1

Tog isär en motor idag och såg en häftig motorskada. Ägaren berättade att motorn gick bara långsamare och långsamare tills den stannade. Ingen smäll, oljetrycket var perfect, oljetempen var 100 grader. Det hände bara utan varning.
Nån av er (race) killar har sett en sånt skada? Vad tänker ni att har hänt?


http://i44.tinypic.com/xd9h7l.jpg

http://i41.tinypic.com/pq1l5.jpg

http://i44.tinypic.com/vi0hlf.jpg

http://i43.tinypic.com/s6rds9.jpg

http://i44.tinypic.com/ok0jsl.jpg

http://i43.tinypic.com/wmo8b9.jpg

http://i43.tinypic.com/qybxbm.jpg

http://i39.tinypic.com/jpwr4l.jpg

http://i44.tinypic.com/11tvsxh.jpg

http://i39.tinypic.com/1zb894j.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

ICQ/ac tja det kan ju inte varit ljudlöst!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

trasig avgas ventil ,blyfrikörning?ufo objektet ser ut som en elektronik sak med dom ränderna konstigt Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

4

Ett ljudlöst haveri av den här kalibern innebär att föraren hade sin I-pad på med Death Methal på högsta volym när bilen plötsligt inte ville mer. Allvarligt talat så är det inte så ovanligt att när en ventil går av så kröks även den hela på samma cylinder och kolven får sig en rejäl käftsmäll som vrider kolvbulten så att cylindern spricker. Men man frågar sig genast när man hört alla skrönor om haverier varför det är fyran och inte treans cylinder. Är det inte så att trean dör pga oljekylaren eller stämmer inte verkligheten med teorierna. Vad vet jag? Sen har ju clipset på ändan på vipparmen hoppat av.Före eller efter ? Om detta lär de lärda tvista i ansenlig evighet.

5

Nu är jag ju helt rudis på det här, men sprinten till vippan är ju på rymmen. Den hoppar av, vippan glider ur läge, kolven slår i ventilerna när de inte var synkade rätt längre. Full kraft, krossad kolv...kraften spräckte den gjutna cylindern = generalras.

Hur låter det?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Där var Hans lite tidagare än jag på enter-knappen...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7 Senaste redigerad av RAINIER (2012-01-06 00:26:49)

Jag har sett en trasig avgasventil förrut (altid 3:e cylinder), men då slog den bara genom kolven. I det här fallet verkar att kolven har smält. Och hur kan vevstaken torderar sig så här?
Ufo objected ser ut som en motstånd, men det är bara en liten solid metalstav.

Det verkar alltid vara 3:e cylinder pga sämre kylning. Oljekylaren blockerar kylningen till 3:e cylindern. Men man kan tro att VW har löst det med introduktion av doghouse; att flytta oljekylaren tillbaka. Men båda min motor och den här motor är 1600DP doghouse motorer.

Och att clipsen ramlar av, är det vanligt?

Sen är det konstigt att insugs-stötstång har böjt sig och hoppat av från vippen. Däremot har toppen av avgasventilskaftet gått av, men stötstången sitter fortfarande på plats.

Kan ventilen skärvat i styrningen? Det händer ofta vid Mini:s som har brons styrningar.

Otur, eller fel ihopsatt?

Det här är min egen motorskada från 2007. Körde bilen på E4 och plötsligt blockerade bakhjulen, alltså motorn slog fast. Det är en typisk bild av en 3:e avgasventil som har gått av.
http://i40.tinypic.com/2dj5nl.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

En kolv som gickav i oljeringens spår såg ut lite som den och den lät men inte massor jag körde ca 1,5mil hem Default/lol
Om den skulle gått av vid bulten skulle det där nog hänt Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9 Senaste redigerad av mettis (2012-01-06 00:55:24)

Jag tänker såhär...;
Låsklämman på avgasventilen "hoppar av" - vippan vandrar ut och trycker på ventiltallriken ett tag. Pga snedbelastningen går ventilskaftet av just under tallriken och den lösa ventilen ramlar ned (?) hamrar mot kolven (tallriken oxå av?) osv... men det är ju inget "hastigt" ras, utan man har kört tills "det märktes" ?-) Att stötstången krökt sig/hoppat av på insugsidan har väl hänt i samband att ventilen "mött delar".
(Cr-molly stötstänger tyder på att motorn inte är orenoverad original....?)

