151

Det skulle inte förvåna mig om de har synpunkter vid besiktningen. Men annars är det väl bara att slänga på ett par musöron när du ska besikta? Om bängen stannar dig någon gång kan du ju säga att du hittade pilarna på en marknad och satte dit dem efteråt, att du inte visste om hur det var? ICQ/ab

Men motstånd, är du duktig på att fixa sådant? Jag har fyra pilar som behöver lite motstånd, så du får gärna fortsätta att grundligt visa hur man gör ICQ/ab

Keep the good work up! //Noobie

152

"Noobie" - det uttrycket använder mina ungar ICQ/ad . Men du är väl ingen nybörjare längre ICQ/af .

Jag har inte musöron att 'bara' slänga på så vi chansar väl på att SBP godtar pilarna. Det där med motstånd hoppas jag att min svåger Stefan T hjälper oss med, eftersom allt som rör det elektriska bara gör åtminstone mig djupt förvirrad ICQ/ad . Men jag läste i någon tråd att en komponent till klimatsystemet på SAAB 9000 funkar bra som motstånd till 6V torkarmotor i 12V bil, så varför inte även till pilarna?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

153

Och här är länken, Miche: Konvertera 6V - 12V, bygga om pilarna? ICQ/ab

, . .·´¯`·..

154 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-23 15:37:35)

Enligt thesamba;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +semaphore

Där föreslås;
1 ohm 50W

Om den drar 6A på 6V U=RI => 1Ohm vilket ju verkar rimliga siffror. Jag har ett par pilar jag skulle kunna mäta på om en stund...

P=UI -> 6x6=36W  Dvs motståndet måste klara 36W

Hittade ett keramiskt trådlindat på elfa som klarar 17W, vilket ju är lite för lite...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124
eller ett som ser dyrare ut
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096
får kolla lite mera sen... Min dotter drar i mig nu och vill ut på promenad... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

155

Mats W skrev:

"Noobie" - det uttrycket använder mina ungar ICQ/ad . Men du är väl ingen nybörjare längre ICQ/af .

Jag har inte musöron att 'bara' slänga på så vi chansar väl på att SBP godtar pilarna. Det där med motstånd hoppas jag att min svåger Stefan T hjälper oss med, eftersom allt som rör det elektriska bara gör åtminstone mig djupt förvirrad ICQ/ad . Men jag läste i någon tråd att en komponent till klimatsystemet på SAAB 9000 funkar bra som motstånd till 6V torkarmotor i 12V bil, så varför inte även till pilarna?

haha, tror Mats (Ballocco) fick mitt motstånd när jag gjorde en titthålsoperation på min kupefläkt i min gamla 9000, motståndet sitter mitt i luftdraget och får sin kylning där, vet ej värdena på det... obs att det ska vara manuell AC, jag hade automatisk och då regleras det i en ECU... Och det är inte kapslat har jag för mig så jag skulle hellre köpa på ELFA, och det lär bara behövas ett motstånd eftersom bara en pil åt gången är igång och man kopplar i serie...

156

johan_l skrev:

Enligt thesamba;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +semaphore

Där föreslås;
1 ohm 50W

Om den drar 6A på 6V U=RI => 1Ohm vilket ju verkar rimliga siffror. Jag har ett par pilar jag skulle kunna mäta på om en stund...

P=UI -> 6x6=36W  Dvs motståndet måste klara 36W

Hittade ett keramiskt trådlindat på elfa som klarar 17W, vilket ju är lite för lite...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124
eller ett som ser dyrare ut
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096
får kolla lite mera sen... Min dotter drar i mig nu och vill ut på promenad... ICQ/ab

Strålande Johan! ICQ/ab

Tack för att du tar dig tiden. Jag får massor av input här ju - projektet kan kanske så småningom flyttas till "How-To" avdelningen ICQ/ad .

Muchas gracias amigo ICQ/ag !

, . .·´¯`·..

