1

Köpte en Typ1a av Woffe 2007, en 66a som var rostfri, men taskig i lacken..
Eftersom mina planer var att bygga en sliten replica av en La Carerra Panamericana racer så passade den perfekt!

Fick även med en fin inredning så det var bara börja montera!

Rev ner framvagnen och monterade sänksatser, petade bort all gammal underredsmassa innnan ny sprutades dit.

En motor som stod på hyllan fick 25hk-kåpa, lite kopparrör och lite dekaler.
Fick även dubbla typ3-fuggar med uppsvarvade halsringar och uppborrade munstycken och långa koppartrattar.

Mitt signum genom åren har varit att hitta på lite historia kring byggena och så även denna gång, tillsammans med Woffe så ljög jag ihop en liten historia att jag fått nys om en typ1a som körts i Mexico 1984.....

Postade nån bild då och då och intresset var påtagligt på Typ1-forumet.....

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 8968fc5807

Har pratat med gubben igen, var tydligen en 65-66a som nån i US byggt om i början av 80talet.
Tanken var att köra race typ LaC men gubben som hade den fick en stroke ett halvår innan och den blev ståendes.
Importerades -96 av nån Stockholmare som monterade ur buren och såldes sen till denna herre i Burträsk som nu har den undanställd.
Tydligen står den nu i en lada, med platta hjul och utan motor, men med intakta handmålade dekaler, grymt skitig.

Han skulle ta några bilder med telefon under helgen och maila dom till mig.

Ingen som känner igen nåt??

/s

Fick rätt många mail typ "grymt fränt med en bil som har en historia att berätta"

Har fått bilder av farbror Åke, och en förklaring på bredaste västerbottninska....

Har tydligen alltid varit reggad i Svedala, men skeppades över för återupptagandet av racet 1988.
Dock dog gubben som skulle styra skutan nån månad innan start och bilen blev stående i US tills 1996 då den skeppades tillbaks till Svedala som utfyllnad i en container. Notera den mexicanska dollarn som ligger i handskfacket redo att ges till trilskande poliser......

Fick en drös med bilder, affären är dock inte i hamn jag visar bara fyra...

911a-glas
http://i28.tinypic.com/10zbs45.jpg

Cincuenta pesos i handsfacket
http://i32.tinypic.com/6pcebp.jpg

VDO-varvis.
http://i27.tinypic.com/2dtptle.jpg

Vad han trodde nån gammal radarvarnare som låg på golvet inne i bilen.
http://i31.tinypic.com/4zss3c.jpg

Mer bilder kommer när bilen står i mitt garage.

/S


Två bilder som den såg ut innan fälgarna.
http://i37.tinypic.com/2eezhc2.jpg

http://i37.tinypic.com/i6bcex.jpg

Nu är den besiktad och klar.
http://i28.tinypic.com/29mavj4.jpg

http://i38.tinypic.com/359k5ty.jpg

Motorn.
http://i36.tinypic.com/15p67f8.jpg

På fredag blir det premiärtur till Östersund för VWträff http://www.folkvagnshelgen8.blogspot.com i kombination med Rodträff och nostalgiDR http://www.rodnkustom.se/north1_08.html

Stefan

Nåja, så fort jag postade bilder på bilen i färdigt skick så kollades naturligtvis regnr upp och det framkom rätt fort att den aldrig lämnat landet lagom för nån frän resa i Mehiiico..... Hahaha..

Körde sommaren 2008 med den och åkte på träff i Östersund och  Das VW nr 1 i Skellefteå.

Efter det har den rullat ca 1000 hårda mil så nu står den i lackrummet och skäms.

Husse är less dekalerna så den ska slipas ner, ytrosten ska fixas och en matt klarlack ska läggas..

Fick en uppenbarelse under Wheels Nats Norr i somras, ville bygga en typ1a i Volksrod-stuk fast med skärmar.

Därför köptes dessa in...

http://i52.tinypic.com/2lbfjpx.jpg

Har dock insett att 17" blir för stort så dom ligger nu på annons och plan B har inletts gällande hjulval.

Har även rivit ur motorn som är helt slut och påbörjat bygget av en ny:

86 i borr, dvs andra överdim.
Balanserad vev.
284 gr kam
hemmasvetsade 1.25vippor som jag plockat ur motorn, dvs dom är testade på varvstoppet i 1000 mil..
topparna är planade 1mm
IDF 36or som ska plockas från caben, dom ska få sprut.
Ersättningsrör med värmekammarplåt runt sig.
Nåt sorts avgassyst lär väl behövas.

En bra bruksmotor till tjejen, bilen är numera hennes.

//Stefan

2

Bravo Helmut, först ut!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Du är en luring du Stefan... en lurhistoria om en LaCarrera bubbla och den om Helmut Schnell och hans Motorradservice... finns det fler historier och dra på ljugarbänken? ICQ/ad Bra tilltag, fler galna historier åt luftfolket! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

Jo, tycker det är halva grejen... hahaha..

