Har hört att man skall ha några olika ljudskrämmor att alternera med då mössen tydligen vänjer sig vid ljudet efter ett tag, sant eller falskt? Har inte provat själv.
En annan reflektion jag gjort under hösten.
Brukar ALLTID fånga 10-15 möss under diskbänken varje höst men bara 4 st denna höst.
Tanken jag fått är att de inte gillar att jag har haft skickare som panelat om huset lite till och från och de använder spikpistol som bankar i hela stommen.
Minns att mina farföräldrar satte upp vindsnurror av trä på pinnar i sitt potatisland som sades hålla sorken borta från pärerna.
Undrar det är samma sak med huset, att de blir störda av vibrationerna?
Nu står ju inte bilarna ute så vinden kan snurra surrorna men om man sätter snurrig på bilarna och sätter en fläkt framför......
Kanske köpa en vibrator som går igång lite nu och då, läggs mot chassiet i bilen.
Beroende på vibrator så kanske gumman blir lite mer intresserad av bilarna....

bjällra har jag hört stör katten rejält (nästan så de blir knäppa) - just för att den ju VILL smyga sig på möss och fåglar... Katt måste ju vara det bästa sättet att få väck mössen? Men såklart ska man inte skaffa katt BARA därför. Sen kan man ju som jag ha bilarna inhysta i nån annans lada å då är det ju svårt skaffa katt förståss...