Johan_l är/var på rätt spår...!!!
En varvräknare á la 8000 från "HotRodHeaven" (Biltema) är på inköpslistan för att syna elektroniken och modda den till 6000.... okej, 5' oxå då...
Sen gör vi väl både 5, 6 och 8:or....
"Temas" räknare - LIKSOM Ghians har NOLL r.p.m. på ca 55 grader om vi sätter 0 grader neråt... (Framtaget från bilder)
Max varvtal ligger -55 grader från 0 grader - sen är det bara att räkna och fördela resterande grader på 5, 6 eller 8 portioner....!!! Enkelt va...!!!
Mätaren fungerar ju på pulser från fördelaren och "Temas" är inställbara för 2, 3, 4, 5, 6 eller 8 cylindrar - så om man ställer in den för 8 cyllar och kör den på en 4-cyl så skulle den varva ca 4000 rpm vid 8000-strecket eftersom 4:an bara levererar hälften så många pulser per varv som 8:an...
DÄR nånstans har vi ju nått sånt där elektroniskt - och det är ju sånt där elektroniskt skit som jag inte kan med - så kunnigt folk inkopplat på det....
Så Mazan - du kan vara lugn - den ska visa rätt... bara vi får till elektroniken....
Vi moddar inälvorna så att 6000 rpm hamnar på -55 grader - vilket vi testar så det stämmer förstås....!!!
Jag har - som sagt - ett elektronikfreak inkopplat på det, för själv fattar jag inte mycket på den biten...
Och så har jag en mekanisk varvräknare man kan sätta emot remskivan och jämföra med om inte annat....