26

Har hört att man skall ha några olika ljudskrämmor att alternera med då mössen tydligen vänjer sig vid ljudet efter ett tag, sant eller falskt? Har inte provat själv.

En annan reflektion jag gjort under hösten.
Brukar ALLTID fånga 10-15 möss under diskbänken varje höst men bara 4 st denna höst.
Tanken jag fått är att de inte gillar att jag har haft skickare som panelat om huset lite till och från och de använder spikpistol som bankar i hela stommen.
Minns att mina farföräldrar satte upp vindsnurror av trä på pinnar i sitt potatisland som sades hålla sorken borta från pärerna.
Undrar det är samma sak med huset, att de blir störda av vibrationerna?

Nu står ju inte bilarna ute så vinden kan snurra surrorna men om man sätter snurrig på bilarna och sätter en fläkt framför......  ICQ/ag
Kanske köpa en vibrator som går igång lite nu och då, läggs mot chassiet i bilen.
Beroende på vibrator så kanske gumman blir lite mer intresserad av bilarna....

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

27

Problemet löst: Anlita hantverkare...

28

Eller så ser man till att vara i garaget oftare  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

29

råttgift kombinerat med katter kanske inte är en superbra idé... antingen eller skulle jag satsa på för den ev katten skull...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

30

alpinebubblan skrev:
goopher skrev:
alpinebubblan skrev:

Då fick vi ju ett resultat hur bra det funkar med ljud "grunkan" hahahaha ICQ/ae
Kan tänka mig att det är rätt jobbigt ljud om man nu skulle höra det, vet ju själv hur det är med ljud som typ vissla och låter, har en viss tinnitus som kommer smygande på kvällen ICQ/ae

Samma här, tinnitus sedan 10 år typ. Kan säga att den där jävla råttvisslan gjorde inte saken bättre  ICQ/ab

På dagen hörs det inte så mycket men på kvällen kommer det smygande ICQ/ad
Fick en fråga för en tag sen varför katter ska ha en bjällra på halsbandet, tydligen för att skrämma bort råttor, när dom hör bjällran så bli dom rädd.
Om det är sant, vet jag inte, men kan va värt och testa ICQ/ab

Man sätter pingla på katterna för att de inte ska kunna smyga sig på småfåglarna ICQ/ab De lär inte skrämma bort möss med den, däremot får de svårare att fånga mössen ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

31

Piraten skrev:
alpinebubblan skrev:
goopher skrev:

Samma här, tinnitus sedan 10 år typ. Kan säga att den där jävla råttvisslan gjorde inte saken bättre  ICQ/ab

På dagen hörs det inte så mycket men på kvällen kommer det smygande ICQ/ad
Fick en fråga för en tag sen varför katter ska ha en bjällra på halsbandet, tydligen för att skrämma bort råttor, när dom hör bjällran så bli dom rädd.
Om det är sant, vet jag inte, men kan va värt och testa ICQ/ab

Man sätter pingla på katterna för att de inte ska kunna smyga sig på småfåglarna ICQ/ab De lär inte skrämma bort möss med den, däremot får de svårare att fånga mössen ICQ/ab

Okej trodde dom skrämde bort mössen, men så fel man kan ha, man lär sig alltid något nytt varje dag!

32

Tanken är väl annars att katten ska ha ihjäl mössen, inte bara skrämma dem...  Default/hmm   bjällra har jag hört stör katten rejält (nästan så de blir knäppa) - just för att den ju VILL smyga sig på möss och fåglar... Katt måste ju vara det bästa sättet att få väck mössen? Men såklart ska man inte skaffa katt BARA därför. Sen kan man ju som jag ha bilarna inhysta i nån annans lada å då är det ju svårt skaffa katt förståss... ICQ/ag

Men blir lite orolig för mina två bilar som står på en loge. Förra vintern bodde en katt där iallafall... Hoppas han inte käkat råttgift...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

33

johan_l skrev:

Tanken är väl annars att katten ska ha ihjäl mössen, inte bara skrämma dem...  Default/hmm   bjällra har jag hört stör katten rejält (nästan så de blir knäppa) - just för att den ju VILL smyga sig på möss och fåglar... Katt måste ju vara det bästa sättet att få väck mössen? Men såklart ska man inte skaffa katt BARA därför. Sen kan man ju som jag ha bilarna inhysta i nån annans lada å då är det ju svårt skaffa katt förståss... ICQ/ag

Men blir lite orolig för mina två bilar som står på en loge. Förra vintern bodde en katt där iallafall... Hoppas han inte käkat råttgift...

Nä sant sant, utan det var bara något jag hörde! Så jag vet inte alls, men som sagt, man lär sig alltid något nytt ICQ/ag

34

Anticimex har rått/musgift. Stora röda block som de gillar att knapra på... effekten blir att de blir törstiga, letar vatten (i skogen) och sedan dör av hjärnblödning. funkar skitbra!
Ljudgrejerna är buffel och båg vad jag anser... har 2 st och precis under en av dom har jag gräsklipparen där det huttades ett musbo förrförra våren.

Jag har även katter, men då jag bor i skogen är både mössen och katterna feta som bara den. Har snackat med anticimex om detta med gift och katter, men det ska inte vara nån fara och jag lägger ut gift när katterna inte mäktar med att fånga allt.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

35

Idag startade jag krig mot ratzen genom att enkelt strö ut lite enris:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112980.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112976.jpg

Dörrfickan i 58:an där jag hittade ett råttbo har klarat sig sen jag lade ner två brädstumpar. Idag med en doft av enris ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112978.jpg

Misstänkta ingångar. Eco-bubbla ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112985.jpg

Inne i eco-bubblan kan man se vart de har kommit ut

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112982.jpg

Ska det verkligen vara stoppning under ett baksäte från 1959 på detta vis?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120112983.jpg

Och den stoppning som var ätbar hamnade tydligen här.

Nu ska vi se om det har någon effekt, borde dammsuga ur dem för att få dem rena från skit. Sen visar det sig om de blir nerbajsade igen.

More to come!

36

alpinebubblan skrev:

Såg någonstans man kunde köpa en ljud "grunka".
Den ger ut ett ljud vi människor inte hör, men som råttor inte tycker om, kanske värt och testa? Tyckte såg såna på granngården!

Har en ljud "grunka" i källaren.... Funkar kanon... Inte haft en mus eller råtta på 4år...

37

ett tips till dom som har katt: låt bli råtgiftet. händer att mössen blir slöa och inte dör på en gång och blir ett lätt byte för katten. resten kan ni räkna ut själva!  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!