1

Jag kopierade denna text från Swedish Classic Boats, bara byta ut båt mot buss.

"Jag minns den första gången då jag hörde talas om att en svensk båt sålts utomlands. Det gick en kall kår utefter ryggraden. Jag blev förskräck och det hela blev inte bättre när den ena rapporten efter den andra dök upp om att båtar - alltid fina exemplar - lastats ombord på holländska lastbilar för att köras ned till nya ägare i Holland.

Men var det egentligen så illa? Bortsett från en och annan småful uppköpare som var riktigt fula på marknaden, så behövde vi (jag) egentligen bli så nervös?

Idag har vi facit i hand. De flesta av båtarna som försvann mår utmärkt nere på kontinenten. De tas omhand av ägare som med ekonomi och kärlek vårdar dem på allra bästa sätt. Och vi har ju - faktiskt - inte direkt någon brist på båtar här hemma. Snarare är det så att det verkliga skräckscenariot hade varit att båtarna INTE sålts. Då hade vi här i Sverige suttit med en på tok för stor flotta båtar, som hade decimerats hårt av bristfälligt underhåll eftersom det inte hade funnits entusiaster nog att vårda dem."

Sant eller ej, idag importerar VI fina bussar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Tror det är folk som blir lite sura när någon kommer in med en betydligt större plånbok och köper "deras" buss/split/båt eller något annat. de känner att det inte inte är rättvisst att någon kan köpa den för så mycket mer än vad man själv upplever som marknadsmässigt pris.

3

Sent ska syndaren vakna . Classic motor magasin hade en artikel för något år sen där dom kommit fram till att vi exporterade ut mellan 6 till 8 bilar i veckan. Nu vet jag att det är taget i underkant , detta baserar jag på mitt bevakande på div holländska belgiska tyska handlare. Det är väldigt ofta bilar ifrån blocket som 3 till 4 veckor senare finns till salu på några av dessa sidor.
Visst sker det import av bilar men ej i samma utsträckning som vi systematiskt utarmar vårat bestånd av vw bilar. Men detta är förvisso inget nytt fenomen , för ett antal år sen gick jag igenom vw historiska klubbens medlemsmatrikel med nedslående resultat ca 40% av bilarna var utrangerade.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Smarta uppköpare går antagligen med i våra märkesklubbar när sedan matrikeln landar i brevlådan så är det bara att sätta sig och ringa.
Blir säker många nej men säker något ja, sen kör man ett varv vart och vart annat år.
Får man sedan tag i en riktigt gammal matrikel att jämföra med så borde man sikta in
på de som inte längre är medlemmar för de kanske har ledsnat.

Hmmm man kanske skulle leta fram den äldsta VWHK matrikeln man har och börja ringa.......

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

5

Du får luren i örat när du ringer mej!  Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

25hpman skrev:

Du får luren i örat när du ringer mej!  Default/lol

Tror inte du är så stark att du får luren genom den smalatråden hela vägen upp till mig.
Men du kanske svänger förbi och levererar den!  ICQ/ae

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

7

Jag försökte sälja en helt rostfri SAAB 99 med fullstämplad servicebok för ett par år sen. Det var lögn i helvete. Så köpte en kille den utan att titta på den, en biltransport plockade upp den. Han fick iofs fixa lite med den (den gick lite kass vilket jag upplyst om men jag hade inte haft tid att felsöka, han bytte topppackning vilket väl han var lite grinig för men köper man osett, jag hade bett honom komma och titta på den...) men ett par veckor senare var den "ute ur registret" - jag mailade och mycket riktigt hade han en köpare i Holland. Jag tror den SAABen mår bättre där en här...

Min brors gamla segelbåt M30 (mälar 30) "försvann" något år efter han sålt den (är nog 15 år sen iofs) och lever tydligen väl nånstans i Europa. Samma med en träbåt jag låg bredvid för några år sen. Såldes utomlands med då av den som ägde den då ingen svensk velat köpa...

Trist, speciellt för bilar som är eftersökta även här. Men för många bilar (och båtar) är det nog räddningen. Speciellt det som inte är eftertraktat, SAAB 99or / 900or, Volvo av för oss "tråkiga" modeller etc...

Men jag ska erkänna att dessa "uppköpare" - speciellt de som säger DE ska ha fordonet själv och sen säljer vidare, de står inte högt i kurs hos mig... Har hört historier om gubbar som säljer billigt för att en "samlare" ska ha bilen på sitt "museum" och han letat länge efter just en sån, sen är bilen ute på nätet tillsalu innan biltransporten är över gränsen... Näe, de som är ärliga att bilarna ska exporteras är väl helt OK trots allt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Jag har aldrig förstått mig på denna debatt och sentimentala ordalag kring att landet utarmas på våra fina bilar? "Money talk" helt enkelt!

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

9

Marknadskrafternas intåg i hobbyn! ICQ/an

Är man blödig och sentimental så blir man automatiskt rxv-knxxxxd ICQ/ad

Att säga till någon farbror, att "får jag köpa denna fina bil så ska du veta att den får ett gott hem och aldrig, jag säger aldrig... exporteras till någon utlänning!!", är ju numera trix som samvetslösa så kallade VW-historiskt intresserade" tar till för att komma över något attraktivt. Sen så "har det tillstötit komplikationer", så att man "tyvärr ändå måste sälja till högstbjudande", och det råkade vara en Belgare eller annan sort, som faktiskt bjöd högst, så jag kunde ju bara inte stå emot!!