Historien om pickisen:

Historien om Helmut Schnell Motorradservice

I 50-talets början, när Helmuts pojke Adolf var 15 år så köpte Helmut en moped till Adolf.
En Crescent 2000 årsmodell 52, och som andra pojkar skruvade Adolf mer än han körde.
Detta medförde att efter ett tag hade började mopeden kräva mer och mer av Adolf som inte riktigt hade kunskapen att reparera sin moped.
Adolf frågade sin pappa om hjälp och råd kring sin moped och eftersom Helmut alltid varit intresserad av teknik så var det en lätt match att fixa till Adolfs moped.

Ryktet gick bland kvarterens unga att Adolfs pappa var duktig på mopeder och i slutet av 1953 så hade Helmut mer än fullt upp med att skruva i traktens ungdoms mopeder.

Den 15 mars 1954 la Helmut postmössan på hyllan för att starta Helmut Schnell Motorradservice.
Das Schtatlige Banke lånade Helmut ett startkapital på 640 DM och Helmut köpte in det modernaste som fanns i verktygsväg, däribland en stroboskoplampa för att kunna ställa in tändningen på allt från mopeder till DAF lastbilar.
Affärerna gick strålande och i slutet av 1955 anställde Helmut en sekreterare vid namn Helga Ostland, samma kvinna som Helmut senare skulle få två barn med.

Deras verkstad brann dock ner till grunden vintern 1957 och Der ByggnadsWerk tillät inte att Helmut byggde upp en ny verkstad på platsen utan han flyttade den till nuvarande plats, Spatzstrasse 8.

Den nya verkstaden kom att bli den modernaste i hela Östberlin och företaget växte för var dag som gick.
1960 skrev HS på ett kontrakt med Volkswagen om service på alla deras fordon på östsidan, och HS fick därigenom extra förmånliga priser på VW:s fordon.

Därför köptes två st VW pickuper in, och 1961 ytterligare två.
Dessa står på HS Automuseum i Bremen för allmänheten att beskåda.

1967 köpte HS in ytterligare fyra VW pickuper, tre av dom blev stående i det forna öst och lär ha skrotats i samband med murens fall men en exporterades till Sverige i slutet av 1973 och lär enligt uppgift vara den du står vid när du läser detta.




Berlin den 25 juni 2004


_____________
Allan Schnell




Historien om bussen jag byggde till Stefan:

Urklipp från Das MotorBlaad, den 23/4 1972

”Der Bunkerblitz.

Denna buss lär ha fått sitt namn efter att den flitigt använts som smugglarbuss mellan Öst och Västtyskland under krigsåren.

Den ägdes av HS Motorradservice men kördes alltid av Helmuts styvson Hans Scheikepeike.
Helmut fick Hans som betalning för en moped som en bonde köpt av Helmut för att ta sig över gränsen.
Hans var tre år och eftersom Helmut alltid var i verkstaden så växte Hans upp bland mopeder och sedermera allehanda motorfordon.

Trots sin uppväxt så fick Hans aldrig något brinnande intresse för motorer, utan var mer intresserad av att spela fiol.
Men under krigsåren så var inte fiolspelande ynglingar det mest efterfrågade, och Helmut hade inte pengar över så att han kunde försörja även Hans, hur mycket han än ville.

På en av sina resor till Västsidan så fick Hans en förfrågan om han kunde ta över två 16-åriga flickor över gränsen.
Till en början var Hans skeptisk, men eftersom betalningen var bra så sa han att om dom gömde sig bak bland mopederna så skulle det gå bra.

Första resan gick utan problem, vakterna vid gränsen kände till Hans, dom brukade kalla honom för das fiolfjolla, och dom vinkade bara glatt när han passerade.

Bussen skickades därför till HS Autofix för div ombyggnationer, bla svetsades alla rutor igen med plåt, hela bussen ljuddämpades och lådor byggdes i lastutrymmet så att fyra vuxna och två barn kunde gömma sig. Vid två tillfällen gömde sig två stycken även i motorutrymmet, men dom blev kraftigt hörselskadade och därför uteslöts det utrymmet för annat än husdjur.
Mörkerbelysning monterades även i fronten.

Hans resor över till Väst blev kända i den undre världen på Östsidan och efter ett par månader så åkte han över varje dag.

I samband med Tyska mästerskapen i friidrott så skulle Hans smuggla in fyra kulstötardamer, och dom lastades in i skåpet och Hans styrde mot gränsen.

Pga den tunga lasten så gick resan i 50km/h och när Hans nådde gränsen hade det hunnit bli dags för vaktavbyte, och dom nya vakterna kände inte till das fiolfjolla utan stoppade Hans och bad att få titta i lastutrymmet.

Trots att damerna gömt sig under två Kreidler mopedramar så syntes dom direkt vakterna öppnade sidodörrarna.

Hans fick 23 års straffarbete och han tog sitt liv den 5/5 1963.
Hur det gick för kulstötardamerna förtäljer icke historien.
Bussen kördes till HS Motorradservice och efter några år ställdes den undan på HS Automuseum”

Översatt av Rune Andreasson


//S

5

fantastiskt kul å läsa dessa historier igen!

på tal om historier så borde ERP publicera "gunnar i usa" igen!

