1 Senaste redigerad av svenne duva (2011-09-02 09:37:57)

Jag drog av en av mjukost-luftningsnipplarna när jag skulle lufta bromsarna, vilket gav mig ett ypperligt tillfälle att byta till diskar. Alla delar är köpta på Biltema, så det går att knåpa ihop det till en vettig kostnad.

Skivorna är till VW Sharan.
Oken VW Golf -92 (och framåt).
Slangen är till en Audi.

Jag köpte för flera år sedan ett par ok till Passat som jag tänkte sätta på T2:an jag hade då, men de blev liggandes så det passade ju bra. Nu insåg jag att slangen monteras på insidan mot axeln och dessutom med banjo, och det finns inte plats till sånt då oket ligger nära svingen, så det var bara att hitta andra ok. Golf-oken har både handbromsregeln och slangen draget annorlunda och de passar riktigt bra. Däremot så upptäckte jag när jag öppnade kartongerna att Golf-oken från Biltema kom utan bygeln! Lite märkligt att ena oket är komplett och det andra inte... Passat-okens bygel tror jag är precis likadana, har inte verifierat mer än att jag har jämfört med bilder på Bildelsbasen och de bör funka precis lika bra om man får tag i ett komplett Golf-ok. jag tog däremot bygeln från Passat-oken och flyttade över.


Svarvade ner naven till 145 mm.
http://2.bp.blogspot.com/-uY3M3ZP0zk0/TlposNe1OSI/AAAAAAAABDk/OnKtEco0V-0/s320/2011-08-28%2B15.20.55-787388.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-lScpJI8NHB0/Tlpos_RtsqI/AAAAAAAABDs/4xR7BtdkDgk/s320/2011-08-28%2B15.40.49-789727.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-s4d0gQZSU9o/TlpqXbcRzZI/AAAAAAAABD0/7_XKbtfOlG0/s320/2011-08-28%2B17.54.53-715423.jpg

Här är Golf/Passat-hybridoken, som förmodligen ser exakt ut som ett komplett Golf-ok.
http://2.bp.blogspot.com/-58ZbKhCHAAM/TlvI8agL3zI/AAAAAAAABEg/wUpEKiyCzRg/s320/2011-08-29%2B18.42.54-765724.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-TSrGveN2eOA/TlvI7cL9hLI/AAAAAAAABEY/Ucdh-rqoMqc/s320/2011-08-29%2B19.08.57-761806.jpg

6 mm stålplåt passar perfekt, knappt en mm tunnare så hade skivan varit exakt centrerad men jag har gärna den extra millimetern med gods. Jag hade ett stålband liggandes som är 85 mm brett, några mm till så hade jag kunnat bulta alla tre hålen i botten. Två räcker dock gott och väl.
http://3.bp.blogspot.com/-trLMxipmV5g/TlwQECloSAI/AAAAAAAABFA/3n3UsVr8b7M/s320/2011-08-29%2B23.13.31-772016.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-Q-0Eyl14fmg/TlwQDqRdTpI/AAAAAAAABEw/7X0Ph9jJVls/s320/2011-08-29%2B23.14.51-770447.jpg

Centrerade skivan med ett par hjulmuttrar och gängade upp två centrerings och låsskruvar.
http://4.bp.blogspot.com/-SJVPqdvGvAc/TlwQDxQWiBI/AAAAAAAABE4/KgTO8DdkfMw/s320/2011-08-29%2B23.12.30-771398.jpg

Testade 14-tummare bara för att se om det gick. Det går men är riktigt trångt, inget jag skulle rekommendera.
http://4.bp.blogspot.com/-tIdGe2JbmGI/Tl-SEzL_qRI/AAAAAAAABFI/ny4JaLnb12Q/s320/2011-09-01%2B16.05.23-763717.jpg