Näh just det, men säg då inte från början till den gamle mannen att den för alltid skall bevaras i Sverige, eftersom det aldrig kommer att vara sant. Det är ju inte ens intressant var en bil hamnar efter att den säljs, eftersom man själv uppenbarligen tappat intresset för den.

Med andra ord "hit med max antal kulor, och ta sedan skiten å gör vad du vill med den för jag bryr mig inte!!" (Så borde den gamle mannen säga då han skall sälja sin bil) ICQ/ad

Förresten så är väl VW tillverkade utomlands, och exporterade till Sverige i begynnelsen?
Vad tycker Tyskarna om det?? ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

10

Om man ser till barndoorbussarna som gått till england tycker jag det är skitbra, bilarna har blivit renoverade och är idag i trafik, här hade dom förmodligen bara stått å rostat bort....
Det går ju faktiskt å importera bilar oxå

11

GustaF skrev:

Om man ser till barndoorbussarna som gått till england tycker jag det är skitbra, bilarna har blivit renoverade och är idag i trafik, här hade dom förmodligen bara stått å rostat bort....
Det går ju faktiskt å importera bilar oxå

Precis, och nu köper vi tillbaks dem,  ICQ/ab

12 Senaste redigerad av Dennis (2012-01-10 17:06:02)

Frågan är, hade vi haft en sån barndoor-hausse här hemma om vi inte fått se vad engelsmännen gjort med bussar som många här hemma ratat och dömt ut innan de lämnade Svedala???
Personligen kan jag tycka att det är skönt att en bil man sålt hamnar långt bort. Då slipper man se den och djupt ångra sig.....

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

13

Jag tycker inte det är "hemskt" att bilarna säljs utomlands... MEN...

* Det är kul att se många VW's eller gammelbilar generellt på våra gator. Rostar de bort eller samlar damm så kan de lika gott gå utomlands, men sverige skulle vara "fattigare" om de flesta gamla bilar försvann - jag blir lite glad i sinnet när jag ser en gammelbil... därav "synd" att de säljs utomlands. Jag kan även tycka det är synd att taksänka en split och liknande. Men alla gör vad de vill med sina prylar och smaken är som baken...

* Folk som LURAS genom att köpa billigt med löfte om något och sälja dyrt tycker jag inte om. Men det är ju iofs lika illa om man lovar att bilen ska bli kvar i exempelvis dalarna och sen säljer den nästa vecka till småland... Att lova en sak och göra nåt annat gör man helt enkelt inte. De som köper och säljer och spelar med "öppna kort" har jag absolut inget emot. Och livet ändras så man inte kan behålla en bil... Men inte på en vecka... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

johan_l skrev:

Jag tycker inte det är "hemskt" att bilarna säljs utomlands... MEN...

* Det är kul att se många VW's eller gammelbilar generellt på våra gator. Rostar de bort eller samlar damm så kan de lika gott gå utomlands, men sverige skulle vara "fattigare" om de flesta gamla bilar försvann - jag blir lite glad i sinnet när jag ser en gammelbil... därav "synd" att de säljs utomlands. Jag kan även tycka det är synd att taksänka en split och liknande. Men alla gör vad de vill med sina prylar och smaken är som baken...

* Folk som LURAS genom att köpa billigt med löfte om något och sälja dyrt tycker jag inte om. Men det är ju iofs lika illa om man lovar att bilen ska bli kvar i exempelvis dalarna och sen säljer den nästa vecka till småland... Att lova en sak och göra nåt annat gör man helt enkelt inte. De som köper och säljer och spelar med "öppna kort" har jag absolut inget emot. Och livet ändras så man inte kan behålla en bil... Men inte på en vecka... ICQ/ad

Tja det är väl detta som ställer idealism mot realism?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

15

gissa varför jag har 3 buggys i garaget ICQ/ad
Nä, seriöst så skeppas det en 7-helsikes massa bilar över bron. När jag pendlar med bil ser jag sommartid nästan dagligen transporter med gamla bilar i riktning söderut... Har även bekanta i Holland som säger att bilarna är löjligt billiga här.
Tyvärr har en del näsa för att hitta objekten, själv hann en kille före mig med 3 dagar när jag fick nys om min drömbil... tror inte det finns någon sådan i landet längre, dvs en äkta Manx.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

16

Lurv skrev:

Tror det är folk som blir lite sura när någon kommer in med en betydligt större plånbok och köper "deras" buss/split/båt eller något annat. de känner att det inte inte är rättvisst att någon kan köpa den för så mycket mer än vad man själv upplever som marknadsmässigt pris.

Mao, den klassiska svenska avundsjukan   ICQ/ag

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

17 Senaste redigerad av EskiL 109 (2012-01-11 12:42:55)

En tråkig sak är ju on man stöter på en oseriös uppköpare.
Det drabbade mig när jag budade på en typ 3 variant för ett par år sedan.
Det stod mellan mig och en tysk och han skulle sätta sig på flyget upp till Sverige och köra hem den enligt säljaren. Buden blev bara högre och högre och tillslut hoppade jag av. Fick tag i min buss -68 i stället men två veckor senare ringer säljaren med Varren. Tysken hörde aldrig av sig och gick inte att få tag i... ICQ/ac  och nu undrade han om jag var intresserad igen. Det var ju jag inte eftersom jag under tiden köpt annat fordon. Synd för säljaren.

Detta kan ju hända mellan Svenskar med men min teori är att en del uppköpare budar till de får objektet och sedan finner de en köpare i sin tur. I detta fall blev nog priset för högt för att det skulle generera vinst så tysken bara släppte denna affär och inriktade sig på nästa...

Någon mer som varit med om en liknande händelse?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)