76

lowang skrev:

Det borde vara omvänt för din porsche: goopher, because you're worth it! ICQ/ag

Men snälla nån, så snällt sagt!  ICQ/af Tackar!

"Daddy Cool"

77

Ja, så har det blivit lite mer gjort iaf... en rejäl plåtbeställning har lagts till Restoration Design i Kanada och här på hemmaplan har jag pulat vidare med diverse "småfix".

Uppmätning och kortning av växellänkage. Nu funkar växellägena, väntar dock på en så kallad "stop-plate" som jag hittade på eBay. När den och växellådan är på plats kan jag se om lägena stämmer.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0051.jpg

Provmontering av lite andra länkage-delar
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0052.jpg

Porsche 356-bärarmar innan "fulrenovering" (rengöring medelst borrmaskinsdriven stålborste, rostskyddsbehandling och lack)...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0053.jpg

...och efter.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0054.jpg

Nästa projekt: Rengöring / riktning / ihop-passning av de 16 miljoner detaljerna som utvecklarna på Porsche tyckte skulle ingå i sätesunderredet.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0055.jpg

Det var allt! God vecka på er!

"Daddy Cool"

78 Senaste redigerad av kenkescustom (2011-12-11 18:42:08)

Its getting ghoopherized! ICQ/ad

79

goopher skrev:

Har nu alla 4 trummor och håller som bäst på att göra dem rena innan de ska få åka och hälsa på farbror smeden.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0026.jpg

Kul projekt Jonas, en nyfiken fråga, vad ska farbror smeden göra med bromstrummorna? svarva? byta splines??

Har själv 2 baktrummor som behöver nya splines Default/hmm

80

Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.  ICQ/ac

"Daddy Cool"

81 Senaste redigerad av vwestling (2011-12-12 09:42:13)

goopher skrev:

Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.  ICQ/ac


kolla med kedjus i falun om splines... de e ju de ända de gör om du måste ha dena bättrade.. Default/smile

Ta järna en banan men helst ett äpple.

82

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

83

Fidde skrev:

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas.  ICQ/ab

"Daddy Cool"

84

goopher skrev:
Fidde skrev:

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas.  ICQ/ab

Original men ändå lite pulver, gillas skarpt............

85

Fidde skrev:
goopher skrev:
Fidde skrev:

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas.  ICQ/ab

Original men ändå lite pulver, gillas skarpt............

Ja, och sen har jag tröttnat ur lite på att när det gäller 356:or verkar det bara finnas 2 läger: folk frågar om det blir "Original eller Outlaw"? Min bil blir snarare en restolooker; var lite inne på att kalla den för "inlaw" bara för att understryka, liksom...!  ICQ/ad Lite lagom sänkt, vassare puffra, lite custom kring fälgar och däck samt lite subtila moderniteter. Det ska ju bli en bil att köra med, jag vill ha ut iaf 6-7 månader per år av den. Daily driver is the shit!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

86

Inlaw klart ballt, tror på ditt stuk som du har tänkt dig, kommer att bli helt rätt i slutändan för din bil ICQ/ab

87

Fidde skrev:

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

Länk tack:)

88

Mr.Zwitter skrev:
Fidde skrev:

Trevlig tråd ICQ/ab  nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?

Länk tack:)

Det var ett reportage i November numret av Ultra VW, det är den här bilen.
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

89

"Inlaw" är ju fullständigt briljant! Tummar upp!  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

90

goopher skrev:

Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.  ICQ/ac

Problemet är att dom flesta beggade trummorna har uppslagna splines ICQ/ac ...

91

vwestling skrev:
goopher skrev:

Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.  ICQ/ac


kolla med kedjus i falun om splines... de e ju de ända de gör om du måste ha dena bättrade.. Default/smile

Bättra dom är inte så lätt, man behöver nog svarva ur den gamla insatsen o sätta i en med nya splines.