157

…fortsättning:

Ovalen hade, innan förre ägaren (alias 8inches som postat här) tog över bilen, stått i många år utomhus vid en lokal i Älvdalen och därför på olika sätt blivit vandaliserad. Dörrutorna var krossade, bilen var graffitimålad och någon har bänt och bucklat karossen på diverse besynnerliga ställen Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777732.jpg
Här ser det ut som om någon best tuggat på dörrkarmen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777733.jpg
…och detta är samma skada från en annan vinkel ICQ/ac . Eftersom dörren är absolut 100%-igt rostfri känns det ju extra surt att kasta den. Vi får hitta på något sätt att laga denna del senare…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777734.jpg
Högra A-stolpen har också en oförklarlig tryckare inåt och något som vi genast sätter tänderna i och lagar direkt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777735.jpg
Vi slipar plåtrent…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777736.jpg
…och snidar till lite på en stor bricka…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777737.jpg
…som vi svetsar fast mitt i skadan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777738.jpg
Därefter tar vi en draghammare (”ryck-och-bank” ) som vi krokar fast i ringen och med ett antal ryck…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777739.jpg
…så har plåten dragits nästan rätt igen ICQ/ab !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777740.jpg
Efter lite slipning känns resultatet riktigt anständigt ICQ/ag !

Fortsättning följer…

, . .·´¯`·..

158

Mats W skrev:

Varför inte ha både pilar och blinkers?
Vet av erfarenhet att ingen j-vel ser pilarna, så man får ta det lungt i korsningar och utgå från just att ingen ser dem. (och varför skulle de det?! Det har ju inte suttit pilar på bilar på ett halvt sekel  ICQ/ag )

Du kan med lite pill bygga om elsystemet så att du får blinkande bromsljus.

Fram bli kanske lite klurigare (om man skall få en diskret originalliknande look. Jag satte en oreange glödlampa (21W tror jag) i botten på lysena innanför glaset. På detta sätt besiktigades bilen flera gånger utan problem.

http://upload.aircoolers.com/SCLF/images/BLINKA.jpg

Elschema för att bygga om

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

159

Peter S skrev:

Varför inte ha både pilar och blinkers?
Vet av erfarenhet att ingen j-vel ser pilarna, så man får ta det lungt i korsningar och utgå från just att ingen ser dem. (och varför skulle de det?! Det har ju inte suttit pilar på bilar på ett halvt sekel  ICQ/ag )

Du kan med lite pill bygga om elsystemet så att du får blinkande bromsljus.

Fram bli kanske lite klurigare (om man skall få en diskret originalliknande look. Jag satte en oreange glödlampa (21W tror jag) i botten på lysena innanför glaset. På detta sätt besiktigades bilen flera gånger utan problem.

Kalas, Peter, bra poäng där ICQ/ab !

Men eftersom jag är nyfiken så 'bumpar' jag frågan: från vilket år måste man han blinkande körriktningsvisare i alla fyra hörn? Trafiksäkerhetsmässigt är ju pilar givetvis helt förkastliga ICQ/ad , men jag vill veta om bilen ens kan bli godkänd på SBP med endast dessa. Någon som inte bara tror, utan verkligen har testat?

Eller någon som vet var man hittar en lista på vilka krav som ställs på olika årsmodeller? Det finns ju brytgränser på allt från ytterbackspeglar och säkerhetsbälten till avgasrening och E-märkta ljus Default/hmm ...

, . .·´¯`·..

160

inte riktigt svar på din fråga men för ett antal år sen hade jag en 68 med 59 kaross alltså pilar och den gick igenom för mig men en senare ägare hade visst problem hörde jag i somras..  Default/hmm

161

GB skrev:

inte riktigt svar på din fråga men för ett antal år sen hade jag en 68 med 59 kaross alltså pilar och den gick igenom för mig men en senare ägare hade visst problem hörde jag i somras..  Default/hmm

Ja, det är lite som ett lotteri - men om man själv är påläst har man trumf på hand så att säga ICQ/af !

Vad det anbelangar trafiksäkerhetsmässigt så räcker det att sträcka ut en hand genom rutan Default/yikes :

• Signaler och tecken

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
       Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
       En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
       Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

Källa: Trafikförordning (SFS 1998:1276)

, . .·´¯`·..

162

Mats W skrev:

Eller någon som vet var man hittar en lista på vilka krav som ställs på olika årsmodeller? Det finns ju brytgränser på allt från ytterbackspeglar och säkerhetsbälten till avgasrening och E-märkta ljus Default/hmm ...

En sån lista vore GULD! Sen går mycket igenom besiktningen som inte följer reglerna pga. okunniga eller snälla gubbar ändå...

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

163

Mats W skrev:

Du måste väl regbesikta den så jag tror inte att dom kommer att godta pilarna..tyvärr.
Hoppas att jag har fel. ICQ/ab

164

stickan skrev:
Mats W skrev:

Du måste väl regbesikta den så jag tror inte att dom kommer att godta pilarna..tyvärr.

