Jag har sett en trasig avgasventil förrut (altid 3:e cylinder), men då slog den bara genom kolven. I det här fallet verkar att kolven har smält. Och hur kan vevstaken torderar sig så här?
Ufo objected ser ut som en motstånd, men det är bara en liten solid metalstav.
Det verkar alltid vara 3:e cylinder pga sämre kylning. Oljekylaren blockerar kylningen till 3:e cylindern. Men man kan tro att VW har löst det med introduktion av doghouse; att flytta oljekylaren tillbaka. Men båda min motor och den här motor är 1600DP doghouse motorer.
Och att clipsen ramlar av, är det vanligt?
Sen är det konstigt att insugs-stötstång har böjt sig och hoppat av från vippen. Däremot har toppen av avgasventilskaftet gått av, men stötstången sitter fortfarande på plats.
Kan ventilen skärvat i styrningen? Det händer ofta vid Mini:s som har brons styrningar.
Otur, eller fel ihopsatt?
Det här är min egen motorskada från 2007. Körde bilen på E4 och plötsligt blockerade bakhjulen, alltså motorn slog fast. Det är en typisk bild av en 3:e avgasventil som har gått av.

VW TYP1 1974 (1300S) BMC 850 Pickup 1965 AUSTIN SE7EN 1959
Modern cars are nothing but visual pollution !