1

Vem har inte drägglat över de helsidesannonser från Verktygsboden som återfinns i alla biltidningar?
Grejerna verkar prisvärda, men hur är det med kvaliteten är på grejerna? Har inte läst eller hört något om detta någonstans.

Det som jag är mest intresserad av är plåtbearbetningsmaskiner/verktyg. Hur är t.ex. deras krymp- och sträckverktyg? Det är väl främst käftarna som slits och är kvaliteten på dem som det mesta som tillverkas i Kina (antar att det är där dessa verktyg görs), så kanske man skall akta sig?

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/74103_big.jpg http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/74104_big.jpg http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/78009_big.jpg

Får man vad man betalar för?

Vad har ni för erfarenhet/feedback av dem?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

det finns väl en där alla dom tre sitter i hop? den funderar jag på att köpa.

om man åker till verktygsboden så får man ju klämma och känna på grejerna det är vad jag kan rekomendera.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

3

Har läst på andra forum att de som köpt just de tre du visar upp här, har fungerat och fungerat bra. men de flesta börjar rätta till lite saker när deras talang börjar växa. Det handlar främst om att svetsa dit förstärkningar så det inte sviktar så mycket. Engelska hjulet kan man betongfylla för att få till lite stabilare hals.

4

Jag har föregångarna till både krymp/sträck och hjulet.

Krympen är inte lika djup som denna, förutom det så funkar den till mina jobb.
Kan alltså rekommendera den!

Hjulet mitt har hjul som är svarvade och sen inte polerade om ni hajjar, drar man med nageln så känner man längsgående små spår som när man rullar alu förs över på plåten, hyfsat irriterande....
Vet inte om dom har ändrat det till nu eller om jag har fått nåt måndagsex.
Har sagt sen dag 1 att jag ska skicka dom på polering och härdning, men än har det inte blivit av, är ju bara på alu det syns och slipar man med fint papper så försvinner spåren från plåten.

Största problemet med mitt hjul är undre justeringen som glappar massor, men det nya hjulet är helt annars konstruerat så det är nog borta.

Sick har jag en 60tals modell som funkar kanon även om den är för lite djup.

Har pratat med dom som har V.bodens sick och det dom sagt är att dels är inte hjulen 100% i ytan och dels flexar övre axeln vs nedre men det är enkelt fixat med ett längsgående plattjärn som svetsas i vinkel.

Som med allt får man vad man betalar för, men för dom flesta här på forumet så räcker det med dessa verktyg!
Vad jag kan se på proj.trådarna så är det endast en handfull som har kunskaper som ger resultat bättre än dessa verktyg kan
leverera.

//S

5

Jag tycker dessa maskiner verkar prisvärda, men jag har också hört att det varit lite taskiga ytor och en del glapp i grejerna. Men som alltid får man vad man betalar för.

Sick o falsmaskinen har jag kollat på i ett garage i närheten och den var ägaren riktigt nöjd med förutom att gapet var väldigt trångt vid lagringen, han löste detta med att slipa bort lite material där så nu funkar den bättre.
Det är dock inte det lättaste att jobba med en sån här maskin själv så att bygga om till motordrift kan jag rekommendera starkt.

Engelska hjulet spanade jag in när jag var på Elmia för några år sen, jag tyckte det såg ok ut iaf men hur det är att jobba med har jag ingen aning om. Jag läste nånstans att dom billigare hjulen verktygsboden säljer hade problem med underhjul som inte låg vågrätt i hållaren, så dom behövde justeras lite. Vet dock inte hur det är med den här dyrare modellen ,men med tanke på priset så borde det vara hyffsad kvalité.

Krymp och sträcken skulle jag också vilja ha men jag är lite tveksam sen jag snackat med en kille i stan som beraättade att kvalitén inte var den bästa. Om jag inte minns fel så sa han att den var väldigt glapp och behövde moddas en del för att bli bra. Det är möjligt att han fått ett måndagsexemplar och alla har ju olika uppfattningar om hur saker ska vara men den funkade iaf bra efter en del modd.

Denna krymp och sträck är dock i mina ögon lite överkurs då det är smidigare att ha två billigare maskiner istället (eastwood modellen). Ett huvud som har krympkäftar och ett annat som har sträckkäftar, på så vis byter du maskin istället för käftar som du är tvungen att göra med proffsmodellen.
En av fördelarna med proffsmodellen är att du kan jobba snabbare och slipper valsa plåten lika mycket eftersom du kan krympa över större ytor. Men om man är nybörjare så tycker jag att man ska satsa på på den enklare varianten först och sedan komplettera med proffsmodellen.

Jag köpte ett hjul,sick /fals och krymp o sträck från http://www.lazzemetalshaping.com/ för 8 år sen då det inte gick att få tag i maskiner från Kina. Kvalitén på Lazzes maskiner är grymt bra men då kostar det därefter. Hade jag vetat då hur pass lite dom skulle användas så hade jag köpt alla maskiner från verktygsboden istället om det hade varit möjligt  ICQ/ab

6

vw raggarn skrev:

det finns väl en där alla dom tre sitter i hop? den funderar jag på att köpa.

om man åker till verktygsboden så får man ju klämma och känna på grejerna det är vad jag kan rekomendera.

Hmm, den såg inte så dum ut.

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/81729_big.jpg

Det engelska hjulet är dock av den mindre modellen. Kanske ingen nackdel det heller då den stora tar plats.

Klämma och känna är bra, men det blir en smula långt för mig att åka för detta.
Har de någon form av återförsäljare i Stockholmstrakten?

Tack för alla svar. Prisvärda grejer, men som kan komma att behöva lite justering för att fungera bra verkar vara den samlade erfarenheten.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Ja vet att VB var på elmias påskmässa i fjol med den hopbyggda saken som består av tre.. man fick chans att testa om man ville vilket ja inte gjorde.. Själv är ja sugen på deras damsugar/blästermaskin men lyckadess tyvärr inte att prova den heller då de inte va någon försäljare på plats när ja va där.. Hoppas dom kommer dit i år igen!