26

Ja, jävlar.. Det har jag inte sett, att 10an var vänd ICQ/ab Så kan man ju inte ha det...

Min plan var att skriva ut på fotopapper och testa, men jag lyckades inte förminska den och få den bra.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

Ja, vw117 skickade mig en länk till den här tråden - den dj-veln!
Mätartavlor har man ju gjort ett antal - vilket vw117 vet - så det är väl bara att krypa till korset!  Lite taskigt med tid för dylikt, men jag kan säkert fixa det hela...
Jag fattar inte hur man lägger upp bilder, så jag kan inte visa mina alster här, men ni kan ju kolla http://www.vikingdesign.com/ref/

28

Tillägg - det är inga problem att göra mätaren i rätt stuk, men släppa på lite till för den varvvillige...!!!  8000 rpm eller nått... ICQ/ae
Med eller utan grön/rödmärkning - no problemas....

Och en hastighetsmätare med nya inälvor är väl att föredra....
Får labba lite med den nyanserna i utskriften bara - och även glansen, så det inte blir för blankt ELLER matt....

Får väl börja tillverka några helt enkelt.....  Default/hmm

29

Vad bra.
Gör gärna en tavla och se vad du kan få till.
Jag är, som du säkert förstår spekulant på en tavla ICQ/ab
Gärna en 6000rpm med röd/grön markering.

Hör gärna av dig när du vet mer.

Buss 65
Ghia 57

30

Klart jag fattar att du är spekulant...!!!  ICQ/ad
Jag vart så dj-vla till mig så jag åkte "hem" från jobbet vid lunch.... var bara TVUNGEN att åka till garaget och dissikera en Typ 1-mätare från -66...  ICQ/ae

Ska göra ett upplägg i datorn nu, men konstaterade att siffrorna verkar tjockare på "röd/grön"...
Tycker väl att det verkar lite "fel" rent estetiskt - tycker väl att det ska vara lika som hastighetsmätaren - men-men.....

Jag gör NÅTT så får du kolla....!!!!

31

Kön lär ringla lång...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

32

Är det nån som kan ta en bra bild - högupplöst - på en varvräknare?
Eller flera bilder - och olika räknare...!!!  ICQ/af
Lite glans här eller där spelar ingen roll, bara bilderna tillsammans visar totalen...

33 Senaste redigerad av surfinsafari (2012-01-17 16:23:56)

Denna hade jag i min Ghia 58:a cab. Original grejjor.

http://farm8.staticflickr.com/7148/6714687667_f18b8b2c3c.jpg
Ghia cabben -02 tach by lassemix, on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7028/6714686039_94038c84f3.jpg
tach_phil by lassemix, on Flickr

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

34

Ingen svart "plupp" i mitten...!!!??? Har den ramlat av eller ska det vara så på 5'...? Default/hmm

Andra skillnader jag sett på 5-tusingarna:
------------------------------------
R.P.M.
x100
U.P.M.

vs.

U/min
x100
------------------------------------ Är det Europa kontra USA månne...???
Eller är det bara taskiga replikor?

Lååång nål på 5'-ingarna jämfört med 6'....
Hur ser din hastighetsmätare ut på 58:an...???

35

Hur är det 5000 var 50-talare och 6000 60-talare?

Mätartavlan är ju inte plan utan skålad...

Jag la upp några bilder på olika mätare men den bästa på 6000 mätarn låg nog här i tråden i början...

Beroende på vad en mätartavla kostar är jag givetvis intesserad, men helst så lika originalen som möjligt, 5000 är snyggare och räcker nog för en ganska std motor, 6000 är nog bättre om man ska trimma nån gång i framtiden... motorerna är ju rätt lågvarviga om man inte talar om trimmaskiner...  Men den mätare som helt enkelt blir bäst / snyggast OCH enl original är som sagt mest intressant...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

36

Själv fastnar jag väl för 6-tusingen och har börjat med den.... och GIVETVIS blir den så nära originalet som det bara går...!!!  ICQ/ag
Funderar på att låta laserskära ut några plåtar för centrumdelen, som jag lackar i rätt gråmetalic, eftersom det är hål i hastighetsmätaren för km-räknaren och hel-ljuslampan... Ska det va så ska det....!!!  ICQ/af

37

Kul med nära originalet...  ICQ/ab

Ett lättare sätt för centrum är ju att "låna" delar av eller "slakta" en ghiaklocka... Tror inte de är helt omöjliga att få fatt på då rätt många ghior rostat bort...

Är du själv ghiaägare eller bara road av att tillverka sjyssta mätare?

38

Så här ser min hastighetsmätare ut på min 57a.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/886519.jpg
Nålen har svart plupp och en tunn kromring runt.

Buss 65
Ghia 57

39

Mmmm...sån ser min nyinhandlade ut också.

40

Ja, då hade den ju passat till min gamla skrotghia ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

41

Du har ju redan en...man kan sätta den i Ovalen istället, då kan man gasa upp sej 20 km/h till  ICQ/ae

42

johan_l skrev:

Kul med nära originalet...  ICQ/ab

Ett lättare sätt för centrum är ju att "låna" delar av eller "slakta" en ghiaklocka... Tror inte de är helt omöjliga att få fatt på då rätt många ghior rostat bort...

Är du själv ghiaägare eller bara road av att tillverka sjyssta mätare?

