1

Hej alla vw freaks.

Vet att de finns ett par trådar ang detta. Har lite funderingar som jag gärna vill ha svar på. Gärna från så många som möjligt.

Har en 66 buss som de sitter en låda från en bubbla 66, 6 volts. (Kommer att byta till en låda från en från en 71 under vintern) Köpte adapter som gör att bubbla låda passar. Bussen är sänkt.
Har haft motor ras på en nyrenoverad 1600 motor. Motorn gick för varm och lager, kamaxel, vevaxel mm är trasigt. Har skrivit om de i en annan tråd.

Nu till frågorna.

Kan lådan på något sätt gjort så motor gick varmt?
Hur är de med vinkeln på drivaxlarna, blir de konstiga brytningar så lådan tar stryk? (Går trögt)
Hur är de med vinkeln på drivaxlarna, blir de rätt smörning av ljulager?
Med tanke på adapterna. Blir fjädringen konstig så de blir påfrestning på lådan?

Har även en annan fråga.

Har hört olika om vilken arbetstemp en vw 1600 motor har.
Vad gäller?
Var kan man läsa sig till de? (Länkar) (Bild från handbok eller liknade)

Vore jätte tacksam för svar! Så jag vet hur jag ska göra ang låda och motor i framtiden.

Tack på förhand

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli!

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

2

Vinklarna ska du inte behöva oroa dig för om hjulen står rakt. Man kan ha lite negativ camber och ändå fullt tillräcklig smörjning av lagren. Men på en buss brukar det inte bli så mycket cambervinkel ändå.

Det är ett intressant samtalsämne, som jag personligen tror det inte finns något konkret svar på, om utväxlingen hos en personbilslåda lämpar sig för bussen eller inte. Man kan stöta ämnet i evigheter och bolla olika idéer fram och tillbaka, men det finns nog inget definitivt svar. Mina tankar sträcker sig till det att motorerna av idag troligast gått ett hårt liv redan och har inte mycket kvar att ge, därför rasar de. En personbilslåda till en något mer tungdriven buss torde inte vara något problem då bussarna av idag inte längre används i kommersiell trafik. Skillnaden mot att lasta ett ton ved och en sovsäck och ett flak öl är rätt avgörande! Använder du emellertid bussen ofta att lasta i är nog en originallåda att föredra, om man inte väljer att (låta) kustombygga en egen låda.

Tilläggas bör att jag använder min SA-konverterade pickup till att lasta duktigt och i dagligdagstrafik. Visst, jag får motorras, men det får jag på min originalhöga bay också.

Ska bli intressant att se hur denna tråd artar sig! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tack för svaret. Hoppas flera kan svara så man har flera infallsvinklar på min undringar.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

4

Det finns ju två sätt att sänka en splitbuss på.

Det ena är att byta till en IRS-låda och det andra är som du kör med en gammal hederlig pendelaxel.

Jag skulle väl tippa att ca hälften kör med IRS och hälften kör med pendelaxel. Att pendelaxellådan skulle på nått vis bidra mer till motorras än IRS är omöjligt. Det rullars tusentals bussar med pendelaxel ute i världen och det har då aldrig skrivits en rad om det. Många rekommenderar pendelaxel, just för att det är mer original och det är mycket lättare att montera. Man behöver inte göra ingrepp på chassit.

Att drivaxelrören skulle få en konstig vinkel stämmer inte heller. Det skrev Kee tidigare. De har i princip samma vinkel på en sänkt splitbuss, som på en originalhög bubbla eller en originalhög buss. Då du sänker bussen, så tar man ju enkelt förklarat bara bort reduceringsväxlarna, dvs sätter hjulets centrum, i drivaxels centrum. På en originalhög buss, så sitter de ca 15 cm under drivaxelns centrum. Så drivaxelns vinkel förblir oförändrad.

Jag själv och många som jag känner kör med pendelaxel utan överhettningsproblem. Lasse Mix är ju ett bra exempel. Han har har samma buss som du, samma motor och samma växellåda som du. Han packar bussen full med fru, två barn samt packning och dessutom en combicamp släpvagn och åker så på europaresor. Jag har för mig att hans buss rullat 3-4000 mil med det utförandet, utan att motorn packat ihop.

Ett annat exempel är återigen Lasse Mix. Han köpte ju en buss i Spanien som har pendelaxel. På den motorn satt glömplåtarna felvända. Dvs de satt uppåt, så de satt som en sköld för cylindrarna för kylluften. Vi visste naturligtvis inte om att de satt felvända utan körde bussen hem 320mil nästan nonstop. Då fick motorn bekänna färg. Det var 34 grader i skuggan i Frankrike och oljetempen låg konstant mellan 110-120 grader. Den motorn höll hela vägen hem.

Du skrev i en annan tråd att din buss med en helt nyrenoverad motor packade ihop efter bara 70mils körning. Att lager och veven gick. Jag tror att alla på detta forum är överens om att det inte har nått med växellådan att göra.

Hoppas du får ihop bussen igen...

5

helt nyrenoverad motor packade ihop efter bara 70mils körning. Att lager och veven gick.

kanske är frågan i stället... hur "renoverad" motorn var..

kanske dags för en "riktig" renovering.. + koll på alla kylande delar, så dom sitter rätt/fungerar som tänkt.vilket ju inte e helt oviktigt på vw motorer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Missat denna tråd men Demian har sammanfattat det bra tycker jag.

Jag har en fråga till dig; Var motorn renoverad eller reparerad?
Skillnaden är att om man reparerar så byter man kanske bara lager mm och om man renoverar så KONTROLLMÄTER man allt så att det håller originaltoleranser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack för alla svar och inlägg. Skönt att höra vad folk har för erfarenheter.

Motor va renoverad.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66