26

Har testat batteriet och även efter tester så har batteriet full styrka. Trots att batteriet i bilen verkar dött.

Däremot när jag väntat ett tag(i mitt fall mer än en timme) så går elektroniken igång i bilen igen men dör så fort jag försöker dra på startmotorn.

Finns det något som hindrar elektroniken att gå igång om något blivit fel. Typ en kondensator eller liknande?

27

99% att din startmotor har sagt upp sej..har vart med om det ett flertal gånger,,prova att byta startmotorn ICQ/ab

mvh

28

Det låter som att det skulle kunna vara tändningslåset som är felkopplat eller trasigt.
Går det inga säkringar när du vrider om nyckeln? har du rätt säkringar i?
det låter lite som att du kortsluter elsystemet när du vrider på startnyckeln eftersom elektroniken funkar innan du vrider startnyckeln till start.

Numera ägare till en bay-71

29 Senaste redigerad av anders bergh (2011-12-21 15:35:00)

Inget har varit varken ut eller nytt sedan jag ställde undan den förra vintern

Edit: och då funkade den bra

Den funkade även förra sommaren men då hade jag bara ett kast batter, startmotorn gick men jävligt långsamt.
I år skulle jag testa med nytt batteri och då blev det bajs av allt...

30

Klockar det ens till i startmotorn, dvs drar solenoiden?
Lossa den tunna kabeln som går till solenoiden dvs den som matar plus till spolen när du vrider nyckeln till start.
Vrid nu om nyckeln, funkar det nu så är det troligen startmotorn som kortsluter när solenoiden drar.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

31

Reine skrev:

Klockar det ens till i startmotorn, dvs drar solenoiden?
Lossa den tunna kabeln som går till solenoiden dvs den som matar plus till spolen när du vrider nyckeln till start.
Vrid nu om nyckeln, funkar det nu så är det troligen startmotorn som kortsluter när solenoiden drar.

Nej det låter inget från startmotorn längre. Har haft loss den och smiskat solenoiden lite efter behag...

32

Om startmotorbussningen är dålig så fältar startmotorn dvs kortsluter hela systemet och laddar ur batteriet på nolltid. vad som händer är att det stora ankaret i startmotorn går emot godset med kortslutning som följd. Startmotorn går väldigt sakta och suger ur batteriet på ström så att gnistan försvinner. Kolla bussningen och byt startmotor är mitt tips.

33

Hans Landelius skrev:

Om startmotorbussningen är dålig så fältar startmotorn dvs kortsluter hela systemet och laddar ur batteriet på nolltid. vad som händer är att det stora ankaret i startmotorn går emot godset med kortslutning som följd. Startmotorn går väldigt sakta och suger ur batteriet på ström så att gnistan försvinner. Kolla bussningen och byt startmotor är mitt tips.

Ja,det låter logiskt..

34

Se där.. får ta loss startmotorn och kolla läget.

Tack alla så länge. Återkommer