Jag kopierade denna text från Swedish Classic Boats, bara byta ut båt mot buss.
"Jag minns den första gången då jag hörde talas om att en svensk båt sålts utomlands. Det gick en kall kår utefter ryggraden. Jag blev förskräck och det hela blev inte bättre när den ena rapporten efter den andra dök upp om att båtar - alltid fina exemplar - lastats ombord på holländska lastbilar för att köras ned till nya ägare i Holland.
Men var det egentligen så illa? Bortsett från en och annan småful uppköpare som var riktigt fula på marknaden, så behövde vi (jag) egentligen bli så nervös?
Idag har vi facit i hand. De flesta av båtarna som försvann mår utmärkt nere på kontinenten. De tas omhand av ägare som med ekonomi och kärlek vårdar dem på allra bästa sätt. Och vi har ju - faktiskt - inte direkt någon brist på båtar här hemma. Snarare är det så att det verkliga skräckscenariot hade varit att båtarna INTE sålts. Då hade vi här i Sverige suttit med en på tok för stor flotta båtar, som hade decimerats hårt av bristfälligt underhåll eftersom det inte hade funnits entusiaster nog att vårda dem."
Sant eller ej, idag importerar VI fina bussar.

och nu undrade han om jag var intresserad igen. Det var ju jag inte eftersom jag under tiden köpt annat fordon. Synd för säljaren.