1

Planerar elinstallationen för garaget och behöver lite tips så jag inte missat något viktigt.

garaget är nästan 50kvm

Mina tankar änsålänge är
3x3 dubbla ljusrörsarmaturer (II på ritningen)
2 st ledbelysningslampor (X på ritningen)
1 eller 2st 3fas uttag
en drös vanliga uttag
2 st motovärmaruttag framsida + timer på insidan

Något jag missat?
https://lh4.googleusercontent.com/-ABDZz0XXdjo/TxlHe6PzTMI/AAAAAAAAGts/wt9hUaXXmpE/s512/garage.jpg

2

En extra armatur i taket ovanför arbetsbänken är inte fel.Det blir mörkt annars när man inte nåt dagsljus genom fönstret.

3

kanske bara är jag, men jag hade satt 4 eller 5 armaturer runt "mekplats", dvs en fram, en bak och en på var sida... och vill man en ovanför (du har ju en cabbe).

Armaturen ovanför arbetsbänken har blivit en god kamrat ICQ/ab

Annat tips, sätt 220-uttag ÖVERALLT!!! jag har totalt 8 st utspritt jämt runt garageväggarna + 2 st 4-vägs uttag vid arbetsbänken... och det är gränsfall. Har blivit allergisk mot skarvsladdar som ALLTID trasslar in sig i nåt.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

4

då lägger vi till en över arbetsbänken

all el blir ju utanpåliggande då det går alltid att dra fler kontakter..
Det är framför allt så jag får rätt grejer till centralen

5

Jag skulle nog skippa ledbelysningen och i stället sätta upp två eller tre lysrörsarmaturer ytterligare i inre delen av garaget.

Två stycken trefasuttag vill man ha för att slippa skarvsladd tvärs över lokalen. Ett på innerväggen och ett mellan portarna förslagsvis.

Egen elcentral för garaget och inte använda den för boningshuset (fast det kanske är självklart nu för tiden?).

När det gäller motorvärmaruttag tipsar jag om GAROs temperatur- och timerstyrda dubbelplint. Inte gratis, men grymt bra.

6

jag satte ledbelysningen för att jag redan har två lampor att sätta där. de är två "standard" garagelampor så det är inte helt taskit ljus men dock inte det bästa.

Blir nog en trefas mellan rutorna upptill(för pelarborr) och sen en trefas mellan portarna.

Ang motorvärmare blir det nog timer + (en Fjärrstyrd NEXA + 1h relä/timer) som styrs inne från huset.

7

Ett tips (som jag inte anammat än) är att montera uttagen i taket runt bilplatserna istället för på väggen.
På det sättet slipper du en massa sladdar som man snubblar på och som är ivägen när/om man skall rulla runt vagnar eller svets.

Ett annat tips är att montera en sladdvinda på något strategiskt ställe som rullas upp när man inte använder den. En skarvsladd blir lätt liggandes.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Peter: två tips jag definitift ska ta till mig. Typ sätta ett uttag mellan två taklampor. på två/tre ställen

sladdvindan är tänk mellan portarna, tillsammans med en kompressorslangvinda..

9

3-fas till kompressor!!!

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

10

magoo skrev:

3-fas till kompressor!!!

sådan mastodont har jag inte.... än..

men en trefas till en kommande svets kanske.. + pelarborren som jag hoppas på att få av bror min

11

Ett tips jag fick är att dra faserna olika till trefaseuttagen. Detta för att slippa fasvändare om något skulle snurra åt fel håll. Det hände till exempel mig när jag lånade en stor cirkelsåg en gång. Hade ingen fasvändare så det blev till att byta faser i kontakten.

Alte Liebe rostet nicht!

12

måste varit en regäl cirkelsåg.. tack för tipset..

13 Senaste redigerad av rogga (2012-01-21 11:31:18)

Själv hade jag 4rader om 3armaturer som kunde tändas var för sig... 1st över arbetsbänk med egen tändning... samt 1st över porten som lyste ned i motorrum alt bagagerum....
230v skall du inte snåla på, men kom ihåg att fördela mellan faserna...
sen skulle jag satsa på minst 3st 3fas 16A uttag... samt egna matningar till komp, pelarborr etc
jobbar som Elektriker och håller på detta ganska ofta...
Du har inte skrivit nått om ytterlyse?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/40367.jpg

får försvara färgen med att det var -96 som huset målades.... numer är det ljusgrått.. och visserligen ej i min ägo
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/856828.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/856829.jpg

EDIT: har kollat på lite bilder... och såg att det var 3 armaturer(2x58w) i 4rader...

14

Rogga: tackar för tipsen. blir någon form av gruppbelysning för takraderna. 

ang utebelysning så blir det ett senare projekt. varken jag eller frun vet hur vi vill ha det så det löser vi då=)

15

Räkna med kommande maskin inköp,typ  pelar borr svets kompressor osv..  tänk på fasta stationer typ pelar borr tänk lösa stationer typ svet som flyttas runt.. sen yttre uttag för vedkap/klyv betong blandare osv.. man kanske hyr in något.. skarv sladdar är en styggelse..jobbigt att hålla rent och oftast antingen för långa eller för korta. sen som sagts innan en eller 2 fjäderbelastade kabel vindor till tex damsuga bruks bilen utanför osv.. om man inte har centraldamsugare... Default/hmm  de e bra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av rogga (2012-01-20 19:56:51)

glömde..... sätt en 4raders kapsling för centralen... kan verka stort. men prisskillnaden är inte så stor mot en 2 eller 3 raders... och den dagen du skall bygga ut centralen har du igen det mångfallt.... i både arbetstid samt kostnad...

