1

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111219835.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111219836.jpg

Den här synen möttes jag av när jag kikade till RATLOOKERn idag. Den har ofrivilligt blivit till en äkta rat. Även 59:an har fått påhälsning. Min nya gummilist i förpackning till motorluckan var söndergnagd i den, suck.

Jag antar att jag inte är ensam med de här problemen. Vad kan man göra för att få bort dem?
Katt är det absolut bästa alternativet, men då jag inte kommer flytta dit än är det inget alternativ på ett tag.
Fungerar råttgift så att råttorna lär sig att de inte ska gå i närheten, eller fungerar det bara så att det dödar de råttor som smakar på det?

Bara för att man har plats för sina bilar straffas det i form av skadedjur. Naturen gör allt för att åtgärda det som är taget från den verkar det som.

Väl mött i vinterföret!

2

Såg någonstans man kunde köpa en ljud "grunka".
Den ger ut ett ljud vi människor inte hör, men som råttor inte tycker om, kanske värt och testa? Tyckte såg såna på granngården!

3 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-12-19 17:00:23)

Råttgift fungerar endast om dom äter det.. Verksamt ämne "Warfarin", i dagligt tal Waran.. Ja det stämmer, människor äter råttgift för att förebygga
hjärtinfarkt... lite komiskt..  Mitt tips : Köp råttgift, fällor, flytta bilarna till ett garage eller acceptera de ICQ/ae

Nature always win

Edit: eller som alpinebubbla skrev... finns det ju sånna saker man stoppar ner i marken.. Främst mot sorkar vad jag hört
men är å andra sidan ingen skadedjursexpert men kanske finns någon här som gör sina 40h/v på anticimex och sitter på svaren..

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

Lägga enris under bilen ska funka har jag hört.

5

Tyvärr så blir mössen vana vid såna där ljudmackapärer.
Enris är en sån där gammal grej de använde förr mot möss fast jag har ingen aning om det funkar annars är det väl fällor eller råttgift som gäller,
finns även en vippfälla man sätter på kanten till en hink man fyllt med glykolblandning vet inte riktigt hur det var med lagligheten men har för mig att den finns att köpa på granngården.
Själv är jag ingen vän av gift eftersom de ibland kan gå in i huset och dö i en vägg eller under golvet o det luktar inte mumma direkt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Dom där ljudgrunkorna fungerar bara om dom är dyra! Riktigt dyra! dom billiga är bara skit och ger människor huvudvärk och vissa kan höra dom.
Ja har sett nån reklam för nån riktigt dyr som dom garanterade att de blev mus och råttfritt annars pengarna tillbaka. Men de va in nått reklamblad nån stans som ja naturligtvis har slängt.. Har för mej att den kosta närmare tusenlappen men de kanske de är värt om den håller länge och fungerar..

7

Vad som är dyrt och inte går ju diskutera.. har man stora problem tror jag 1000 är billigt om man blir av med problemet..
Sen vore jag en råtta eller mus skulle jag hellre dö i en fälla *snabbt* eller nr 2 drunkna sist äta gift och förblöda invärtes långsamt..

Men så tänker ju inte alla.. allra minst de som är drabbade av skadedjuren..

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

8

Ta använd kattsand i en burk och ställ i bilen om det behövs flera burkar det brukar skrämma bort möss

9

opec skrev:

Vad som är dyrt och inte går ju diskutera.. har man stora problem tror jag 1000 är billigt om man blir av med problemet..
Sen vore jag en råtta eller mus skulle jag hellre dö i en fälla *snabbt* eller nr 2 drunkna sist äta gift och förblöda invärtes långsamt..

Men så tänker ju inte alla.. allra minst de som är drabbade av skadedjuren..

Ja man ska nog försöka göra det så humant som möjligt en slagfälla är nog bästa alternativet då går det ju fort iaf.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Enris funkar bra

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

11

Enris funkar för mig också...

12

Mössen ligger risigt till s.a.s.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Enris funkar bra

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

14

Jag vet inte angående det där ljudet, jag ha bara hört talas om den och sett den men no more, om det funkar eller ej vet jag inte då jag inte testat ICQ/ae
Kanske du som har problem med råttor kan testa den så vi få veta resultatet=?;)

15

I found it!
http://www.granngarden.se/product/mussk … risk-3-st-

Där har du den jag tror jag såg på granngården, antar då det eftersom det är från granngården.

