Jag drog av en av mjukost-luftningsnipplarna när jag skulle lufta bromsarna, vilket gav mig ett ypperligt tillfälle att byta till diskar. Alla delar är köpta på Biltema, så det går att knåpa ihop det till en vettig kostnad.
Skivorna är till VW Sharan.
Oken VW Golf -92 (och framåt).
Slangen är till en Audi.
Jag köpte för flera år sedan ett par ok till Passat som jag tänkte sätta på T2:an jag hade då, men de blev liggandes så det passade ju bra. Nu insåg jag att slangen monteras på insidan mot axeln och dessutom med banjo, och det finns inte plats till sånt då oket ligger nära svingen, så det var bara att hitta andra ok. Golf-oken har både handbromsregeln och slangen draget annorlunda och de passar riktigt bra. Däremot så upptäckte jag när jag öppnade kartongerna att Golf-oken från Biltema kom utan bygeln! Lite märkligt att ena oket är komplett och det andra inte... Passat-okens bygel tror jag är precis likadana, har inte verifierat mer än att jag har jämfört med bilder på Bildelsbasen och de bör funka precis lika bra om man får tag i ett komplett Golf-ok. jag tog däremot bygeln från Passat-oken och flyttade över.
Svarvade ner naven till 145 mm.

Här är Golf/Passat-hybridoken, som förmodligen ser exakt ut som ett komplett Golf-ok.

6 mm stålplåt passar perfekt, knappt en mm tunnare så hade skivan varit exakt centrerad men jag har gärna den extra millimetern med gods. Jag hade ett stålband liggandes som är 85 mm brett, några mm till så hade jag kunnat bulta alla tre hålen i botten. Två räcker dock gott och väl.

Centrerade skivan med ett par hjulmuttrar och gängade upp två centrerings och låsskruvar.
Testade 14-tummare bara för att se om det gick. Det går men är riktigt trångt, inget jag skulle rekommendera.
Original-vajer med bortbplockad returfjäder och ett 80 mm lång förlängningsrör framkant.
På thesamba.com så var det en kille som skrev att han fick in vatten i höljet som frös på vintern och då satt bromsarna. För att undvika det tillverkade jag ett gummiskydd av cykelslang, vulklösning och ett par buntband. Funkar kanon, får se hur länge det håller men det rör sig inte mycket så det borde hålla.

Som sagt, klart å betarrt. 

Bilderna finns i större format här: http://switchamotor.blogspot.com/search … %20upgrade