1

Hallå! Jag är helt ny här, och har ett väldigt färskt bilintresse. ICQ/ab

Imorgon har jag tänkt åka och köpa min första vw, en Bubbla -66.

Är det något speciellt jag bör titta på?
Finns det några vanliga fel eller så som är bra att ha reda på?
Finns det nåt särskilt ljud eller så jag ska se upp med när man startar bilen?
Hur är det med kromdetaljer, är det svårt att få tag på hyfsade begagnade?
Vart är de vanligaste ställena för rost?

Tack på förhand!:)

2

Kolla reservhjulsbaljan, undertill så klart och kolla karrosfästerna bak, och skärmfästerna.. där hade jag rost på min 66a och antar att de är dom vanligaste ställena  ICQ/ab

Typ1 -66  -  Typ1 -57 "stort hål i taket"

3

Känns så inte remhjulet glappar. Kolla även rost vid batteriet och i hörnen under baksätet. Alltså vid rören till värmekanalerna.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4 Senaste redigerad av Bajen (2012-01-05 23:12:23)

infästningen till sidostegen "trösklarna"

Rost lär de finnas.
All plåt finns att köpa nytillverkat.
Olika passform å pris dock.

All krom finns nytillverkat lika där olika pris för olika kvalite.
Så gå lite på mag känsla skulle jag säga.
Gillar du bilen å priset känns rätt så köp.
Å sedan tar du massa bilder å ställer frågor.
Motordelar finns allt oxå att köpa
Så kommer du få svar på allt.

För här inne finns hur mycke kunskap som helst har man lärt sig ICQ/ad

5

Hej!

Finns säkert någon från o-hamn här på sidan du kan få råd av och lära känna kanske.
Annars är det bara att fråga, har jag själv gjort när jag började och får göra fortfarande om jag inte kan.
obs bilder säger mycket. Skall du greja själv så är en bubbla perfekt bil att lära sig på.

Välkommen hit

6 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-06 15:59:24)

Hakar på denna tråd och frågar en sak angående bubbla köp.

När jag skaffade min bubbla gick det inte till som det bruka, man far och titta på en bilen och gör upp affären, utan jag köpte min av en släkting.

Det jag undrar är tittar man något på hur långt den gått och hur många ägare?
Annars bruka man ju göra det men tänkte nu när det är en gammal bil?

/Alpinebubblan

P.S!! Välkommen hit, jag själv är rätt ny och kan inte så värst mycket om bubblor men när man har en användare här så ska man passa på att fråga om saker från a-ö om man inte vet ICQ/ab

7

När jag funferar på att köpa en vw så är miltal för min del helt ointressant,

Det är ett + om den är körbar ICQ/ad men annars brukar jag gå igenom dem maskinellt själv..
är det en fin besiktad bil ska den givetvis vara schyst maskinellt oxå ICQ/ad men det känner man med en provtur hur motorn låter och fungerar.

Sen de vanliga som man brukar hitta: rost i kofångarfästena bak, rost på nedre delarna av torpeden fram,  rost vid batteriet under baksätet vid värmekammarna, rost i reservhjuls baljan...men som vanligt är det en avvägning på hur mkt den kostar för de flesta orenoverade bilarna har den rosten, rost under kanten där skärmarna sitter skruvde..... även i plattan där fotstegen brukar sitta och i främre nedre kanten på baksärmarna i höjd med fotstegen brukar det kunna finnas rost....

är det en splitt / oval är det stora plus om det är original skärmar o lack..... även om det är rostigt....
är bilen orenoverad tidigare ser jag som ett plus, men givetvis är en fin renoverad bil även det bra :=)

sönderkapat, hopspacklade skärmar är inte bra, är det en mild custom är det bra om den går att återställa original...

men sen som mitt sista råd: tycker du den är värd pengarna är den det ! så enkelt är det ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Tack för alla tips! Det blev en bubbla! ICQ/ab

Jag måste säga att den var i sämre skick än jag hade förväntat mig utifrån bilderna, men de jag hade med mig sa att den var värd pengarna och att de rostiga partierna och bucklorna satt på rätt ställe för att det ska kunna bytas ut lätt. (Buckliga och rostiga skärmar och bucklig baklucka.)

Tänkte nu starta en projekttråd om pärlan ICQ/ab

9

Grattis, välkommen till vår stora familj. Nu måste du lägga upp nån bild på skönheten.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

leguanen skrev:

Grattis, välkommen till vår stora familj. Nu måste du lägga upp nån bild på skönheten.

Ja kom igen så vi få se bilder ICQ/ad