Det här blir ju löjligt fränt!
Mycket intressant att se lösningarna!
jo.. nu har hjääärna slirat igen...
varför använder man splitt ytterändarna.. okey stavarna från splitt e kortare och kan kortas med ytterligare 20 mm (10+10mm) men sen då.. är splinsen annorlunda på splitt och bay ... och varför splitt ytterändar?? är dom tunnare i konstruktionen??
bara tänkte om man tog sina bay ändar och flytta in dom, sen förlängde hylsan som splinsen sitter i svärdet med lika mycket så kan man behålla original längderna på stavarna....
varför tänker jag så här... jo bay ändar har jag.. splitt kan jag kanske hämta från skogsvrak.. med viss möda... men om jag kan modda färdiga grejer..
kollade på tex min vw platta med pendel axlar där svärden inte sticker ut utanför torrisions rörs locket.. och på min 1303s platta där dom sticker ut.. hmmm.
alltså flytta in original ändarna och flytta ut den splinsade delen.. går det..
om inte varför..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ändarna till bakvagnen är från bussen, alltså bay om inte Sänke lurat mig
Splinsen verkar vara lika från barndoor fram till åtminstonde tidig bay.
intressant avsmalning av bakvagnen.. ytterändarna e det bay eller splitt?
ser fram mot mer bilder
Michaelth: Det är splitt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
30 2011-12-31 14:37:22 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-31 14:37:54)
är inte ytterändarna instuckna i röret från början-- dvs borde gå att rensvarva?? kötta av /sticka av svetsen.. eller?? bara funderar varför man gör på ett visst sätt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag fattade inte vad du menade med ytter ändar, trodde du snackade om rören. Ändarna är bay.
Jag tror Sänke har blandat ihop det hela för bitarna jag har fräst av har suttit på hans buss.
Ytterändarna är instuckna i rören så det går nog lika bra att rensvarva rören men jag valde att göra på detta vis för att slippa krångla med att sätta upp en backskiva i svarven.
Tidsmässigt spelar det nog ingen roll hur man gör men man får vara lite nogrannare när man fimpar rören.
Hittade på en bild på hur man kan göra för att förlänga splinsen, jag är helt säker på att det går lika bra att göra så istället för att svarva av torsionsstavarna. Gör man på detta vis kan man även korta bakvagnen ännu mer
Jag ska göra ett försök att börja tillverka justerbara svärd inom en snar framtid och då jag ska göra egna splines kommer jag att ha denna lösning i åtanke så att det går att korta mer.
Du hann visst före Sänke
Vill du korta bakvagnen mer så fixar jag dina svärd om du vill 
alltså visst har man splitt stavar eller barndoor
så e det ju enklare...men fjädringen.. blir den hårdare eller e dom tunnare..
fanns ju en buggy när jag var yngre, Dahlbäcks med rysligt inflyttade ändar men med original stavar..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
alltså visst har man splitt stavar eller barndoor
så e det ju enklare...men fjädringen.. blir den hårdare eller e dom tunnare..
fanns ju en buggy när jag var yngre, Dahlbäcks med rysligt inflyttade ändar men med original stavar..
Stavarna fungerar ju inte som bladen i framvagnen, att dom vrider sig vid belastning, så fjädringen bak blir nog inte direkt förändrad. Det visar sig ....
tänker mig.. om man som i detta fallet sätter i kortare stavar, om dom är i samma stål och tjocklek borde fjädringen bli styvare..
men jag vet ju som sagt inte om dom är samma tjocklek..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu mätte jag aldrig hur mycket det skiljde men konstigt nog var stavarna från split grövre fast dom var 20mm kortare.
Om nu fjädringen blir hårdare så är det bara en fördel när man ska åka lågt, min buss blev väldigt mjuk i fjädringen efter att jag notchat ur bakvagnen, så det blir spännande att se hur detta funkar 
tänker mig.. om man som i detta fallet sätter i kortare stavar, om dom är i samma stål och tjocklek borde fjädringen bli styvare..
men jag vet ju som sagt inte om dom är samma tjocklek..
jeg brukte split stavar på min enkelhytt, den ble stivere i fjæringa, smalnet ca 4,5 cm pr sida, jeg brukte volvo 240 bakstøtdempere, 
michaelth skrev:tänker mig.. om man som i detta fallet sätter i kortare stavar, om dom är i samma stål och tjocklek borde fjädringen bli styvare..
men jag vet ju som sagt inte om dom är samma tjocklek..
jeg brukte split stavar på min enkelhytt, den ble stivere i fjæringa, smalnet ca 4,5 cm pr sida, jeg brukte volvo 240 bakstøtdempere,
använde du inte oxå splitt ytterändar på din pickupp eller missuppfattade jag det...
varför? vad finns för fördelar med det??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
nobrakes skrev:michaelth skrev:tänker mig.. om man som i detta fallet sätter i kortare stavar, om dom är i samma stål och tjocklek borde fjädringen bli styvare..
men jag vet ju som sagt inte om dom är samma tjocklek..
jeg brukte split stavar på min enkelhytt, den ble stivere i fjæringa, smalnet ca 4,5 cm pr sida, jeg brukte volvo 240 bakstøtdempere,
använde du inte oxå splitt ytterändar på din pickupp eller missuppfattade jag det...
varför? vad finns för fördelar med det??
Michaelth: Jag använder BAY ytterändar. Skulle tro att Nobrakes också gör det.
jeg brukte split ytterender, eneste fordelen, er at de da ser helt orginale ut, og at jeg ble kvitt festet for gjennomslagsgummien, slike mods som dette er ikke lett å få godkjent hos bilprovningen i det nisselandet jeg bor i, så man må hele tiden prøve å få så orginalt utseende som mulig.
noen få bilder i denne tråden, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=3961
Har fått lite gjort i dag, svetsade fast hylsan som Franke svarvat och monterat den färdiga BAY ytteränden i torisionsröret. 
På plats. Före och efter ca 4,5 cm kortning.

