1 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2014-07-30 20:17:42)

Hej...

Tänkte bara ta tillfället i akt och ge er en liten beskrivning av mitt rullande projekt: Min Old-School Looker med så kallad "patina". Ett annat ord för skabbig och orenoverad...

Bilen inköptes 2006 och har sedan undan för undan utvecklats i från "Resto-look" till en mera Cal-look inspirerad historia. Första åtgärden blev att montera ny Puma framvagnsstomme. Fick behövlig hjälp med detta av GustaF med flera.

Inköpet 2006
http://i44.tinypic.com/15zl2ck.jpg
Version nummer 1 med räcke och annat krafs.
http://i39.tinypic.com/21awg93.jpg
http://i43.tinypic.com/kbsryp.jpg

Första större jobbet blev att klä om inredningen. Sätesramarna lagades upp, lackerades om och ny stoppning moterades. Sen hjälptes jag, brorsan och farsan åt att dra på TMI inredningen i röd #17.
http://i39.tinypic.com/8wcr2d.jpg

Allt eftersom så växte önskan att renodla stuket lite mer så räcket (och barnvagnshållaren) förpassades till vinden. Kromrepro-backspeglarna skruvades av och ersattes med en NOS Talbot Yorck spegel. Svetsade egna T-bars och fick dom pulverlackade.
http://i41.tinypic.com/24vm7u0.jpg
http://i44.tinypic.com/34quveb.jpg
EMPI "showcage". Provades ett tag men är nu borttagen. För den som funderar på att införskaffa en sådan så kan jag tala om att måtten stämmer lite sådär. fick låna hem en rörkap och korta strävorna till rätt längd så dom inte slår i taket och bakrutan. Fästplattorna hade fel vinkel så dom fick kaps bort och svetsas dit i rätt vinkel. Nåja, lättare än att bygga en egen i allafall.
http://i42.tinypic.com/116ksiw.jpg

Jag hade läge velat ha något annat än 1200:an så jag började planera för en 1641 med dubbla Weber IDF 36:or men jag kom sen i kontakt med en viss motorbyggare som kallar sig Eightsecbug här på forat. Han byggde ett 1915cc longblock åt mig istället.

Motor receptet i stora drag:

AS 41 block upptaget för 94mm cyl, 8mm insatsgängor
1.5 quart extra oljesump
DPR 69mm vevaxel, motviktsbalanserad, 8-stiftad, orginal vevstakar
200mm svänghjul 8-stiftat
Chromoly svänghjulsbult 38mm skalle
Power pulley alu. remskiva
Engle W110 kamaxel
Mahle lyftare
Alu. bolt-on kamdrev
94mm Cima/Mahle smidda kolvar / cylindersats
8mm dragstänger till toppar
CB dubbelportstoppar, 40 x 35.5 ventiler, chromoly retainers, hårda ventilfjädrar (enkla)
3/8" stål stötstänger
Vippställ 1,1:1 med skruvade axeländar, ledade justerskruvar
Empi c-chanel ventilkåpor med uttag
Schadeck 26mm oljepump
009 fördelare

Fuggarna är Italienska Weber IDF 40:or med CB offset insug och "hex-bar" länkage.

Avgas är en Bugpack 1,5 tums raceheader med antingen stinger eller Mondo dämpare. Har även en dubbel quiet-pack men för att få dit den måste oljefiltret omlokaliseras.

Lådan är original...

http://i40.tinypic.com/34ifd53.jpg

http://i43.tinypic.com/r9g1s7.jpg

Ratten är en Grant som kompletterats med tutemblemet från originalratten. Gamla VDO mätare monterade och uppkopplade.
http://i40.tinypic.com/16isc4h.jpg
Kanske byter till en Läder Moto-Lita om jag bara får tag på ett rattnav.