17

tack Default/smile

18

en rad lysrör till så det blir 4 i rad  på längden
och en rad med 3 ?  på tvären över arbetsbänk osv.

3fas uttag med 230v inbyggt tycker jag e smidiga..  så för man ju ett extra uttag på köpet.
2st 3fas på kortsidan och ett på varje sida på långsidan mitt på och ett på varje sida av portarna

som sagt uttag i taket
och sladdvinda e kanon
massa 230 uttag vid arbetsbänk

vinklade lysrör (som på roggas bild) runt om bilplatserna 
speciellt bakom lär du bli glad när du mekar motor..
och dessa kan ju tändas separat..

19

nizekustoms skrev:

Ett tips jag fick är att dra faserna olika till trefaseuttagen. Detta för att slippa fasvändare om något skulle snurra åt fel håll. Det hände till exempel mig när jag lånade en stor cirkelsåg en gång. Hade ingen fasvändare så det blev till att byta faser i kontakten.

vad menar du här?? drar du faserna olika kommer ju maskinerna snurra år olika håll beroende på var du kopplar in den?? måste väll vara smartare att koppla alla uttag och alla maskiner lika?? då kan man använda alla vart man vill??

Sen lånar man måste man ju koppla om eller göra som jag har en kort förlängnings slabb som är korskopplad.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

20

3 lysrör över bänken också.
Ledbelysning är jävligt bra när man "bara ska" hämta något.
Sätt lysrörsraderna på flera strömbrytare.
Sprid ut minst 4 3fasuttag på lämpliga ställen.
220uttag varje meter, jag ljuger inte, det går åt ICQ/ab
2 st självuppdragande sladdvindor.
220uttag i framkant under arbetsbänken så slipper man ha sladden ligga på bänken.
Strömbrytare innanför dörren till kompressorn så man stänger av den när man låser, ett slangbrott kan bli dyrt om kompressorn är påslagen.
200uttag brevid varje dörr på både utsida och insida.

Snåla inte på detta, man kan faen inte ha för många eluttag!

Lycka till

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21

Det ställe där du kommer att ladda sladdlösa verktyg är det gött att ha extra uttag vid. Det är väldigt gött att ha det i ett skåp eller liknande för att slippa ha det framme. Laddare blir så skitiga när de står vid arbetsbänken eller nere på golvet. Fundera på var du kommer ha svets, kompressor osv så du monterar upp 3 fas vid dessa ställen.

Idag kan du ju ha 14amp på 220uttagen om du är begränsad med strömmen. Det ger en rätt bra extra kick till tex 1 fas svetsar.

När du ändå är igång så montera upp lite luftledningar med. Jäkligt gött att slippa dra runt luftslangen över under bilen när man skall jobba. Ett uttag vid porten för att ha när man skall pumpa grannens cykel  ICQ/ag och minst ett vid arbetsbänken. Slangvindor/sladdvindor är altid bra att ha.

22 Senaste redigerad av rogga (2012-01-21 09:55:48)

Visst kan du ha rent teoretiskt 14A på ett vanligt uttag(beroende på vilken spänning som just ditt hus har, varierar ganska mycket mellan olika områden. allt från 225v - 240v)... om du använder 1,5mm2 kabelarea... men det finns endast 13A säkring....
Dock får man säkra 16A på dom flesta uttag på marknaden idag.. krävs visserligen att man använder 2,5mm2 kabel....  t,ex denna

http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/documents/SVE/Foto4322_1.jpg

Produkt:    Uttag 2-v utp IP44 mj m lock
E-nr:1885736
Art.nummer:4322
EAN:7020160432209
Förpackningsantal:1STK
Färg:Fjällvit

Produktbeskrivning:
Av halogenfri termoplast. Med självstängande lock. Skruvanslutning av ledarna. Dubbla anslutningar per fas. I uttaget finns plats för 3 st extra överkopplingsklämmor för ex.vis biledare och vidarekoppling av faser i 5-ledarsystem. Försedd med membrannipplar. Extra överkopplingsklämmor skruv, E1841734, snabb, E1841435.

Teknisk info:230V 16A

EDIT: dock skall tilläggas att maskinen/maskinerna som skall användas skall klara 16A... annars blir dom förstörda om nått fel skulle uppstå....

23 Senaste redigerad av juhak81 (2012-01-21 22:25:56)

Vet inte om vi ska bli petiga med just 13A säkringar, då bör ju även säkras att kortslutningstiden blir rätt och att det inte kan gå varmt...
Men det är bara sådant som lagen säger idag det kan man skita i med...man kör ju för snabbt på motorvägen med ICQ/ab
Jordfelsbrytare är idag ett måste vid nyinstallation, men kan kringgås..
Som Rogga säger så är separata tändningar jävligt smart onödigt att betala en jävla massa pengar till energibolagen som redan tar ut megavinster från oss i onödan!! ICQ/ad

Om man använder sig av kombiuttag (3-fas uttag med 230v uttag på) så måste man ha joirdfelsbrytare enligt lag.
Och så måste man ha 3-poliga säkringar till samtliga kombiuttag!!

//Juha