Jag tycker dessa maskiner verkar prisvärda, men jag har också hört att det varit lite taskiga ytor och en del glapp i grejerna. Men som alltid får man vad man betalar för.
Sick o falsmaskinen har jag kollat på i ett garage i närheten och den var ägaren riktigt nöjd med förutom att gapet var väldigt trångt vid lagringen, han löste detta med att slipa bort lite material där så nu funkar den bättre.
Det är dock inte det lättaste att jobba med en sån här maskin själv så att bygga om till motordrift kan jag rekommendera starkt.
Engelska hjulet spanade jag in när jag var på Elmia för några år sen, jag tyckte det såg ok ut iaf men hur det är att jobba med har jag ingen aning om. Jag läste nånstans att dom billigare hjulen verktygsboden säljer hade problem med underhjul som inte låg vågrätt i hållaren, så dom behövde justeras lite. Vet dock inte hur det är med den här dyrare modellen ,men med tanke på priset så borde det vara hyffsad kvalité.
Krymp och sträcken skulle jag också vilja ha men jag är lite tveksam sen jag snackat med en kille i stan som beraättade att kvalitén inte var den bästa. Om jag inte minns fel så sa han att den var väldigt glapp och behövde moddas en del för att bli bra. Det är möjligt att han fått ett måndagsexemplar och alla har ju olika uppfattningar om hur saker ska vara men den funkade iaf bra efter en del modd.
Denna krymp och sträck är dock i mina ögon lite överkurs då det är smidigare att ha två billigare maskiner istället (eastwood modellen). Ett huvud som har krympkäftar och ett annat som har sträckkäftar, på så vis byter du maskin istället för käftar som du är tvungen att göra med proffsmodellen.
En av fördelarna med proffsmodellen är att du kan jobba snabbare och slipper valsa plåten lika mycket eftersom du kan krympa över större ytor. Men om man är nybörjare så tycker jag att man ska satsa på på den enklare varianten först och sedan komplettera med proffsmodellen.
Jag köpte ett hjul,sick /fals och krymp o sträck från http://www.lazzemetalshaping.com/ för 8 år sen då det inte gick att få tag i maskiner från Kina. Kvalitén på Lazzes maskiner är grymt bra men då kostar det därefter. Hade jag vetat då hur pass lite dom skulle användas så hade jag köpt alla maskiner från verktygsboden istället om det hade varit möjligt