Det hoppas verkligen jag med, stickan Default/yikes !

Det är ingen som ser skillnad på en 57a eller 69a på SBP, det är jag rätt övertygad om. Därför tror jag faktiskt inte att den regbes. är nödvändig.

Enda kruxet i så fall är att det står 'soltak' på papperna och de kan börja klia sig i håret och undra vad det är för fordon de har fått in i besiktningshallen Default/hmm ... Men just detta hade vi hoppats skulle lösa sig genom att sätta dit en 'trasa', men det är ingen som vill sälja till oss ... ännu ICQ/ag !

, . .·´¯`·..

165

Mats W skrev:

Det är ingen som ser skillnad på en 57a eller 69a på SBP, det är jag rätt övertygad om. Därför tror jag faktiskt inte att den regbes. är nödvändig.

Nja... en gång när jag bes så öppnades porten när jag knappat in numret på terminalen - trots att det var många bilar framför och ett tag kvar till min tid... visade sig att det var en kille som hade VW själv... Nu tror jag ju inte han hade tjafsat om pilarna men... Några andra gånger så har nån besiktningsgubbe (eller kille) som själv skruvar veteranare fått ta bilen...

Jag tror nästan man har mer otur och problem om nån av de nya som inte kan nåt om gammelbilar ska besiktiga...

166

Mats W skrev:
stickan skrev:
Mats W skrev:

Enda kruxet i så fall är att det står 'soltak' på papperna och de kan börja klia sig i håret och undra vad det är för fordon de har fått in i besiktningshallen Default/hmm ... Men just detta hade vi hoppats skulle lösa sig genom att sätta dit en 'trasa', men det är ingen som vill sälja till oss ... ännu ICQ/ag !

Jag tror att du har fel där..Jag är övertygad om att en majoritet av dom som jobbar på SBP ser skillnad på en 69:a å en 57:a pga bakrutan.
Men hoppas fortfarande att jag har fel. ICQ/ab

167 Senaste redigerad av GB (2011-02-24 09:04:05)

kan dra historien om min lite snabbt, 68 platta, 59 kaross, soltak och 51 bakruta och besiktad i detta utförande när jag köpte den, sen när jag skulle in och besikta den, gubben: du, det här är ju bytt dörrar... blir regbesiktning (gnällde även på fjädringsväg såklart..) så det var bara att åka och väga den så skrev dom in typ utbytta karossdelar eller vad dom nu skrev i papperen..  ICQ/ae
(var länge sen så han kan ha nämnt soltak och bakruta med... men det löste sig smidigt alla fall)

168

bytt DÖRRAR???  va skulle det kräva regbes för, kaross förstår jag på ett sätt men...  rökte han gräs besiktingsgubben?

169

Mats W skrev:
stickan skrev:
Mats W skrev:

Då ska du inte besiktiga i Halmstad, jobbar en trevlig kille där som vunnit Ghia klassen på BR nån gång på 90 talet.... ICQ/ad

170

johan_l skrev:

bytt DÖRRAR???  va skulle det kräva regbes för, kaross förstår jag på ett sätt men...  rökte han gräs besiktingsgubben?

Ja,regbesiktning för bytta dörrar låter ju förbannat underligt.. Default/hmm Men det händer ju att man stöter på udda figurer på bilprovningen även om majoriteten av dom som jobbar där är helt ok..

171

jo, jag bes en gång vår hemmacabbade 1302a på drive in, men för att optimera lite hade jag fått hjälp att ställa in min egen 1302a i kön också...
först in med "cabben", sänkt till genomslagsgummina, eller snarare var de kapade, framfjädrarna kapade och fastsvetsade i tallriken så de inte skulle hoppa ur m man körde i ett gupp (hade hänt), avgas läckte, tja, ganska mkt att anmärka på... men gick igenom...  så när "cabben" var igenom körde jag in min 1302a som var mkt bättre... lite speciell min på samma besikningskille som just varit sjysst... har för mig att jag fick anmärkning på avgasläckage med motivation att i en täckt bil är det allvarligare, så vettigt...

172 Senaste redigerad av Mats W (2011-02-24 10:56:57)

robbanonline skrev:
Mats W skrev:

En sån lista vore GULD! Sen går mycket igenom besiktningen som inte följer reglerna pga. okunniga eller snälla gubbar ändå...

You just struck GOLD man ICQ/ae !

