Sen är det också common knowledge att det är bara en myt att en ökning av CO2 orsaker en ökning temperatur, för att det är snarare tvärtom. Varje gång tempareturen ökade i världens historia, ökade CO2 halten 800 år därefter. Logiskt, eftersom en ökning av temp orsaker att oceaner släpper mer CO2.
Men varför öker temp då, om inte pga CO2? Som alla vet är temp på vår planet beroende av solens aktivitet. Och den aktiviteten ändrar hela tiden, därför sa de på 70-talet till våra föräldrar att vi går mot en ny istid.
Det var inte meningen att börja en diskussion om Global Warming Scam, men det upprör mig bara när regeringen uttnytjar folkets naivitet.
Jag anser mig inte vara så lättköpt som en kvällstidningskonsument. läser mycket vetenskapliga tidskrifter, ser på dokumentärer, läst ett par år miljökemi på universitetet osv... Jag försöker sålla så gott det går och den slutliga slutsatsen är att man inte vet riktigt säkert vad vår förbrukning av fossila bränslen leder till. Utöver den antropogena påverkan på planeten har vi jordens naturliga istider, som historiskt sett styrts av faktorer som atmosfären, men även meteorit- och kometnedslag. Även vulkanisk aktivitet påverkar mycket.
Man kan ju spekulera i huruvida det gör något om vår planet värms upp eller inte. Vem vet hur många år vi får "leva ifred" på denna sfär. Har vi tusentals år framöver kanske man bör tänka efter före, något människan historiskt varit väldigt dålig på.
MEN, det oundvikliga faktumet att vi haft stora mängder kol, bundet i jordskorpan och nu lösgjort det ut i vår atmosfär är inte försumbart! Det har en påverkan, sedan huruvida det leder till att en istid mattas ut, eller om vi får skenande växthuseffekter är svårare att förutsäga. Koldioxid är ju trots allt en rätt "snäll" växthusgas jämfört med vatten, metan eller kväveoxider. Det är nog dessa forskarna är mer "rädda för" och även på den punkten är vi duktiga på att sprida vårt avfall.
Om man bortser från uppvärmningen av planeten, (jag kan faktiskt tänka mig lite varmare klimat i detta frusna land). Så har den ökade koldioxidhalten i atmosfären andra effekter också. Koldioxid är ganska speciell i det att den löser sig villigt i vatten, detta bildar det som kallas "kolsyra", sänker pH-nivån i haven och påverkar (slår ut) känsliga maritima system. De små temperaturökningarna som inte är tillräckligt stora att påverka globala väderfenomen, kan gott och väl slå ut känsliga korallrev.
Min personliga åsikt i frågan är att vi konsumerar alldeles för mycket energi, med tanke på de tekniker vi har att utvinna den.

den kan hjälpa till att rädda miljön, rätt använd ger den mer effekt ! (läs turbo )
Så var väl svensk soppa för 20 år sen också. Kommer ihåg att jag bytte avgassystem 2ggr på min gamla saab 900 jag hade i kanske 3 år och körde kanske 1000 mil / år. Sen dess har jag aldrig bytt ett enda avgassystem, min förra bil höll systemet 40.000 mil, nuvarande är uppe i mer än 20.000.