Jag är "bara" VW-fetishist med intresse av mätare och allmänt road av "förfalskningar"..!!!  Default/lol

43

En mätare ur sortimentet.... Sitter i Fatbacken jämte resten - alla i silver....
PunBB bbcode test

44

Raffe då vi är garage bröder så har du ju min ghia och titta på, iallafall klockan ICQ/ab vi kan ju alltid ta isär den testa på ICQ/ab skall hänga i garaget imorgon kväll så titta förbi vetja ICQ/ab Annars så tar jag loss min så har du något att bygga på då jag gärna vill ha en varvräknare jag med:)

Raffe skrev:

Är det nån som kan ta en bra bild - högupplöst - på en varvräknare?
Eller flera bilder - och olika räknare...!!!  ICQ/af
Lite glans här eller där spelar ingen roll, bara bilderna tillsammans visar totalen...

Vw Karmann ghia -58

45

En liten fråga, säg nu att man lyckas att få till huset med en schysst bakgrund och så, hur skall man sen få det maskinella att fungera? vad skall man ha för motor bak på huset för att få varvtalen att stämma överänns med nål och mätare? dumfråga kanske??

Vw Karmann ghia -58

46

lasslo skrev:

Fast den är väl för nyare, 57 ska väl ha max på 120? Spelar kanske mindre roll men...

mazan skrev:

En liten fråga, säg nu att man lyckas att få till huset med en schysst bakgrund och så, hur skall man sen få det maskinella att fungera? vad skall man ha för motor bak på huset för att få varvtalen att stämma överänns med nål och mätare? dumfråga kanske??

Jag köpte en varvräknare på biltema och pillrade sönder, när jag för ett par år sen tänkte ha detta som ett hobbyprojekt, men i brist på bra kort på mätartavla och att ghian har en trött originalmotor och så vidare så blev det inget gjort... Men det SÅG ut som man enkelt kunde byta nån komponent, undrar om det var en resistor, för att troligen på så sätt kunna justera "rangen"... Har ingen aning om var jag lagt mätarn så kan inte enkelt kolla... och minnet sviker...

47

Ahhrg... nu ser jag efter att ha dunkat huvet i bordet att det verkar sig som om ghian fick 140km/h tidigare än bubblan? Och att svarta centrum också är ghiaspecifikt... Man lär så länge man lever...

48 Senaste redigerad av mazan (2012-01-19 22:16:52)

Hej igen, det jag undrar över är att om man nu tar en varvräknare, dvs motorn från den och sedan bygger ihop den med förhoppningsvis den nya som är på g här, hur vet man med säkerhet att bilen varvar 1000 varv? då skivan från ghian ser ut på ett sätt och kanske motorn från en annan varvräknare ser annorlunda ut ? dvs att den rör sig i rätt varv. hoppas ni förstår vad jag menar ICQ/ab

johan_l skrev:
lasslo skrev:

Fast den är väl för nyare, 57 ska väl ha max på 120? Spelar kanske mindre roll men...

mazan skrev:

Jag köpte en varvräknare på biltema och pillrade sönder, när jag för ett par år sen tänkte ha detta som ett hobbyprojekt, men i brist på bra kort på mätartavla och att ghian har en trött originalmotor och så vidare så blev det inget gjort... Men det SÅG ut som man enkelt kunde byta nån komponent, undrar om det var en resistor, för att troligen på så sätt kunna justera "rangen"... Har ingen aning om var jag lagt mätarn så kan inte enkelt kolla... och minnet sviker...

Vw Karmann ghia -58

49

Nejdå johan_l, jag har en mätare för ghia som är stämplad 3-56 o som går till 140 km/h.

50

Johan_l är/var på rätt spår...!!!  ICQ/ad
En varvräknare á la 8000 från "HotRodHeaven" (Biltema) är på inköpslistan för att syna elektroniken och modda den till 6000.... okej, 5' oxå då...
Sen gör vi väl både 5, 6 och 8:or....

"Temas" räknare - LIKSOM Ghians har NOLL r.p.m. på ca 55 grader om vi sätter 0 grader neråt... (Framtaget från bilder)
Max varvtal ligger -55 grader från 0 grader - sen är det bara att räkna och fördela resterande grader på 5, 6 eller 8 portioner....!!! Enkelt va...!!!  ICQ/ad

Mätaren fungerar ju på pulser från fördelaren och "Temas" är inställbara för 2, 3, 4, 5, 6 eller 8 cylindrar - så om man ställer in den för 8 cyllar och kör den på en 4-cyl så skulle den varva ca 4000 rpm vid 8000-strecket eftersom 4:an bara levererar hälften så många pulser per varv som 8:an...
DÄR nånstans har vi ju nått sånt där elektroniskt - och det är ju sånt där elektroniskt skit som jag inte kan med - så kunnigt folk inkopplat på det....

Så Mazan - du kan vara lugn - den ska visa rätt... bara vi får till elektroniken....
Vi moddar inälvorna så att 6000 rpm hamnar på -55 grader - vilket vi testar så det stämmer förstås....!!!
Jag har - som sagt - ett elektronikfreak inkopplat på det, för själv fattar jag inte mycket på den biten...

Och så har jag en mekanisk varvräknare man kan sätta emot remskivan och jämföra med om inte annat....   ICQ/af