Jag har just haft ett samtal med en besiktningstekniker som bedyrade dels att det inte krävs reg.bes. för att ta bort befintliga körriktningsvisare och ersätta dessa små baklampor och semaforer med fast sken på en sextiotals VW, och dels gav mig hänvisning till var man hittar alla paragrafer som besiktningspersonalen har att rätta sig efter – nämligen VVFS 2003:22 (VägVerkets FörfattningsSamling) ICQ/af .

• 78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
    Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.
    Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orange-gult ljus åt sidan.

Semaforer lyser så att det syns både framifrån OCH bakifrån. Två är ett jämnt antal, eller hur? Vad bråkar man om när det står svart på vitt ICQ/ad ?

Skriv ut PDF-filen och släng framför griniga bilprovare - och åk inte till Halmstad (he,he - tack för det tipset Bengt ICQ/ab )

, . .·´¯`·..

173

Ska kanske tillägga för er "ungdomar", ta nu några råd av en gammal man (OBS ironi):

Vid besiktning/regbesiktning av sitt fordon bör man ringa besiktningsteknikerna i förväg, köra med helt öppna kort och verkligen ta reda på hur det ligger till med de modifieringar du gjort. På så vis är du troligen bättre påläst och uppdaterad än bilprovarna som inte stöter på moddade bilar så väldigt ofta.

Med saklig information och lugnt temperament har jag själv ”snackat” igenom bilar mer än en gång ICQ/ad . Senast var det sommaren 2009 då min grabb skulle besiktiga sin 67 Fastback och inte ens fick köra in i hallen i Falkenberg eftersom den var ”för låg” ICQ/ad . Redan dagen efter tog jag själv istället bilen till stationen i Varberg och fick rent papper ICQ/af . (Det kallas nog "de grå tinningarnas charm" eller något...)

Det är även till stor hjälp om du känner till någon annan bil som besiktigats med liknande ändringar. Då kan du uppge den bilens reg.nummer och bilprovaren kan kontrollera fordonsdata på den - det brukar ta luften ur de flesta dispyter ICQ/ag .

, . .·´¯`·..

174

Mats W skrev:
robbanonline skrev:
Mats W skrev:

Jag har just haft ett samtal med en besiktningstekniker som bedyrade dels att det inte krävs reg.bes. för att ta bort befintliga körriktningsvisare och ersätta dessa små baklampor och semaforer med fast sken på en sextiotals VW, och dels gav mig hänvisning till var man hittar alla paragrafer som besiktningspersonalen har att rätta sig efter – nämligen VVFS 2003:22 (VägVerkets FörfattningsSamling) ICQ/af .

• 78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
    Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.
    Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orange-gult ljus åt sidan.

Semaforer lyser så att det syns både framifrån OCH bakifrån. Två är ett jämnt antal, eller hur? Vad bråkar man om när det står svart på vitt ICQ/ad ?

Skriv ut PDF-filen och släng framför griniga bilprovare - och åk inte till Halmstad (he,he - tack för det tipset Bengt ICQ/ab )

Hmm, svårt att entydligt att säga om det är lagligt med enbart pilar. Det står ju inget om det måste vara fast eller blinkande sken på lampan. Skulle dock tro att blinkande är ett krav. Annars kan man lätt tänka sig att man misstar pilarna för positionsljus.

Varför inte bygga om pilarna så att de blinkar när de är utfällda? Vet att det fanns speciallampor som vid konstant spänning blinkade för just detta ändåmål, men det var länge sedan och dessa finns inte nytillverkade. Vet dock att folk har byggt om dem. Man får dock dra en separat matning till glödlampan eftersom spolen som drar upp pilen skall ha fast spänning medan lampan skall ha blinkande (via blinkrelä).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

175

Peter S skrev:
Mats W skrev:
robbanonline skrev:

Hmm, svårt att entydligt att säga om det är lagligt med enbart pilar. Det står ju inget om det måste vara fast eller blinkande sken på lampan. Skulle dock tro att blinkande är ett krav. Annars kan man lätt tänka sig att man misstar pilarna för positionsljus.

Varför inte bygga om pilarna så att de blinkar när de är utfällda? Vet att det fanns speciallampor som vid konstant spänning blinkade för just detta ändåmål, men det var länge sedan och dessa finns inte nytillverkade. Vet dock att folk har byggt om dem. Man får dock dra en separat matning till glödlampan eftersom spolen som drar upp pilen skall ha fast spänning medan lampan skall ha blinkande (via blinkrelä).

Ganska säker på att blinklamporna var 6V.