Det borde vara omvänt för din porsche: goopher, because you're worth it!
Men snälla nån, så snällt sagt!
Tackar!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Porsche 356A T2 1958 Coupe
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det borde vara omvänt för din porsche: goopher, because you're worth it!
Men snälla nån, så snällt sagt!
Tackar!
Ja, så har det blivit lite mer gjort iaf... en rejäl plåtbeställning har lagts till Restoration Design i Kanada och här på hemmaplan har jag pulat vidare med diverse "småfix".
Uppmätning och kortning av växellänkage. Nu funkar växellägena, väntar dock på en så kallad "stop-plate" som jag hittade på eBay. När den och växellådan är på plats kan jag se om lägena stämmer.
Provmontering av lite andra länkage-delar
Porsche 356-bärarmar innan "fulrenovering" (rengöring medelst borrmaskinsdriven stålborste, rostskyddsbehandling och lack)...
...och efter.
Nästa projekt: Rengöring / riktning / ihop-passning av de 16 miljoner detaljerna som utvecklarna på Porsche tyckte skulle ingå i sätesunderredet.
Det var allt! God vecka på er!
Its getting ghoopherized! 
Har nu alla 4 trummor och håller som bäst på att göra dem rena innan de ska få åka och hälsa på farbror smeden.
Kul projekt Jonas, en nyfiken fråga, vad ska farbror smeden göra med bromstrummorna? svarva? byta splines??
Har själv 2 baktrummor som behöver nya splines 
Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar. 
Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.
kolla med kedjus i falun om splines... de e ju de ända de gör om du måste ha dena bättrade.. 
Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?
Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?
Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas. 
Fidde skrev:Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas.
Original men ändå lite pulver, gillas skarpt............
goopher skrev:Fidde skrev:Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?Blir en Super90 från 1960, upptagen till 1720 cc någon gång i slutet på 70-talet. 100-120 HK utlovas.
Original men ändå lite pulver, gillas skarpt............
Ja, och sen har jag tröttnat ur lite på att när det gäller 356:or verkar det bara finnas 2 läger: folk frågar om det blir "Original eller Outlaw"? Min bil blir snarare en restolooker; var lite inne på att kalla den för "inlaw" bara för att understryka, liksom...!
Lite lagom sänkt, vassare puffra, lite custom kring fälgar och däck samt lite subtila moderniteter. Det ska ju bli en bil att köra med, jag vill ha ut iaf 6-7 månader per år av den. Daily driver is the shit! 
Inlaw klart ballt, tror på ditt stuk som du har tänkt dig, kommer att bli helt rätt i slutändan för din bil 
Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?
Länk tack:)
Fidde skrev:Trevlig tråd
nu har jag också blivit sugen på en A, sedan man såg bilderna på Stance Polizei 59:an, outlaw stuket
tilltalarmig skarpt, hålborrat och alusäten. Vad blir det för motor i din bil, vässad typ1 eller en Super 90?Länk tack:)
Det var ett reportage i November numret av Ultra VW, det är den här bilen.

"Inlaw" är ju fullständigt briljant! Tummar upp! 
Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.
Problemet är att dom flesta beggade trummorna har uppslagna splines
...
goopher skrev:Smeden ska fixa lite underlig aluminium-korrosion, laga några sprickor samt balansera dem. Splines vet jag tyvärr ingen i Sverige som gör, och skickar man dem till Staterna blir ju bara frakten mer än vad en beggad trumma kostar.
kolla med kedjus i falun om splines... de e ju de ända de gör om du måste ha dena bättrade..
Bättra dom är inte så lätt, man behöver nog svarva ur den gamla insatsen o sätta i en med nya splines.
Kul att följa ditt project, verkligen häftig bil
har du sett denna länk ?
http://slambulance.skynetblogs.be/
Kul att följa ditt project, verkligen häftig bil
![]()
har du sett denna länk ?
http://slambulance.skynetblogs.be/
Jajemenän! Härlig bil!
Plåten har landat på Arlanda! Jag har haft mkt att göra på jobbet men jag har iaf hunnit med lite mer rengöring / testmontering av diverse attiraljer samt riva av bärarmar / spindlar.
Främre växellådsfästena på Porsche 356A är en riktigt intressant lösning: 2 gigantiska "koppar" som i sin tur har 2 nästan lika stora gummibussningar monterade i sig. Detta sitter sedan mellan nåda och chassi. Grejerna var rejält rostiga men det är också riktigt tjockt gods. Gummit var dessutom friskt så det blev att renovera istället för att köpa nytt. Original rules! 
Yttre delen av fästena, "kopparna" på väg till blästring
Främre låsblecken innan avrostning
"Kopparna" lackade och klara
Främre fästena helt klara
Stödhållare för handbromslänkage (denna sitter alltså monterad på framvagnen - detta tyckte ingenjörerna på Porsche var riktigt smart.) 

Bärarmar, spindlar, styrstag och styrsnäcka borttaget för rengöring och diverse testmontage. Som ni ser är innerskärmarna lappade både 2 och 3 gånger...
Fast nya ligger och myser på Arlanda och hämtas inom kort:
Nu ska styrsnäckan göras ren, justeras och förses med rätt pitman-arm. Jag väntar också på resten av sätesskenorna som är på väg hit från Kanada samt lite annat smått och gott som behövs för att göra klart bromsarna. Förhoppnigsvis hinner jag även göra bakre växellådsfästet helt klart idag. Trevlig söndag på er!
Fick till slut dit handroms-mekaniken... intressant lösning, minst sagt...
Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
Nu ska det surfas eBay i jakt på fler saknade grejer...
Idag dök plåten upp - nya innerskärmar fram / bak samt plåten under bensintanken. Metal Master Macke inspekterade Restoration Design's alster och gav artiklarna godkänt / väl godkänt!

Sedan gav jag mig på de renoverade spindlarna / bärarmarna och testmonterade dem med ett sparat gammalt NOS VW bultkit.
Nu ligger även dessa på hyllan, redo för montage någon gång i framtiden.
Dags att sova... g'natt!
Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?
Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.
goopher skrev:Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?
Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.
Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:
https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).
NiklasLarsson skrev:goopher skrev:Äntligen är allt som har med växellådsfästena att göra klart!
"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?
Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.
Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:
https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).
Jäklar - vad det kostar! Men tack för tipset. Jag måste tyvärr bita i det sura äpplet då mina är slut.
goopher skrev:NiklasLarsson skrev:"Kuddarna" i bygeln ser nya ut - var köpte du dem?
Grymt imponerad över ditt tempo och arbete - kommer bli en riktigt trevlig 356a.
Tackar! Kuddarna är faktiskt de som satt på växellådan när jag fick den - Porsche original och dessutom i helt OK skick, även om jag har renoverat dem (se tidigare i tråden). Dessvärre är de ganska dyra. Ed på Klasse 356 har de billigaste jag har hittat:
https://klasse356.secure.gearhost.com/c … tegory=TRM (TRM 2.0 i listan).
Jäklar - vad det kostar! Men tack för tipset. Jag måste tyvärr bita i det sura äpplet då mina är slut.
Jag träffar faktiskt Ed på Klasse 356 i Grass Valley, Californien om någon vecka. Vill du jag ska sneaka med mig ett par hem åt dig?
Maila i så fall på [email protected] . Go' Jul!
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Porsche 356A T2 1958 Coupe
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.