Strålkastarna är europeiska med 911 strålkastarglas och med svartlackade pottor.
http://i41.tinypic.com/34y8pyp.jpg

http://i39.tinypic.com/opwmmu.jpg

http://i39.tinypic.com/211pkjt.jpg

Och framtiden då? Vet inte faktiskt. Andra intressen börjar ta överhanden och bilen står mest och samlar damm. Har dock lite svårt att skiljas från den. Så det kanske blir en fortsättning nån gång. Vem vet... Default/hmm
En bild från 2006:

Post's attachments

DSC00007.jpg, 170.29 kb, 880 x 660
DSC00007.jpg 170.29 kb, 211 downloads since 2013-04-14 

2

Helt rätt stuk. vet du hur många hk motorn ligger på, har du gjort nåt med vxllådan?

3 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-12-10 22:45:35)

koch skrev:

Helt rätt stuk. vet du hur många hk motorn ligger på, har du gjort nåt med vxllådan?

Tackar Koch ICQ/ag ! Effekten ska nog ligga strax över 100 hästar. Låddan är helt orörd nu men det ska bli en ny senare bara jag bestämt mig vilken spec jag vill ha. Superdiff och originaluväxlingar kommer det nog att bli i alla fall för det blir ingen racebil. Bara gatbil.

Det är väl inte så stressigt med lådan dock eftersom framfarten inte kommer bli alltför våldsam... tror jag ICQ/af .

4

Hel rätt, verkligen skönt stuk!

5

MrIcka skrev:

Hel rätt, verkligen skönt stuk!

Tackar så mycket! Å det utan att jag har behövt anstränga mig nåt särskilt till på köpet ICQ/ag . Vissa har undrat när den ska lackas om. Mest den äldre generationen på byn. Lookers med sliten originallack är ju lite på modet så det känns inte särskilt angeläget att lacka om. Då måste jag ju rostlaga också. Rost finns det men den syns inte....

6

Sådärja äntligen en egen tråd! ICQ/ag En bil helt i min smak!

7

som pitten i greta! mycket frän bil!!! stuket helt rätt!!!!

8

Cal-look! Tänk att jag aldrig tröttnar! ICQ/ab  Snyggt byggt, fräsig kärra!

9

Grymt skönt stuk på den... Ser ut som du har original bredd på framvagnen också .. Man bara gillar  ICQ/ae

10

En kanonbil, helt i min still..  Kommer du till storstan någon gång får du höra av dig ICQ/ad

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

11

Gillas starkt ! ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

12

Rejkfantasten skrev:
koch skrev:

Helt rätt stuk. vet du hur många hk motorn ligger på, har du gjort nåt med vxllådan?

Tackar Koch ICQ/ag ! Effekten ska nog ligga strax över 100 hästar. Låddan är helt orörd nu men det ska bli en ny senare bara jag bestämt mig vilken spec jag vill ha. Superdiff och originaluväxlingar kommer det nog att bli i alla fall för det blir ingen racebil. Bara gatbil.

Det är väl inte så stressigt med lådan dock eftersom framfarten inte kommer bli alltför våldsam... tror jag ICQ/af .

Snarare 120 hk om det inte gott alldeles åt helvete när den byggdes.  ICQ/ad

Du har lyckats med stuket!  ICQ/af

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Grattis till et kanonbygge! Helrätt på alla sätt.
Tacksam för att du skrev färgkoden på inredningen.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

14 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-12-12 18:59:35)

Svwerker skrev:
Rejkfantasten skrev:
koch skrev:

Helt rätt stuk. vet du hur många hk motorn ligger på, har du gjort nåt med vxllådan?

Tackar Koch ICQ/ag ! Effekten ska nog ligga strax över 100 hästar. Låddan är helt orörd nu men det ska bli en ny senare bara jag bestämt mig vilken spec jag vill ha. Superdiff och originaluväxlingar kommer det nog att bli i alla fall för det blir ingen racebil. Bara gatbil.

Det är väl inte så stressigt med lådan dock eftersom framfarten inte kommer bli alltför våldsam... tror jag ICQ/af .

Snarare 120 hk om det inte gott alldeles åt helvete när den byggdes.  ICQ/ad

Du har lyckats med stuket!  ICQ/af

Först och främst tack för alla kommentarer! Det värmer gott ICQ/ag . Swverker: Jo det tror jag också men jag ville inte överdriva ICQ/ad . Jana: Tackar så mycket ICQ/ab . Blir nog någon tur i sommar så vi syns kanske. Det lär väl bli någon kul begivenhet att besöka i "storstan"  ICQ/ad .