6 Senaste redigerad av 50 split (2011-01-18 22:08:35)

Rune Andreasson.... Visst är han en pårökt rackare....
http://www.youtube.com/watch?v=HECRXbGM7tU

hehe

Glöm inte nämna om Pjotr och gänget...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Idag har jag börjat montera ihop motorn.
Blocket sitter ihop, kolvar och 86mm cyllarna likaså.

Bygger på en utbytemotor, allt är andra överdim.

Började porta topparna idag, blir bra det där!!
Bilder kommer vad det lider.

//Stefan

8

Bygger som sagt ihop en motor till 66an, The black Mamba...

Motorn är ett hopkok av delar som jag har haft liggande, ihopmonterat av en glad amatör som eg inte är någon motorkille......

86mm borr
Scat C-35 pinne
Hemmasvetsade 1:1,25 vippor som jag åkt några år med
Lättat sv.hjul
Stakar & kolvar invägda
Toppar portade efter eget bevåg
IDF 36or.
V.kammare och ett enkelt snakenest

Veckan som gått har jag pysslat om topparna, portat som sagt, bytt styrningar på avgas och brotschat och honat som till rätt storlek.
Har hårdare fjädrar liggande men är osäker om jag ska montera dom eller inte, sliter ju bara i onödan på prylarna med hårdare om dom inte behövs....
Därför gjorde jag en liten undersökning....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778750.jpg

Resultat:

Origfjäder:

Inspänningstryck (40mm) 14.9 kg
Skimsad 1mm                    16.9 kg

Vid 10mm lyft                     47.5 kg
Skimsad 1mm                     51 kg

Trimfjäder:

Inspänningstryck (40mm)  37.4 kg
Skimsad 1mm                     40.7 kg

Vid 10mm lyft                     77.3 kg
Skimsad 1mm                     81.3 kg

Trimfjädrarna är alltså betydligt hårdare, men frågan kvarstår om jag verkligen behöver dom.

En annan fråga är om man nu skimsar origfjädrarna, får man bara högre inspänningstryck eller håller dom hårdare hela vägen?

Svarvat sv.hjul

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778747.jpg


Portade topparna och bytte sen styrningar, hade tänkt lämna bort först men är alltid kul att testa själv!!
Borrade ur dom gamla men lämnade ca 10mm så dornet hade nåt att bita tag i, sen var det bara pressa ur dom gamla.

Kylde ned dom nya och värmde toppen, och pressade sen in styrningarna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778753.jpg

Dåliga bilder.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778749.jpg

Hade kulbrotschar liggande på hyllan och det gick bra att brotscha upp med dom.
Köpte en 8mm flex hone som jag körde med tills spelet kändes bra i fingertoppen!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778752.jpg

Sen var det dags att kolla vändhöjden, den låg på 1.6mm.
1mm lät jämt och bra så då fick det svarvas av 0.6mm av cyllarna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778744.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778745.jpg

Så, 1mm!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778751.jpg

Tanken bakom detta motorbygge är dels att lära mig, dels att se vilken motor man kan plocka ihop av rätt enkla delar.

//S

9

vwfreak skrev:

fantastiskt kul å läsa dessa historier igen!

på tal om historier så borde ERP publicera "gunnar i usa" igen!

Peter (ERP) bygger Rod numer men har tydligen planer på att återuppta "gunnars -61:a" igen... och då kanske du får se historien igen.....

10

Har du några bilder på dina hemmasvetsade 1:1,25 vippor?
Hemmasmide är alltid skoj att se, framförallt när det funkar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Stefan! jag tror du har satt vipparms axeln fel!

12

Inte om  han kör Topless !  ICQ/ad

You´ll never know...

13

Steffe topless... spydde just i min egen mun...Trodde man skulle få sova en hel natt nu när nicky börjat bli friskare men i natt lär man ju vakna nerspydd och kallsvettig av mardrömarna...   ICQ/am

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

14

Najs  ICQ/ag

15

Hur gick det sedan ?!

16

Bilen såldes till Sthlm, motorn står i mitt garage som longblock och väntar......

17 Senaste redigerad av helmut (2013-11-10 10:00:19)

Vet nån vem som äger denna nu?

Såg den på Tierp i år.

Edit:

Hänger Anders Stånge här på BV?

18

Jepp det gör jag. Bilen fick nya bromsar och en Landelius byggd 1679. CB 044 toppar , W120 kam och IDF 36or ger bra knuff. Storyn om USA ger bara mer glädje varje gång jag lyckas lura någon mer.
// Anders.

19

Grymt kul att höra!!


Ps, bilen köptes av Woffe.....

20

Hade nästan glömt bort hur trevlig jag kan vara men så läste jag min kommentar här ovan och insåg vilken gentleman.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

21

Stefan , h & m racing betyder? Vore kul att veta.
// Anders

22

& är en 2a i synnerligen skumt typsnitt..... ICQ/ab

www.h2mracing.se är en firma i Östersund.

23

A-ha. Nice.