1

Har en upprostad -68 utan större värde som står utan skärmar med trasigt tak då den rullat runt för 15 år sedan.
Rat rod planer...
Om jag kapar taket, kör skärmlöst, behöver jag förstärka mellan fram o bak?
Eller svetsa dörrar..
Tanken är ej att besiktiga detta fordon, undrar om den kommer bli skev o vinglig?
Om jag måste fixa svetsning, bör detta göras innan tak-kapning?

2

passar kanske inte i howton men nog tror jag du måste förstärka, har kapat taket på en VW för mååååånga år sen och åkte några 100m med den "osvetsad" och det var rätt svajigt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Jag kör med hemmakapad cab och den är förstäkt enligt godkänd ritning. Ska se om jag hittar ritningen någonstans. Den är rätt stabil.

har ca 2 mm plåt i dörröoppningarna... se bild

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2889/235/54/773968741/n773968741_1602459_2789418.jpg

4

Anders: antar att plåten går fram till a-stolpen.
hur långt bak går den?
har du mer förstärkning än denna?
vid brist på svets borde man rimligtvis få samma resultat med att popnita plåten,eller?

5

Precis förstärkningen går bara mellan  a och b stolparna, mao fyller ut i dörröppningen.

det är den ända förstärkning som jag känner till. Alla "öppna" ytor ä igenlagda när förra ägaren gick lös med vinkelslip och svets..

6

hur hög är plåten, 20 cm?

7

kan se om jag kan knäppa bättre bild om du vill ha det.

8

En cab eller en buggy är ju inte förstärkt då värst mycket, inte i närheten av den blå ovan. Det blir ju väldigt opraktiskt att sätta en plåt i dörrhålet som man måste klättra över.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

..men avsevärt mycket smidigare än att svetsa igen dörrarna helt, som görs ibland..
frågan är om buggyn med sin glasfiberkaross väger så pass lite att förstärkning ej behövs.
bubblan borde inte väga mycket mer utan tak o skärmar, eller??

10

Nu koppla jag ihop dig med ev cab-intresset-köpare, Jag har inte glömt dig utan ska leta i garaget efter ritningen. Default/smile

Finns säkert någon mydighet som tycker att den ska vara svetsad för att få köra på vägen.. Default/smile

11

Fats skrev:

..men avsevärt mycket smidigare än att svetsa igen dörrarna helt, som görs ibland..
frågan är om buggyn med sin glasfiberkaross väger så pass lite att förstärkning ej behövs.
bubblan borde inte väga mycket mer utan tak o skärmar, eller??

Det är knappast vikten som avgör om det behövs förstärkning. Det som bär är tunneln men golvet är lite vekt ock konstruktionen är inte så vridstyv. Cabben har förstärkningen under tröskeln och lite i hörnen i dörrhålen samt tvärs baksäte och framför A-stolpen. En buggy har lite längs plattkanten om jag inte är ute och hojjar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-16 15:58:05)

tja jag har ett har för mig 25*25 rör eller om det var 30*30 rör i kanten av plattan på min buggy,iofs är den ju kortat 40 cm + en rör ram på ovansidan av plasten bultat ihop.. sen e ju en buggykaross mycket styv i sig med dom höga kanterna på baljan..
enklast borde väl var sätta ett rör mellan hjulhusen.. ICQ/ad  ja på längden då.. typ 15 -20 cm upp och svetsa fast i hjulhus och bägge dörrstolpar..

iofs förstår jag inte varför lägga jobb på en bil som du sen inte tänker göra så den blir körtillåten på almän väg... men det e väl din sak iofs.. ¨så länge inget händer........ ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

tja jag har ett har för mig 25*25 rör eller om det var 30*30 rör i kanten av plattan på min buggy,iofs är den ju kortat 40 cm + en rör ram på ovansidan av plasten bultat ihop.. sen e ju en buggykaross mycket styv i sig med dom höga kanterna på baljan..

På buggys ska det vara ett fyrkantsrör insvetsat i "bultspåret", dvs där bultarna till karossen sitter.
de flesta har dessutom plattjärn eller liknande på ovansidan av karossens infästningsyta.
Min Röde har detta rör på ovansidan av "upphöjningen"/"bultspåret" och min blå saknar denna förstärkning... den blåe flexar en del, men det kan lika gärna bero på den 1915 som puttar på....
Ska man bygga en idag krävs förstärkningen. Enl Wheels "buggyprojekt"-folder/tidning ska röret sitta med 6 cm svets, 12 cm glipa alternerande per sida...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

14

på en plåt i dörröpning var ca8cm kravet sist jag byggde cab,förstog inte svwerker riktigt Default/hmm  en vw cab har ju masor av förstärk i trösklar golv o kaross

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

Jag byggde en cab av en 1302a 1994.
Då förstärkte jag med fyrkantsjärn(ca 20x50mm) mellan A & B stolpen(jag fäste det längst ner på A-stolpen och ca 15cm upp på B-stolpen, för smidigare insteg), förstärkte även med ett järn bakom ryggstöden(längst upp på B-stolpen) och en balk mellan hjulhusen bak. Satte även en balk på varje sida under bilen(under värmekanalerna, dom svängde fram längs plattan.
Allt i samråd med SBP.

När den reggades så hissade dom upp bilen i höger bak, kallade på den största besiktningsmannen, lät honom hoppa i bilen samtidigt som den andra killen öppnade och stängde dörren ICQ/ab
Det gick fint och förstärkningen var godkänd ICQ/ab

Jag har för mig att reglerna ändrades ganska snart efter det?
Det var nog nått med störtbåge och kanske tydligare reglar men förstärningarna?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

16

hehe. hoppa i bilen. alla sätt är bra utom dom dåliga... och de som pajjar bilen..

här ser du bild på min förstärkning:
https://lh6.googleusercontent.com/-p2Tf_b7OZ-s/TxiEqyRynsI/AAAAAAAAGso/hZI_lU7aleM/s800/2012-01-19.jpg