151

Fick åka till garret på nyårsafton och kolla om franssons vinkelsyn stämde  ICQ/ab
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0690.jpg
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Det kommer mera
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

152

ICQ/ae  ICQ/ae

153

Så var det lite närmare slutet
Oljepump å lite andra prylar
Oljepumpen kan jag inte rekomondera att köpa om ni vill att den skall passa ( är lite förstor)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0673.jpg
Efter lite putsande så var den där  ICQ/an
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0694.jpg
Det kommer mera
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

154

Ser bra ut Micke!

155

Tack Jocke kul att du komenterar
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

156

PPRMicke skrev:

/// Micke

Vad var det för oljepump?Bra att veta...

157

Hej Micke.

Fint bygge!

Nyfiken på en grej, drar du samma moment på denna som på en orginalmotor eller drar du nån del mer med tanke på högre varv eller så?  Även på en fullracemotor, är det samma moment? Har momentet mer med materialet att göra än belastning?

//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

158

surfbum skrev:

Hej Micke.

Fint bygge!

Nyfiken på en grej, drar du samma moment på denna som på en orginalmotor eller drar du nån del mer med tanke på högre varv eller så?  Även på en fullracemotor, är det samma moment? Har momentet mer med materialet att göra än belastning?

//Daniel

Hej Killen '
Vilka moment syftar du på
Ett ex cyllana är dragna med STD moment som jag honade med i sträsplatterna
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

159

Det är skruvens kvalite som avgör momentet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

160 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-04 12:22:56)

stickan skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Det var en bugpack  ICQ/ac  Stickan
Det är vissa pumpar (bugpack) som inte axelen är i CC mot kamens CC och den  går trökt (samma som kina melling )
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

161 Senaste redigerad av surfbum (2012-01-04 12:41:00)

Jag tänkte mest på alla moment, men skiljer man tex på om huset till oljepumpen är i aluminium eller stål. Om man har samma moment med casesavers eller inte.

Hur mycket påverkar det om en mutter tex är nylockmutter eller en vanlig? Eller om man sätter gänglås på eller olja? Blir det samma åtdragningsmoment med tanke på vad momentnyckeln visar?

//Daniel - glad amatör

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

162

surfbum skrev:

Jag tänkte mest på alla moment, men skiljer man tex på om huset till oljepumpen är i aluminium eller stål. Om man har samma moment med casesavers eller inte.

Hur mycket påverkar det om en mutter tex är nylockmutter eller en vanlig? Eller om man sätter gänglås på eller olja? Blir det samma åtdragningsmoment med tanke på vad momentnyckeln visar?

//Daniel - glad amatör

Se mitt svar ovan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

163

Nylock muttrar går 1-2% trögare
Olja eller gänglåsning kan vara skilnad på  Åtdragnings momentet
När du drar mutten skall en vara väl oljad för rätt moment sedan kan du lossa mutten och göra rent från olja smörja med gänglåsning och dra igen 
En lite pryl från ARP With arp moly assembly lubricant torque bolts to 70fl lbs For 30w motor oil torque to 90ft lbs (svänghjuls bult)
Slutsats rena fina gängor som är väl oljade för att det skall bli rätt
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

164

Jag drar alla moment enligt instruktionsboken. Ej svänghjulsbult där jag har en annan kvalité och slutmomentet på topparna. Topparna drar jag enligt JP rekomendationer sedan många år tillbaka. Rätt eller fel vet jag inte med jag har aldrig haft en motor som läcker mellan block och cylinder eller cylinder och topp.

165

PPRMicke skrev:
stickan skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Det är vissa pumpar (bugpack) som inte axelen är i CC mot kamens CC och den  går trökt (samma som kina melling )
//// Micke

Taaaddaaaa den var det  ICQ/ag   var den inte bra micke

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … D3036%2D15

Ingen VW, letar....
Proud member of
Fahrvergnügen West Gotheborg

166

Mohawk skrev:

Jag drar alla moment enligt instruktionsboken. Ej svänghjulsbult där jag har en annan kvalité och slutmomentet på topparna. Topparna drar jag enligt JP rekomendationer sedan många år tillbaka. Rätt eller fel vet jag inte med jag har aldrig haft en motor som läcker mellan block och cylinder eller cylinder och topp.

Vad rekommenderar JP?

Alte Liebe rostet nicht!

167

Tyvärr kan jag inte berätta det. Då han måste avrätta mig  ICQ/af

168

Mohawk skrev:

Låt inte det hindra...  Default/lol  Default/lol  Default/lol

OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.

I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt.  ICQ/ad

Ali G

169

Svwerker skrev:
Mohawk skrev:

OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.

I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt.  ICQ/ad

8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

170

NicO skrev:
PPRMicke skrev:
stickan skrev:

//// Micke

Taaaddaaaa den var det  ICQ/ag   var den inte bra micke

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … D3036%2D15

Efter en massa jobb så var den bra (Fräsning och svarvning)
Locket är tillverkat i usa pumpgjutningen är från  mexico
Kanse är billig men det finns bättre pumpar att köpa som passar bättre
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

171

PPRMicke skrev:

/// Micke

Ser att jag får komma upp och göra ett besök snart!

172

Peter S skrev:
Svwerker skrev:
Mohawk skrev:

8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.

För att fortsätta lite på skruvförbandslinjen så sprang jag på denna på nätet. Jag har den som fysiskt ex men den är nerpackad. Speciellt kapitel 4 har med hållfasthet att göra. Något att nörda ner sig i!
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens … andbok.pdf

Ali G

173

Svwerker skrev:
Peter S skrev:
Svwerker skrev:

För att fortsätta lite på skruvförbandslinjen så sprang jag på denna på nätet. Jag har den som fysiskt ex men den är nerpackad. Speciellt kapitel 4 har med hållfasthet att göra. Något att nörda ner sig i!

Då vet allt om hållfastheten o åtdragningsmoment på bultar o bultförband, men hur är det med hållfastheten på olika gängor i motorblocket....

E-town Bugs @ Facebook

174

JockeB skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ser att jag får komma upp och göra ett besök snart!

Du är välkomen på en fika
// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

175

APH skrev:
Svwerker skrev:
Peter S skrev:

Då vet allt om hållfastheten o åtdragningsmoment på bultar o bultförband, men hur är det med hållfastheten på olika gängor i motorblocket....

Alu/mag skall man inte dra mer än STD om man inte villha gängpaj
Sen brukar cyllana svikta och bli ovala om man drar förmycket
Det var en otrevlig upplevese att testa i strässplatorna hur mycket dom blev ovala (cyllana) om man ökade momentet
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke