1

Det slog mig häromdagen att jag inte har någon värmetermostat till min 1600 motor. inte heller några spjäll då de är borttagna, fråga mig inte varför. Gissar då att det är fritt blås i kring min motor.

Jag är inte dummare än att jag förstår att det borde finnas en termostat för motorns skull men hur dumt på en skala från 1-10 är det att köra utan? jag tänker mycket blås är bättre än inget?!

2

Borde inte spela någon större roll om man bara kör på sommaren kan man tycka. Mina spjäll är fixerade i öppet läge och jag anser att de borde öppna ganska snabbt på sommaren ändå så det kvittar. betydligt värre om de är fixerade i stängt läge eftersom motorn inte får korrekt kylning. kör du på vintern så blir inte motorn varm lika snabbt utan termostat så det borde slita onödigt på motorn.

Numera ägare till en bay-71

3

Hur dumt det är vet jag inte men tillräckligt för att jag avråder från det. Det är främst baserat på min 1776 som hade uppenbara problem att komma upp i temp om det var sådär 15 grader plus ute. På min nästa motor ske det bli något som styr spjällen, vet inte riktigt vad och hur.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

ok. Bilen i fråga är min yxade cab och kommer inte köras under 20 grader..  Default/smile

5

Svetsa eller lås spjällen i öppet läge. Om inte motorn blir varm byt till powerpulley och 25hk fläkt.

6

Är du orolig så montera en oljetempmätare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

nu har jag inte oljetempmätare i mina bilar (dumt?) men jag har kört utan termostat i 6 somrar med mina buggys. Saknar även undre kylplåtar...
min besiktningsmaskin för den blåe har spjäll, men de är stelopererade med en popnit och min 1500, 1915 saknar spjällen helt.
Har även i dagarna fått hem en 1915 till som jag kommer köra utan undre plåtar och spjäll (buggy # 3)

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

8

magoo skrev:

nu har jag inte oljetempmätare i mina bilar (dumt?) men jag har kört utan termostat i 6 somrar med mina buggys. Saknar även undre kylplåtar...
min besiktningsmaskin för den blåe har spjäll, men de är stelopererade med en popnit och min 1500, 1915 saknar spjällen helt.
Har även i dagarna fått hem en 1915 till som jag kommer köra utan undre plåtar och spjäll (buggy # 3)

Det intressanta i sammanhanget är temperaturen i toppar och cyl.Du kan få värmenyp mellan kolv/cyl utan att oljetempen är överdrivet hög.

9

Problemet att köra utan termostat är inte att motorn blir för varm.

Ali G

10 Senaste redigerad av anders bergh (2011-12-22 09:57:05)

Hur många grader ligger en uppvärmd motor på?

EDIT: en normalt fungerande 1600 med termostat

(vet inte hur många gånger jag skrivit morot istället för motor. Meningarna blir helt ologiska då)

11

En bekant till mig resonerade såhär: Funkar det i sahara, funkar det här.
Spjällen sitter där av en anledning. Kall motor=högre slitage å bränsleförbrukning.

"Warning! Mecanic has a big tool, and knows how to use it"

12

Även om inte Stickan håller med så anser jag att oljetempen följer tempen i topparna. Den mesta värmen i en motor kommer från förbränning och det är bara en bråkdel som kommer från friktion. En frisk motor ska inte ha en oljetemp som överstiger 90 grader för där någonstans börjar topparna ta skada.
Får man andra skador innan oljan är så hög så har man något major fuckup med antingen tändning eller bränsle som gör att tempen sticker iväg så snabbt att oljan inte hinner ta upp värmen innan det är för sent.

Ali G

13

Svwerker skrev:

Även om inte Stickan håller med så anser jag att oljetempen följer tempen i topparna. Den mesta värmen i en motor kommer från förbränning och det är bara en bråkdel som kommer från friktion. En frisk motor ska inte ha en oljetemp som överstiger 90 grader för där någonstans börjar topparna ta skada.
Får man andra skador innan oljan är så hög så har man något major fuckup med antingen tändning eller bränsle som gör att tempen sticker iväg så snabbt att oljan inte hinner ta upp värmen innan det är för sent.

Man borde ha en topptempmätare på en luftkyld motor.Problemet är då att veta vad man mäter och hur hög tempen som man mäter får vara innan nåt tråkigt börjar att hända.

14

Jag litar mer på tyska ingengörer än folk i allmänhet.
Termostaten sitter där för att snabbt komma upp i arbetstemperatur, saknas den ökar slitaget. Hade ogärna kört utan.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

15

I Mexico har bilarna aldrig haft termostat men det är ju mexicanska ingengörer

16

Har också haft fundering på att köra utan och efter ha läst artiklarna av  salige Gene Berg så verkar det dumt.
Fast tittar man på de luft/oljekylda motorcykelmotorer som fanns på 80-talet så hade de ingen termostat......och de håller än idag.

17

Hur många motorer kan det finnas där det verkligen fungerar fortfarande?
Om inte motorn är nyrenoverad så kärvar dom där stagen och jag har svårt att tänka mig att termostaten orkar dra ner spjällen till stängt läge då. Alltså står dom öppna hela tiden i alla fall..
Dom termostater jag har tittat på när det varit snorkallt ute har inte orkat dra ner spjällen.
Jag tror dom flesta kör omkring och tror att det fungerar och det man inte vet ... ... ...

18

PeterJ skrev:

Jag litar mer på tyska ingengörer än folk i allmänhet.
Termostaten sitter där för att snabbt komma upp i arbetstemperatur, saknas den ökar slitaget. Hade ogärna kört utan.

Tror de fungerar helt ok utan, rent  snabb uppvärming i cylindrar / kolvar borde kunna leda lättare till sprickor ? och om tex kolven blir varmare än cylindern när det snabbt blir varmt så värmenyper det lättare för att den blivit större än cylindern.. ? bara mina tankar....
.
Jag tar alltid en kallare motor före en överhettad ICQ/ad

givetvis är en org vw motor rätt byggd men ser hellre en långsam mjuk uppvärmning. och att man kör förskigt den första biten när den är kall.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

19

magoo skrev:

men jag har kört utan termostat i 6 somrar med mina buggys. Saknar även undre kylplåtar...

I det här fallet hade det sannolikt varit dumt att köra med termostat eftersom den då hade reagerat på fartvinden istället för kylluften.

Hans Landelius skrev:

I Mexico har bilarna aldrig haft termostat men det är ju mexicanska ingengörer

Mexikanska Typ 1 hade termostat och var till största delen utvecklade av Tyska ingenjörer. I brasilien däremot fanns det Typ 1 utan termostat (och utan värme).

20

P. skrev:
magoo skrev:

men jag har kört utan termostat i 6 somrar med mina buggys. Saknar även undre kylplåtar...

I det här fallet hade det sannolikt varit dumt att köra med termostat eftersom den då hade reagerat på fartvinden istället för kylluften.

Så resonerar jag med + att i en buggy har jag ett 7-helsikes luftflöde runt maskinen....

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

21

magoo skrev:
P. skrev:
magoo skrev:

Så resonerar jag med + att i en buggy har jag ett 7-helsikes luftflöde runt maskinen....

Ja men hur virvlar luften runt motorn? Har man koll på att man inte får någon återcirkulation av varm luft så är det ok.

Ali G