1

Kom till min undsättning Default/yikes !

Dagens nördigaste fråga kanske - men jag har fått en amerikan på halsen sedan jag postade bilder av min 60:a på theSamba som menar att jag har fel bakljus (jag har satt dit glaslinser). Jag trodde att svenska bilar såldes så, men att man bytte ut dessa några år senare eftersom våra myndigheter krävde större area på reflexen i linsen (är ju större på plasten)... Är det något man kan kolla på "M-koden" eller vad det nu heter?

Ska jag vika mig, eller ska jag sätta ner foten och "ge honom på tafsen"? ICQ/ae Det ska tydligen skapas en "sticky-tråd" på theSamba där man ska posta ALLT som är "rätt" på 60-61 VW typ 1, och man vill ju inte att cyberrymden ska förpestas av felaktig information på världens största VW-foum, eller?!

Finns tydligen flera varianter:

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/190729.jpg
Glas ("snowflake") till vänster och plastlins för Skandinaviska marknaden till höger

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/348708.jpg
Vad är detta för variant?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

Jag har faktiskt inte en aning. men Flakes är ju så mycket hetare Default/smile

3 Senaste redigerad av anders bergh (2012-01-20 10:13:48)

Dessa har min 59a och de är original(mig veterligen)
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/39105_411533178741_773968741_4735363_477611_n.jpg

4 Senaste redigerad av rogga (2012-01-21 10:10:07)

Det satt glas på min-61och på min -57....
Om det var så original vet jag inte....
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/393858_2516544522095_1507702877_32093296_414242741_n.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/113581.jpg
och på ZaNy:s (numera Mattes) -61:a sitter det plast....
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/454512.jpg

5

Man måste ta med att utförandet på bilarna i USA och Europa inte alltid stämmer med varandra.
Om jänkaren menar på sin marknad eller Europa marknaden.
Jag ska kolla bakljusen på min indigo 60a. Dom är original för bilen så vitt jag vet.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6 Senaste redigerad av 25hpman (2012-01-20 12:53:32)

Jag har hört nåt om att från årsmodell 1958 ska det vara reflekterande bakljusglas (på äldre hittar man oftast en reflex på kofångaren). Då blir det plastlins 58-61 o glaslins tidigare.

Den undre lampan med amerikansk lins, brukar kallas för "Chevron"-lins, satt i USA istället för våran plastlins. Hur det såg ut i resten av världen vet jag inte.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Men finns det någon som klagar idag om man bara har flakes bak på 58 ->

eller då kanske det skulle räcka att sätta dit reflexen på kofångarn...

8

Min -61a har den svenska modellen. Inte snowflakes. Om det är plast eller inte har jag inte reflekterat över...

Dessa borde med största sannolikhet vara de som satt monterade på bilen när den såldes ny.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

anders bergh skrev:

Men finns det någon som klagar idag om man bara har flakes bak på 58 ->

Nej, det verkar inte som om de kollar det på besiktningen.

Min 1958 (tillverkad sent 1957) hade snowflakes i glas från fabrik.

10

Tack för all input, kul att ni kollar på era bilar grabbar - särskilt tack till ditt svar Tomas om "refelekterande bakljusglas" som låter intressant att följa upp ICQ/ab Men jag kanske skulle utveckla min fråga lite:

Monterades plastlinserna i Tyskland eller i Sverige? Och om de monterades i Sverige: var det innan de gick ut till kund, eller blev det en slags generell "återtagning" där VAG bytte ut glas även på begagnade bilar för att möta upp kraven på utökad reftlexarea?

Jänkarna verkar annars rätt "snurriga" där man endast talar om två modeller; "Euro-spec Bug" och "US-spec Bug", där våra bilar enligt dem har pilar även på 60:an till skillnad mot jänkarna som har blinkers på framskärmarna. Dessutom kan man inte ha blinkers om man INTE har USA-stötfångare enligt dem ICQ/ad . I rimlighetens namn måste det ha funnits även "Scandinavia-spec" bilar, eller hur?

Någon som har mer info om detta?

Och Henrik, de brukar visserligen inte kolla reflexer på besiktningen, eftersom Bubblan räknas som "inhemsk" och de därför inte tänker på att vi har bytt baklinser - men en nitisk besiktningstjänsteman kan mycket väl underkänna bilen. Själv kör jag förutom min 60:a även gamla jänkare, och där flyger besiktningsfolket ALLTID bak och kollar så att jag minsann har extra (extra fula Default/hmm ) reflexer eftersom de vet att många plockar bort dem på sådana bilar ICQ/ae

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

11

det var väl upp till var och en att montera reflexer bak, vissa monterade istället plastglas, andra reflexer och andra bytte till nyare bakljus med reflex och blinkers (så var det på min oval)...

Men intressant om det var importören eller fabriken som monterade plastglasen för oss... Fast egentligen? Spelar det någon roll? Båda varianterna fanns väl på den tiden (olika i olika länder) så tidsmässigt är ju båda ok? För de som inte har koll om det står KAMAX på bultarna så är det väl viktigast att det är snyggt?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Nej, du har rätt Johan - det spelar ingen större betydelse ICQ/ab - jag bara "störde" mig lite på jänkarnas problem med min 60:a (fel blinkers, fel bakljus och fel stötfångare).

Men eftersom det ska bli en sticky (= en 'bibel') för hur bilarna 60-61 kom ut på gatan som fabriksnya, så tyckte jag ändå att frågan hade viss relevans. Och jag tror att detta forum är det ända där man kan få någon klarhet i hur det var "back in the days" ICQ/an

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

13

Min -59 har snowflake med extra rund reflex vid sidan.

14

Här är mina bakljus till min 60a .
http://i40.tinypic.com/35aoxzr.jpg
http://i42.tinypic.com/14e13wg.jpg

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

15 Senaste redigerad av johan_l (2012-01-21 14:57:53)

För ghia one-year-only finns denna listan... Till skillnad från bussarna som verkar fått ändringar senare än typ1 så verkar ghian fått ändringar tidigare i många fall...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … w=previous

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … l_Body.pdf

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … /index.php
Men här hittas väl mest "toleransfakta" och inte de där grejjorna som inredningsdetaljer...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

Min -59 har plastglas, skulle tro att de satt där orginal.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

18

Min -59, -60 samt -61(07) har samtliga plast. Jag har för mig att reflexbilden inte var tillräcklig på glaslinserna och att svenska myndigheter krävde att de byttes ut, typ som ett swedish spec. Vet inte när det kom, men att sedan en ägare mycket väl kan ha bytt tillbaka pga reparation, och sedan beroende på tillgång av prylar är väl tänkbart. Likadant som man kan acceptera patina borde väl en ändring som att byta linser vara acceptabel. Sen är ju snowlake bra mycket snyggare är plastlinserna... ICQ/ad