10

Jag kom till samma slutsats när jag funderade lite mer i natt > ICQ/ad
Om man tittar på första bilden ser man att fjädern och hatten till avgasventilen sitter fortfarande på plats (hölls på plats av vipparmen), vilket är lite märkligt.
Men om det är så enkelt att clipsen går av och kan orsaka en sånt destruktiv skada, skulle man tänka att VW har kommit med en bättre lösning att hålla vipparmarna på plats. Alltså ingen billig clips i alla fall....  Default/hmm

Motorn är lätt trimmat med en Engle W100 kamaxel förrsten.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

Den hände en grej..   ICQ/ab

Den gick säkert trögt men ljudlöst?? Tillåt mig små le!  Default/lol  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

hade ett liknandefall för något år sen. Sonen till ägaren var ute och gasade runt med familjens cab,men den här dagen gick den inte i 130 som den gjort tidigare. Till saken hör att motorn hade ett oljeläckage så man körde rätt sällan med bilen. Problemet den här dagen var att nu var det slut på olja och bilen började gå tyngre och tyngre för att sen stanna, antagligen med en smäll. Vid kontroll såg man att remmen hade hoppat av så det var nog enda problemet. När man försökte få på remmen upptäckte man att motorn inte gick runt. När jag fick in motorn kunde man ockulärbesiktiga skadan genom ett hål i blocket. Bland de värsta ras jag någonsin sett. Det gick inte att riva blocket då alla kolvar satt fast i cylindrarna och vevstakarna hade kilat fast sig i blocket,kammen i två bitar, kamdrevet fastkilat i blocket. Tog släggan och slog bort en cylinder och fick ut en halv vevstake. Motorn kommer snart ut på blocket som gick bra när vi tog ut den eller den skall enligt förra ägaren vara renoverad men jag har aldrig kört den. Känns det igen.

13

Bra observerat av Mettis att det är chromemolystötstänger. Varför har man cromemoly på vad som ser ut som enkla fjädrar. När ventilspelet blir för stort så är det fritt fall på ventilen mot ventilsätet som ger ett bra ryck i knasterspåret. När ventilen går av i spåret så hoppar vippan av och ventilen trillar in i förbränningsrummet och sen är cirkusen igång. Jag har provat att köra med originalstötstänger på uppschimsade enkla hårda fjädrar utan problem. Till och med en Engle 110 kam funkar om man har små ventiler som i formula vee där dom varvar 6500 med enkla fjädrar. Den stora fördelen med originalstötstänger är att dom följer med motorns expansion vid värmeutvecklingen.

14 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-06 11:13:51)

handlade en stannad motor en gång,, under fläktkåpan var det ett prydligt hål efter en vevstake....däremot hade bägge utbytes enkelports topparna klarat sig felfria..  ICQ/ad  handlade motorn för 300 kr.. alla plåtar bägge toppar insug med förgasare fläkt med generator  dvs allt yttre gick att använda.. han hade tok gasat, enligt egen utsago sen blev det oljud och han körde vidare.. ICQ/ad  inga glömplåtar ingen termostat  men som sagt lustigt nog klarade sig bägge topparna ..även stötstångsrör och stänger var fina.. motorn var" trimmad med nya toppar cyl och kam"..+ ormbo... mao en riktig "Räsermaskin" detta med enkelreduserat block inget doghouse, enkelportstoppar och enkel 31mm förgasare.....men "trimmad" var den  Default/hmm
Om lagren byttes vet ej.. men gissar det var ett vevlager som skar..

har nog den dubbelvikta staken liggande någonstans..
syntas inget av felen innan fläktkåpan försvann..förutom något mer olje kladdig ..
killen var lika glad.. handlade en annan bil..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Ventilfjädrarna är Empi:s starkare version. Ventilspelet var 0,05mm.
Här några bilder till.

SOPTUNNA:
http://i40.tinypic.com/10xtw04.jpg

http://i40.tinypic.com/t053xx.jpg

http://i39.tinypic.com/ir41gw.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

16

Du kan ju göra egen metallic-lack nu...

Det där på sista bilden känner jag igen. Hazze körde ihjäl en 1300 på väg hem från Vänersborg ett år, o den hade ett liknande hål. Hans var större, man kunde kika in i magen på motorn. Det är väl staken som har slått i där?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream