Fick åka till garret på nyårsafton och kolla om franssons vinkelsyn stämde

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Det kommer mera
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Hur en 2007cc motor föds
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fick åka till garret på nyårsafton och kolla om franssons vinkelsyn stämde

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Det kommer mera
/// Micke
Så var det lite närmare slutet
Oljepump å lite andra prylar
Oljepumpen kan jag inte rekomondera att köpa om ni vill att den skall passa ( är lite förstor)
Efter lite putsande så var den där

Det kommer mera
/// Micke
Ser bra ut Micke!
Tack Jocke kul att du komenterar
/// Micke
Tack Jocke kul att du komenterar
/// Micke
Vad var det för oljepump?Bra att veta...
Hej Micke.
Fint bygge!
Nyfiken på en grej, drar du samma moment på denna som på en orginalmotor eller drar du nån del mer med tanke på högre varv eller så? Även på en fullracemotor, är det samma moment? Har momentet mer med materialet att göra än belastning?
//Daniel
Hej Micke.
Fint bygge!
Nyfiken på en grej, drar du samma moment på denna som på en orginalmotor eller drar du nån del mer med tanke på högre varv eller så? Även på en fullracemotor, är det samma moment? Har momentet mer med materialet att göra än belastning?
//Daniel
Hej Killen '
Vilka moment syftar du på
Ett ex cyllana är dragna med STD moment som jag honade med i sträsplatterna
/// Micke
Det är skruvens kvalite som avgör momentet.
PPRMicke skrev:Tack Jocke kul att du komenterar
/// MickeVad var det för oljepump?Bra att veta...
Det var en bugpack
Stickan
Det är vissa pumpar (bugpack) som inte axelen är i CC mot kamens CC och den går trökt (samma som kina melling )
//// Micke
Jag tänkte mest på alla moment, men skiljer man tex på om huset till oljepumpen är i aluminium eller stål. Om man har samma moment med casesavers eller inte.
Hur mycket påverkar det om en mutter tex är nylockmutter eller en vanlig? Eller om man sätter gänglås på eller olja? Blir det samma åtdragningsmoment med tanke på vad momentnyckeln visar?
//Daniel - glad amatör
Jag tänkte mest på alla moment, men skiljer man tex på om huset till oljepumpen är i aluminium eller stål. Om man har samma moment med casesavers eller inte.
Hur mycket påverkar det om en mutter tex är nylockmutter eller en vanlig? Eller om man sätter gänglås på eller olja? Blir det samma åtdragningsmoment med tanke på vad momentnyckeln visar?
//Daniel - glad amatör
Se mitt svar ovan.
Nylock muttrar går 1-2% trögare
Olja eller gänglåsning kan vara skilnad på Åtdragnings momentet
När du drar mutten skall en vara väl oljad för rätt moment sedan kan du lossa mutten och göra rent från olja smörja med gänglåsning och dra igen
En lite pryl från ARP With arp moly assembly lubricant torque bolts to 70fl lbs For 30w motor oil torque to 90ft lbs (svänghjuls bult)
Slutsats rena fina gängor som är väl oljade för att det skall bli rätt
/// Micke
Jag drar alla moment enligt instruktionsboken. Ej svänghjulsbult där jag har en annan kvalité och slutmomentet på topparna. Topparna drar jag enligt JP rekomendationer sedan många år tillbaka. Rätt eller fel vet jag inte med jag har aldrig haft en motor som läcker mellan block och cylinder eller cylinder och topp.
stickan skrev:PPRMicke skrev:Tack Jocke kul att du komenterar
/// MickeVad var det för oljepump?Bra att veta...
Det var en bugpack
Stickan
Det är vissa pumpar (bugpack) som inte axelen är i CC mot kamens CC och den går trökt (samma som kina melling )
//// Micke
Taaaddaaaa den var det
var den inte bra micke
Jag drar alla moment enligt instruktionsboken. Ej svänghjulsbult där jag har en annan kvalité och slutmomentet på topparna. Topparna drar jag enligt JP rekomendationer sedan många år tillbaka. Rätt eller fel vet jag inte med jag har aldrig haft en motor som läcker mellan block och cylinder eller cylinder och topp.