Kapade ur för uppflyttning av framvagnen med en hålborr på 76 mm har jag för mig.

Monterade framdäck i dag, 155/60-15 på 4,5 BRM, kunde inte låta bli en mock-up bak. Skulle bli nöjd om det blir denna höjd när det är klart


Fortsättning följer....
Snygg domkraft jag har en likadan
Hur hittade du splitt framvagnen? du letade ju ganska länge, skulle vilja hitta en jag med.
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
En dum fråga kanske som jag hoppas du har svar på, hur stor skillnad blir det på 165/50 R15 och dina 155/60 R15?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Fan va du jobbar, Nice! 
Vw raggarn: Framvagnen hade Franke, jag försökte hitta en mellan 64-67 då dessa har andra bromsar som är mycket billigare att renovera, samt att dom äldre är lite klumpigare i centrum, mao det kan bli trångt att få dit vissa fälgar om man har otur. Jag hoppas att BRM arna går dit utan för mycket modd. Höjden mellan 165/50 och 155/60 vet jag faktiskt inte, jag hade dessa liggandes, så jag ville prova med dom först, annars tror jag nog att jag kört med 165/50. Bak blir det nog 185/55 eller 185/65.. Om du vill ha tag i en äldre split framvagn, så hör med Tommyw här på forumet, han hade en för ett tag sedan som skulle vara användbar.
då var du alltså i garaget och höll på då jag åkte förbi idag? 
48 2012-01-02 19:36:14 Senaste redigerad av Franke (2012-01-02 20:21:33)
Det blev ju bra det där !
Jag är snart klar med ritningarna till dom justerbara svärden jag pratade om tidigare. Dom får en kickup på 1 yttre spline,dvs 53.2mm inbyggd sänkning, kommer att matcha framvagnen bra 
kommer bli najs. roligt att vi får följa ditt bygge
165/50 har en radie som är ca1cm kortare än 155/60
Kul bygge 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