Original-vajer med bortbplockad returfjäder och ett 80 mm lång förlängningsrör framkant.
På thesamba.com så var det en kille som skrev att han fick in vatten i höljet som frös på vintern och då satt bromsarna. För att undvika det tillverkade jag ett gummiskydd av cykelslang, vulklösning och ett par buntband. Funkar kanon, får se hur länge det håller men det rör sig inte mycket så det borde hålla.
http://1.bp.blogspot.com/-byshd2xOjDQ/Tl_z8HRDNNI/AAAAAAAABFo/G5ein1pcFI4/s320/2011-09-01%2B22.14.50-716416.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-QCiNik5Uu_Q/Tl_z8YUNlTI/AAAAAAAABFw/ASRP4X1byWs/s320/2011-09-01%2B22.21.07-717097.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-Ke8BkrfK5So/Tl_z8s-m5-I/AAAAAAAABF4/rYYTl3vsEHk/s320/2011-09-01%2B22.26.17-718005.jpg

Som sagt, klart å betarrt. ICQ/ab
http://1.bp.blogspot.com/-AIvqTI5PNrI/Tl_0Sg6FC_I/AAAAAAAABGA/ERBOWfSTgWU/s320/2011-09-01%2B22.25.48-706316.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-klQ2gpYAIvc/Tl_0S3s3g5I/AAAAAAAABGI/dRSM3hAjjTA/s320/2011-09-01%2B22.46.14-707202.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-VjlKX2v6syo/Tl_0TDffbkI/AAAAAAAABGQ/_uR8MfOCAHM/s320/2011-09-01%2B22.47.55-708014.jpg

Bilderna finns i större format här: http://switchamotor.blogspot.com/search … %20upgrade

2

Kanon guide !

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Är det bara jag som inte ser några bilder alls..?Kan heller inte gå in på bloggen då vår dataansvarige på jobbet installerat något stazi-program som gör att vi inte kommer in på sådant... ICQ/am

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

pompejus skrev:

Är det bara jag som inte ser några bilder alls..?Kan heller inte gå in på bloggen då vår dataansvarige på jobbet installerat något stazi-program som gör att vi inte kommer in på sådant... ICQ/am

Byt jobb. ICQ/ad

5

Här är en uppdatering på vad jag har använt. Artikelnummer till respektive del finns längst ner.
http://switchamotor.blogspot.com/2011/0 … mmary.html

6

funkar detta på både fram och bakbromsar?

7

varför skulle du vilja göra såhär fram? där har du väl redan skivor!?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

8

Fram vill du, om du bygger om, ha både större skivor och klämmor.

9

Har kollat lite andra forum och de verkar som om man har större hjul vill man gärna ha större bromsar med.
Vad jag undrar är om det räcker med modifieringen du lagt upp om här eller om man vill ha ännu kraftigare grejer och även ännu stöddigare bitar fram?
Och isåfall vad skulle kunna vara en lämplig donator?

10

Smart med hemgjort gummiskydd runt vajern! jag har en passat och ett helsike med att handbromsen fryser på vintern. det sitter en gummidamask där original men mina är inte täta längre och nya finns inte att köpa styckvis vad jag har hittat. Snor din ide ICQ/ab

11

@Scitter, Det här är bara för bakvagnen och fram ska det vara större grejer. Jag har kört 16" med stora däck på originalbromsarna och det gör inte så stor skillnad, de är ju skitsega redan från början... Om jag skulle göra något bättre bak så skulle jag försöka hitta liite större skivor. Dessa är dock från Sharan som är redigt stor och håller bromsen på den så håller den bussen också. Den enda modifieringen jag har gjort på skivorna bak var att jag satte dit en kraftigare returfjäder (Från A6:ans ok) för att få handbromsen att gå tillbaka fullt.
Jag har besiktigat utan problem.

Fram kommer jag att trycka dit Sharan skivor (ventilerade och större än bussens) med Ford Scorpio-ok, dubbelkolvar med EBC Green-klossar. Det om något lär nypa. ICQ/ab

@VisbyNiclas, gummiskyddet funkar alldeles utmärkt och kostar en cykelslang att tillverka. Kan klart rekommendera det!