16

alpinebubblan skrev:

Jag vet inte angående det där ljudet, jag ha bara hört talas om den och sett den men no more, om det funkar eller ej vet jag inte då jag inte testat ICQ/ae

Jag köpte en sån där överljudsgrunka för att få bukt med mössen vi hade i huset för några år sedan. Problemet var att även katterna fick frispel och dessutom hörde jag ljudet själv. Inte så att det skrek men klart påtagligt - och riktigt obehagligt. Så vi laddade med råttgift och fällor och tillslut fick nog katterna tag i de flesta. Så go organic - enris is the shit! ICQ/ab

"Daddy Cool"

17

goopher skrev:
alpinebubblan skrev:

Jag köpte en sån där överljudsgrunka för att få bukt med mössen vi hade i huset för några år sedan. Problemet var att även katterna fick frispel och dessutom hörde jag ljudet själv. Inte så att det skrek men klart påtagligt - och riktigt obehagligt. Så vi laddade med råttgift och fällor och tillslut fick nog katterna tag i de flesta. Så go organic - enris is the shit! ICQ/ab

Då fick vi ju ett resultat hur bra det funkar med ljud "grunkan" hahahaha ICQ/ae
Kan tänka mig att det är rätt jobbigt ljud om man nu skulle höra det, vet ju själv hur det är med ljud som typ vissla och låter, har en viss tinnitus som kommer smygande på kvällen ICQ/ae

18

alpinebubblan skrev:

Såg någonstans man kunde köpa en ljud "grunka".
Den ger ut ett ljud vi människor inte hör, men som råttor inte tycker om, kanske värt och testa? Tyckte såg såna på granngården!

En sån har en kompis står brevid bilen och det verkar funka bra

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

19

Stensäkert tips!
Smörj trösklar och andra ställen där de kan tänkas ta sig in med ren pepparmyntsolja som Du köper på apoteket ICQ/ab
Det fungerar klockrent, kompisen har just rensat sitt gamla lantkök på det viset..inga fler möss i lådor och skåp där inte..
Lukten avtar så småningom och då får Du bättra på lite;)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

20 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-12-19 23:19:15)

Finns den på femlitersdunk? Ska ju räcka till alla bilar ICQ/ab Pepper+enris is the shit? Får prova att göra en ny drink av det om råttorna håller sig borta ICQ/ab

Annars får jag göra katten glad och ställa fram en låda så han slipper vada ut i snön. Allt som kan tänkas fungera får jag prova ICQ/ab

21

Michos Miche skrev:

Finns den på femlitersdunk? Ska ju räcka till alla bilar ICQ/ab Pepper+enris is the shit? Får prova att göra en ny drink av det om råttorna håller sig borta ICQ/ab

Det går inte åt mycket alls..smörj tunt med en fin trasa bara..Du blir förvånad hur länge det räcker:)
Sen luktar det polkagris ett tag, men inga möss:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

22

alpinebubblan skrev:
goopher skrev:
alpinebubblan skrev:

Då fick vi ju ett resultat hur bra det funkar med ljud "grunkan" hahahaha ICQ/ae
Kan tänka mig att det är rätt jobbigt ljud om man nu skulle höra det, vet ju själv hur det är med ljud som typ vissla och låter, har en viss tinnitus som kommer smygande på kvällen ICQ/ae

Samma här, tinnitus sedan 10 år typ. Kan säga att den där jävla råttvisslan gjorde inte saken bättre  ICQ/ab

"Daddy Cool"

23

Jag hade en mus i min cab under förra vintern. Bilen stod ute med press över sig. Hubert som musen fick heta åt upp större delen av passagerarframsätet. För står inte varför. Det var ju ett volvo säte..

Men djurvän som jag är lät jag honom vara då sätena ändå skulle bytas. Till våren sytes ingen mus utan bara lite skit efter honom. Skulle dock bli vansinnig om jag hittade mus i en bil efter renovering.

24

goopher skrev:
alpinebubblan skrev:
goopher skrev:

Samma här, tinnitus sedan 10 år typ. Kan säga att den där jävla råttvisslan gjorde inte saken bättre  ICQ/ab

På dagen hörs det inte så mycket men på kvällen kommer det smygande ICQ/ad
Fick en fråga för en tag sen varför katter ska ha en bjällra på halsbandet, tydligen för att skrämma bort råttor, när dom hör bjällran så bli dom rädd.
Om det är sant, vet jag inte, men kan va värt och testa ICQ/ab

25

Jag hade en sådan där ljudskrämma i mitt förra garage. Den hade jag köpt på Granngården. En dag när jag kom in i garaget såg jag en mus springa in där inne utan större tecken på att vilja sticka därifrån men han kanske var döv  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!