Närmsta miniprojektet är att bygga traction-bar som lirar med Bugpack mondo dämparen. Jag får göra en specialkonstruktion för det är lite snålt med utrymme.

15

Rejkfantasten skrev:

Swverker: Jo det tror jag också men jag ville inte överdriva

Baserat på de flödessiffror dessa toppar har så är 120 även det en liten underdrift.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-12-12 20:00:17)

Svwerker skrev:
Rejkfantasten skrev:

Swverker: Jo det tror jag också men jag ville inte överdriva

Baserat på de flödessiffror dessa toppar har så är 120 även det en liten underdrift.

Topparna ska vara av liknande typ som Los Banditos. Kommer inte ihåg vilket komp det var riktigt men det var strax över tio.

17 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-12-21 16:12:01)

Nu har jag tillverkat en traction-bar samt kapat och vinklat om kröken efter kollektorn. Blev tvungen att göra det för att traction-bar röret ska kunna går fri från Bugpack "mondo" dämparen.

Post's attachments

DSC01031.JPG, 230.03 kb, 980 x 431
DSC01031.JPG 230.03 kb, 214 downloads since 2011-12-21 

DSC01033.JPG, 198.33 kb, 979 x 441
DSC01033.JPG 198.33 kb, 211 downloads since 2011-12-21 

18 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2013-04-18 18:10:13)

så hära ser det supersimpla regplåtsfästet ut förresten. Reservhjulsbaljan ser ut som någon tidigare ägare har testat bilens offroad egenskaper Default/hmm .

http://i47.tinypic.com/2a6rp6g.jpg

19

Rejkfantasten skrev:

Nu har jag tillverkat en traction-bar samt kapat och vinklat om kröken efter kollektorn. Blev tvungen att göra det för att traction-bar röret ska kunna går fri från Bugpack "mondo" dämparen.

Du råkar inte ha en ritning med mått och dimensioner på materialet till traction bar?  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

20

Urban T skrev:
Rejkfantasten skrev:

Nu har jag tillverkat en traction-bar samt kapat och vinklat om kröken efter kollektorn. Blev tvungen att göra det för att traction-bar röret ska kunna går fri från Bugpack "mondo" dämparen.

Du råkar inte ha en ritning med mått och dimensioner på materialet till traction bar?  ICQ/ab

Jag ska kolla först så att allt passar som jag tänkt. Sen återkommer jag med dimensioner och sådant.

21

Rejkfantasten skrev:
Urban T skrev:
Rejkfantasten skrev:

Nu har jag tillverkat en traction-bar samt kapat och vinklat om kröken efter kollektorn. Blev tvungen att göra det för att traction-bar röret ska kunna går fri från Bugpack "mondo" dämparen.

Du råkar inte ha en ritning med mått och dimensioner på materialet till traction bar?  ICQ/ab

Jag ska kolla först så att allt passar som jag tänkt. Sen återkommer jag med dimensioner och sådant.

Gör gärna det, har letat efter lite mått på en sån. Framförallt vilka dimensioner på fyrkantsrör och gängstången, men en ritning är ju inte helt fel  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

22

Jag kan säga så mycket som att röret är 30*30 mm och hålavståndet mellan yttre fästpunkterna är 86 cm. gängstången är M10 (kanske räcker med M8 också men jag valde M10). Jag måste kolla bara så att karossfästena passar som dom ska.

23 Senaste redigerad av Svwerker (2011-12-21 19:51:25)

Det är rätt viktigt att man har ett tjockväggig 4-kantsprofil. Gene Berg skriver om detta och om jag minns rätt så rekommenderar han 3-4 mm väggtjocklek. Har inte publikationen tillgänglig för tillfället så jag kan inte kolla. När det gäller skruv så ska man se till att man har minst 8.8 kvalité och M8 duger bra, de tål en bit över 2 ton innan de brister.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Mitt rör är bara 2 mm men å andra sidan skall bilen inte piskas på strippen heller och knappast köras med slicks så krafterna på staget blir nog inte alltför höga.

25

Jag hade ett tunnväggigare från början och jag kan bara konstatera att Berg hade rätt.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G