12

med Ford Scorpio-ok, dubbelkolvar med EBC Green-klossar

årsmodell??
hur tjocka/dia. e Sharane,ns skivor?

cykelslang att tillverka

hur tåligt är det gummit mot fett. dvs den smörja man kan tänka sig e på vajern??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av Alex82 (2011-12-25 18:15:24)

svenne duva skrev:

@Scitter, Det här är bara för bakvagnen och fram ska det vara större grejer. Jag har kört 16" med stora däck på originalbromsarna och det gör inte så stor skillnad, de är ju skitsega redan från början... Om jag skulle göra något bättre bak så skulle jag försöka hitta liite större skivor. Dessa är dock från Sharan som är redigt stor och håller bromsen på den så håller den bussen också. Den enda modifieringen jag har gjort på skivorna bak var att jag satte dit en kraftigare returfjäder (Från A6:ans ok) för att få handbromsen att gå tillbaka fullt.
Jag har besiktigat utan problem.

Fram kommer jag att trycka dit Sharan skivor (ventilerade och större än bussens) med Ford Scorpio-ok, dubbelkolvar med EBC Green-klossar. Det om något lär nypa. ICQ/ab

@VisbyNiclas, gummiskyddet funkar alldeles utmärkt och kostar en cykelslang att tillverka. Kan klart rekommendera det!


dubbelkolvar och ebc klossarna.. e de standard i scorpio oken? förstår inta annars hur man får in fler kolvar i oken så dom måste va org men klossarna där, e de nåt spec?
som du säger duger säkert sharonskivorna bak fint. lär ju va bättre än orginal trummor iallafall. har skrivit ner vad jag kommer behöva.. skivor är kanske lika bra att handla nytt, men ok...? skroten? eller biltema?

-edit
vilka årsmodeller snackar vi?

-edit
kollar bromsok på bildelsbasen... hittar inga dubbelkolvsok till scorpio.. ser ut som flytande enkelkolvsok alltihopa

14 Senaste redigerad av svenne duva (2011-12-25 19:22:27)

Nej, det finns ingen bil som levereras med EBC som originalklossar. ICQ/ag
Tror att mina dunderklumpar sitter på Mondeon också, men de sitter bara på de med stora motorn.
Varför köpa slitna grejer på skroten när du köper nya skivor på Biltema? Allt du behöver och vilka artikelnummer står i bloggen.

15 Senaste redigerad av Alex82 (2012-04-12 20:59:53)

letade efter dom oken du prata om fram (från ford).
Kika både på biltema o allmänt på bilder men lyckades aldrig lista ut vilken årsmodell eller varianter som hade dom här oken.
har däremot också kikat lite på the samba och sprungit fatt i ett par g60 ok för en vettig peng.
har också hittat skivor på skruvat.se för typ 600 spänn styck så jag ska se om jag hittar nått på nån tysk sida.

men denna variant verkar vara mer eller mindre bolt on så jag lägger undan bitarna tills de blir dags att montera dom.
Ligger långt fram men när man springer över grejer för helt rätt pengar kan man ju lika bra maganisera dom inte sant  ICQ/ag

kicka också i din blog för de e lia bra att uppdatera där med.. inte sant?
tog serienummer och klistra in på biltemas sida men säljer dom oken utan bygel? eller e de bara bilden som ser ut så?
kan ju hoppa in ock kika på biltema någon dag,

och sen står de också i bloggen att "brackets" är ett annat serienummer. vad menar du med det? det numret länkar ju till ytterligare en uppsättning ok, eller e de infact en dålig bild på byglarna?  Default/hmm

och sen en siste fräck förfrågan (som om de inte kommer mer sen ICQ/ad )

finns de någon changs att du kan tänka dig att skicka mått, ritning, grov skiss på plattorna som du fäst oken på?
Mest så kan jag fabricera dom och ha även dom liggande så bitarna jag sparar på mig blir lite mer bolt on när de e dags?
kommer nog be chefen köra dom i plasman och som tack köra ut dubbla uppsättningar?

annars får jag ta det när de beger sig. måste ju ändå ha av allt för att svarva oken.
tack för en väldigt inspirerande tråd iallafall

16

om du läser första inlägget i den här tråden igen så förstår du anledningen till att det är andra byglar, dvs brackets. Och förstår du inte får du läsa igen. ICQ/ad

http://switchamotor.blogspot.se/2011/09 … apter.html

17

Hej skulle beställa svarvjobb men mina sharan/audi mm. skivor verkar bara passa max 135mm's nav?
Både de ventilerade till framvagnen och de solida till bakvagnen.
145mm verkar vara fel?

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....