Vad rekommenderar JP?
Tyvärr kan jag inte berätta det. Då han måste avrätta mig 
Tyvärr kan jag inte berätta det. Då han måste avrätta mig
Låt inte det hindra...
OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.
I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt. 
Mohawk skrev:Tyvärr kan jag inte berätta det. Då han måste avrätta mig
Låt inte det hindra...
![]()
![]()
![]()
OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.
I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt.
8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.
PPRMicke skrev:stickan skrev:Vad var det för oljepump?Bra att veta...
Det var en bugpack
Stickan
Det är vissa pumpar (bugpack) som inte axelen är i CC mot kamens CC och den går trökt (samma som kina melling )
//// MickeTaaaddaaaa den var det
var den inte bra micke
Efter en massa jobb så var den bra (Fräsning och svarvning)
Locket är tillverkat i usa pumpgjutningen är från mexico
Kanse är billig men det finns bättre pumpar att köpa som passar bättre
/// Micke
Tack Jocke kul att du komenterar
/// Micke
Ser att jag får komma upp och göra ett besök snart!
Svwerker skrev:Mohawk skrev:Tyvärr kan jag inte berätta det. Då han måste avrätta mig
Låt inte det hindra...
![]()
![]()
![]()
OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.
I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt.
8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.
För att fortsätta lite på skruvförbandslinjen så sprang jag på denna på nätet. Jag har den som fysiskt ex men den är nerpackad. Speciellt kapitel 4 har med hållfasthet att göra. Något att nörda ner sig i!
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens … andbok.pdf
Peter S skrev:Svwerker skrev:Låt inte det hindra...
![]()
![]()
![]()
OM man ska ändra moment så MÅSTE man ha koll på vad man gör och vilket material det är i skruvarna. De flesta skruvarna till motorn är av 8.8-kvalité och det innebär att den ska dras till 80% av bristningsgränsen vid korrekt förspänning, man har alltså inte så värst mycket att vinka på innan man sträcker skruven.
I många fall är det bättre att mäta skruvens sträckning för att få förspänningen rätt men det är en smula opraktiskt.
8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.
För att fortsätta lite på skruvförbandslinjen så sprang jag på denna på nätet. Jag har den som fysiskt ex men den är nerpackad. Speciellt kapitel 4 har med hållfasthet att göra. Något att nörda ner sig i!
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens … andbok.pdf
Då vet allt om hållfastheten o åtdragningsmoment på bultar o bultförband, men hur är det med hållfastheten på olika gängor i motorblocket....
PPRMicke skrev:Tack Jocke kul att du komenterar
/// MickeSer att jag får komma upp och göra ett besök snart!
Du är välkomen på en fika
// M
Svwerker skrev:Peter S skrev:8.8 kvalitet innebär att skruven har en brottgräns på 800N/mm2 (första åttan), den andra åttan innebär att sträckgränsen är 80% av det första värdet, dvs 640N/mm2.
För att fortsätta lite på skruvförbandslinjen så sprang jag på denna på nätet. Jag har den som fysiskt ex men den är nerpackad. Speciellt kapitel 4 har med hållfasthet att göra. Något att nörda ner sig i!
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens … andbok.pdfDå vet allt om hållfastheten o åtdragningsmoment på bultar o bultförband, men hur är det med hållfastheten på olika gängor i motorblocket....
Alu/mag skall man inte dra mer än STD om man inte villha gängpaj
Sen brukar cyllana svikta och bli ovala om man drar förmycket
Det var en otrevlig upplevese att testa i strässplatorna hur mycket dom blev ovala (cyllana) om man ökade momentet
/// Micke
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Hur en 2007cc motor föds
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.