jag i att buda på det, om det inte är komplett.....

pengarna än, 1300 spänn ( var det väl ca?), är väl inte fel för "alla reservdelar" till ett soltak. Plåten kanske kostar lika mkt OM du hittar, sen nytt inner och yttertak... Totalsumman blir ganska hög... men ett OK (men långt ifrån perfekt) komplett soltak får du nog inte för under 3000, beroende på modell och förutsatt det är "lilla" billiga taket...

Men enklare att köpa ett som är komplett, för "sista biten" som saknas kan annars bli dyr om du vill ha i taket till sommarn... dvs samlar du ihop till allt utom korta skenorna tex så kommer du att vara beredd att betala väldigt mkt för att "snabbt" få ditt tak komplett...

Men vänder man på det, om du har all tid i världen kan du köpa lösa delar billigt och tillslut få ett komplett tak... ICQ/ad

21

http://mega.tradera.com/642/137076642_1.jpg
Förutom de långa skenorna till höger behöver man "stumpar" på 10-15 cm till var sida och dessa verkar totalt hopplösa att hitta. Här kunde man ju kanske se de långa som ämnen att göra flera korta av och göra en bra affär ICQ/ae

Jag tror att det smartaste i långa loppet är att bita i det sura äpplet och hosta upp pengar för ett komplett tak ICQ/an ...

, . .·´¯`·..

22

Finns som repro tror jag...

jag fick tag i extra skenor (både de långa och korta) och hade redan de långa... men lätt är det inte...

23

50 split skrev:
Geten skrev:

Nej de kan ja inte se nånstans.. Skulle de stå högst upp då eller?

24

Geten skrev:
50 split skrev:
Geten skrev:

Nej de kan ja inte se nånstans.. Skulle de stå högst upp då eller?

Står i så fall mer troligt på din typskylt bakom reservhjulet (där ju även karossnumret är instansat)

, . .·´¯`·..

25

johan_l skrev:

Finns som repro tror jag...

Ja, de finns bland annat här:
http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai … =115875700
(iofs inte i lager just nu…)

Typ 1 1954 Stratosilver