92

Kul att följa ditt project, verkligen häftig bil  ICQ/ad
har du sett denna länk ?
http://slambulance.skynetblogs.be/

93

vw117 skrev:

Kul att följa ditt project, verkligen häftig bil  ICQ/ad
har du sett denna länk ?
http://slambulance.skynetblogs.be/

Jajemenän! Härlig bil!

"Daddy Cool"

94

Plåten har landat på Arlanda! Jag har haft mkt att göra på jobbet men jag har iaf hunnit med lite mer rengöring / testmontering av diverse attiraljer samt riva av bärarmar / spindlar.

Främre växellådsfästena på Porsche 356A är en riktigt intressant lösning: 2 gigantiska "koppar" som i sin tur har 2 nästan lika stora gummibussningar monterade i sig. Detta sitter sedan mellan nåda och chassi. Grejerna var rejält rostiga men det är också riktigt tjockt gods. Gummit var dessutom friskt så det blev att renovera istället för att köpa nytt. Original rules! ICQ/ab

Yttre delen av fästena, "kopparna" på väg till blästring
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0056.jpg

Främre låsblecken innan avrostning
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0057.jpg

"Kopparna" lackade och klara
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0058.jpg

Främre fästena helt klara
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0059.jpg

Stödhållare för handbromslänkage (denna sitter alltså monterad på framvagnen - detta tyckte ingenjörerna på Porsche var riktigt smart.) ICQ/ab
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0060.jpg

Bärarmar, spindlar, styrstag och styrsnäcka borttaget för rengöring och diverse testmontage. Som ni ser är innerskärmarna lappade både 2 och 3 gånger...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0061.jpg

Fast nya ligger och myser på Arlanda och hämtas inom kort:
http://www.restoration-design.com/Merchant2/graphics/00000001/P148R.jpg

Nu ska styrsnäckan göras ren, justeras och förses med rätt pitman-arm. Jag väntar också på resten av sätesskenorna som är på väg hit från Kanada samt lite annat smått och gott som behövs för att göra klart bromsarna. Förhoppnigsvis hinner jag även göra bakre växellådsfästet helt klart idag. Trevlig söndag på er!

"Daddy Cool"

95

Fick till slut dit handroms-mekaniken... intressant lösning, minst sagt...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0062.jpg

Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0063.jpg

Nu ska det surfas eBay i jakt på fler saknade grejer...

"Daddy Cool"

96

Idag dök plåten upp - nya innerskärmar fram / bak samt plåten under bensintanken. Metal Master Macke inspekterade Restoration Design's alster och gav artiklarna godkänt / väl godkänt! ICQ/ab
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0064.jpg

Sedan gav jag mig på de renoverade spindlarna / bärarmarna och testmonterade dem med ett sparat gammalt NOS VW bultkit.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0065.jpg

Nu ligger även dessa på hyllan, redo för montage någon gång i framtiden.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0066.jpg

Dags att sova... g'natt!

"Daddy Cool"

97

goopher skrev:

Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/356/0063.jpg

"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?

Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

98

NiklasLarsson skrev:
goopher skrev:

Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!

"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?

Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.

Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:

https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).

"Daddy Cool"

99

goopher skrev:
NiklasLarsson skrev:
goopher skrev:

Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!

"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?

Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.

Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:

https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).

Jäklar - vad det kostar! Men tack för tipset. Jag måste tyvärr bita i det sura äpplet då mina är slut.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

100

NiklasLarsson skrev:
goopher skrev:
NiklasLarsson skrev:

"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?

Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.

Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:

https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).

Jäklar - vad det kostar! Men tack för tipset. Jag måste tyvärr bita i det sura äpplet då mina är slut.

Jag träffar faktiskt Ed på Klasse 356 i Grass Valley, Californien om någon vecka. Vill du jag ska sneaka med mig ett par hem åt dig? ICQ/ab Maila i så fall på [email protected] . Go' Jul!

"Daddy Cool"