Hej...
Tänkte bara ta tillfället i akt och ge er en liten beskrivning av mitt rullande projekt: Min Old-School Looker med så kallad "patina". Ett annat ord för skabbig och orenoverad...
Bilen inköptes 2006 och har sedan undan för undan utvecklats i från "Resto-look" till en mera Cal-look inspirerad historia. Första åtgärden blev att montera ny Puma framvagnsstomme. Fick behövlig hjälp med detta av GustaF med flera.
Inköpet 2006
Version nummer 1 med räcke och annat krafs.

Första större jobbet blev att klä om inredningen. Sätesramarna lagades upp, lackerades om och ny stoppning moterades. Sen hjälptes jag, brorsan och farsan åt att dra på TMI inredningen i röd #17.
Allt eftersom så växte önskan att renodla stuket lite mer så räcket (och barnvagnshållaren) förpassades till vinden. Kromrepro-backspeglarna skruvades av och ersattes med en NOS Talbot Yorck spegel. Svetsade egna T-bars och fick dom pulverlackade.

EMPI "showcage". Provades ett tag men är nu borttagen. För den som funderar på att införskaffa en sådan så kan jag tala om att måtten stämmer lite sådär. fick låna hem en rörkap och korta strävorna till rätt längd så dom inte slår i taket och bakrutan. Fästplattorna hade fel vinkel så dom fick kaps bort och svetsas dit i rätt vinkel. Nåja, lättare än att bygga en egen i allafall.
Jag hade läge velat ha något annat än 1200:an så jag började planera för en 1641 med dubbla Weber IDF 36:or men jag kom sen i kontakt med en viss motorbyggare som kallar sig Eightsecbug här på forat. Han byggde ett 1915cc longblock åt mig istället.
Motor receptet i stora drag:
AS 41 block upptaget för 94mm cyl, 8mm insatsgängor
1.5 quart extra oljesump
DPR 69mm vevaxel, motviktsbalanserad, 8-stiftad, orginal vevstakar
200mm svänghjul 8-stiftat
Chromoly svänghjulsbult 38mm skalle
Power pulley alu. remskiva
Engle W110 kamaxel
Mahle lyftare
Alu. bolt-on kamdrev
94mm Cima/Mahle smidda kolvar / cylindersats
8mm dragstänger till toppar
CB dubbelportstoppar, 40 x 35.5 ventiler, chromoly retainers, hårda ventilfjädrar (enkla)
3/8" stål stötstänger
Vippställ 1,1:1 med skruvade axeländar, ledade justerskruvar
Empi c-chanel ventilkåpor med uttag
Schadeck 26mm oljepump
009 fördelare
Fuggarna är Italienska Weber IDF 40:or med CB offset insug och "hex-bar" länkage.
Avgas är en Bugpack 1,5 tums raceheader med antingen stinger eller Mondo dämpare. Har även en dubbel quiet-pack men för att få dit den måste oljefiltret omlokaliseras.
Lådan är original...

Ratten är en Grant som kompletterats med tutemblemet från originalratten. Gamla VDO mätare monterade och uppkopplade.
Kanske byter till en Läder Moto-Lita om jag bara får tag på ett rattnav.
Strålkastarna är europeiska med 911 strålkastarglas och med svartlackade pottor.

Och framtiden då? Vet inte faktiskt. Andra intressen börjar ta överhanden och bilen står mest och samlar damm. Har dock lite svårt att skiljas från den. Så det kanske blir en fortsättning nån gång. Vem vet...
En bild från 2006:
! Effekten ska nog ligga strax över 100 hästar. Låddan är helt orörd nu men det ska bli en ny senare bara jag bestämt mig vilken spec jag vill ha. Superdiff och originaluväxlingar kommer det nog att bli i alla fall för det blir ingen racebil. Bara gatbil.
.
Snyggt byggt, fräsig kärra!