Köpte en Typ1a av Woffe 2007, en 66a som var rostfri, men taskig i lacken..
Eftersom mina planer var att bygga en sliten replica av en La Carerra Panamericana racer så passade den perfekt!
Fick även med en fin inredning så det var bara börja montera!
Rev ner framvagnen och monterade sänksatser, petade bort all gammal underredsmassa innnan ny sprutades dit.
En motor som stod på hyllan fick 25hk-kåpa, lite kopparrör och lite dekaler.
Fick även dubbla typ3-fuggar med uppsvarvade halsringar och uppborrade munstycken och långa koppartrattar.
Mitt signum genom åren har varit att hitta på lite historia kring byggena och så även denna gång, tillsammans med Woffe så ljög jag ihop en liten historia att jag fått nys om en typ1a som körts i Mexico 1984.....
Postade nån bild då och då och intresset var påtagligt på Typ1-forumet.....
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 8968fc5807
Har pratat med gubben igen, var tydligen en 65-66a som nån i US byggt om i början av 80talet.
Tanken var att köra race typ LaC men gubben som hade den fick en stroke ett halvår innan och den blev ståendes.
Importerades -96 av nån Stockholmare som monterade ur buren och såldes sen till denna herre i Burträsk som nu har den undanställd.
Tydligen står den nu i en lada, med platta hjul och utan motor, men med intakta handmålade dekaler, grymt skitig.
Han skulle ta några bilder med telefon under helgen och maila dom till mig.
Ingen som känner igen nåt??
/s
Fick rätt många mail typ "grymt fränt med en bil som har en historia att berätta"
Har fått bilder av farbror Åke, och en förklaring på bredaste västerbottninska....
Har tydligen alltid varit reggad i Svedala, men skeppades över för återupptagandet av racet 1988.
Dock dog gubben som skulle styra skutan nån månad innan start och bilen blev stående i US tills 1996 då den skeppades tillbaks till Svedala som utfyllnad i en container. Notera den mexicanska dollarn som ligger i handskfacket redo att ges till trilskande poliser......
Fick en drös med bilder, affären är dock inte i hamn jag visar bara fyra...
911a-glas
Cincuenta pesos i handsfacket
VDO-varvis.
Vad han trodde nån gammal radarvarnare som låg på golvet inne i bilen.
Mer bilder kommer när bilen står i mitt garage.
/S
Två bilder som den såg ut innan fälgarna.

Nu är den besiktad och klar.

Motorn.
På fredag blir det premiärtur till Östersund för VWträff http://www.folkvagnshelgen8.blogspot.com i kombination med Rodträff och nostalgiDR http://www.rodnkustom.se/north1_08.html
Stefan
Nåja, så fort jag postade bilder på bilen i färdigt skick så kollades naturligtvis regnr upp och det framkom rätt fort att den aldrig lämnat landet lagom för nån frän resa i Mehiiico..... Hahaha..
Körde sommaren 2008 med den och åkte på träff i Östersund och Das VW nr 1 i Skellefteå.
Efter det har den rullat ca 1000 hårda mil så nu står den i lackrummet och skäms.
Husse är less dekalerna så den ska slipas ner, ytrosten ska fixas och en matt klarlack ska läggas..
Fick en uppenbarelse under Wheels Nats Norr i somras, ville bygga en typ1a i Volksrod-stuk fast med skärmar.
Därför köptes dessa in...

Har dock insett att 17" blir för stort så dom ligger nu på annons och plan B har inletts gällande hjulval.
Har även rivit ur motorn som är helt slut och påbörjat bygget av en ny:
86 i borr, dvs andra överdim.
Balanserad vev.
284 gr kam
hemmasvetsade 1.25vippor som jag plockat ur motorn, dvs dom är testade på varvstoppet i 1000 mil..
topparna är planade 1mm
IDF 36or som ska plockas från caben, dom ska få sprut.
Ersättningsrör med värmekammarplåt runt sig.
Nåt sorts avgassyst lär väl behövas.
En bra bruksmotor till tjejen, bilen är numera hennes.
//Stefan
Bra tilltag, fler galna historier åt luftfolket!