26

Bear skrev:

Ni som kör med raka oljor förklara gärna varför denna är bra i vw motorer, och gärna varför så "hög" viskositet.
Jag har ingen erfarenhet av olja i bilmotorer men däremot på motorcykelsidan och där kör jag med helsyntet 5-50 (Agip eller motul) på luft/oljekylda motorer på litereffekter långt över 100 så jag tycker denna tråd är mycket intressant.

//Björn

Anledningen är att lagertoleranserna är satta på W30 sen håller den det som den skall vara
Man måste tänka på att motor är en gammal konstruktinon sen 50talet  Motorcyklars motor konstruktion är från 60-70 det är lite annat tänk på lager toleranser och  miljötänk
Men det är inget fel att använda w20-50
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

VW motorer är väl en 30-tals konstruktion....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

28

34hk ?????

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

29

räcker en gallon (3.8 liter) eller är det mer som ska i?

30

PPRMicke skrev:

34hk ?????

Vem snackar om 34HK motorer i den här tråden????

31

Dom sista modiferiningana som kam lagrer var gjorda på ritbordet på 50talet samma med lite andra prylar
Grund konstruktinonen är från 30talet På typ 1
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

32

Svwerker skrev:

Vad vill man ha svar på?
Vilken olja som håller längst?
Vilken olja som tar upp föroreningar bäst?
Vilken olja som ger minst friktion?
Vilken olja som har största filmstyrka?
Vilken olja som inte försvinner ut genom avgassystemet minst?
Vilken olja som skummar minst?
Vilken olja som tar upp värmen bäst?
Osv osv

Det finns hur många parametrar som helst att ta hänsyn till och man måste först fråga sig vad man vill ha svar på för annars får man nog svar på något annat.
Jag tror inte att det är någon slump att oljediskussioner är bannlysta på en del forum för frågan är långt ifrån enkel.

De flesta normalanvändare vill ha svar på Frågan med stort F  ICQ/ag

Som för enkelhets skull kan brytas ned i två delfrågor:

- Finns det en risk att jag skadar min vanliga, otrimmade luftkylda vw-motor om jag väljer BTs 20W50 framför en tre gånger dyrare märkesolja med samma viskositet?

- Är den tre gånger dyrare märkesoljan på något sätt tre gånger bättre än BT-oljan, eller duger den billigare oljan för mig?

Svaret jag har fått hittills har varit:

- "Nej Robert, det är ingen risk att motorn skär pga att du köpt olja från BT, kör du med din billiga olja och byt olja lite oftare istället, så ska du se att det går fint."

Kan det vara en orsak till oenigheten, att vissa pratar om vanliga bruksmotorer som körs några månader på sommaren, medan andra pratar om trimmade racingmotorer?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

33

Ja,du är inne på rätt spår! ICQ/ab

34

robbanonline skrev:
Svwerker skrev:

Vad vill man ha svar på?
Vilken olja som håller längst?
Vilken olja som tar upp föroreningar bäst?
Vilken olja som ger minst friktion?
Vilken olja som har största filmstyrka?
Vilken olja som inte försvinner ut genom avgassystemet minst?
Vilken olja som skummar minst?
Vilken olja som tar upp värmen bäst?
Osv osv

Det finns hur många parametrar som helst att ta hänsyn till och man måste först fråga sig vad man vill ha svar på för annars får man nog svar på något annat.
Jag tror inte att det är någon slump att oljediskussioner är bannlysta på en del forum för frågan är långt ifrån enkel.

De flesta normalanvändare vill ha svar på Frågan med stort F  ICQ/ag

Som för enkelhets skull kan brytas ned i två delfrågor:

- Finns det en risk att jag skadar min vanliga, otrimmade luftkylda vw-motor om jag väljer BTs 20W50 framför en tre gånger dyrare märkesolja med samma viskositet?

- Är den tre gånger dyrare märkesoljan på något sätt tre gånger bättre än BT-oljan, eller duger den billigare oljan för mig?

Svaret jag har fått hittills har varit:

- "Nej Robert, det är ingen risk att motorn skär pga att du köpt olja från BT, kör du med din billiga olja och byt olja lite oftare istället, så ska du se att det går fint."

Kan det vara en orsak till oenigheten, att vissa pratar om vanliga bruksmotorer som körs några månader på sommaren, medan andra pratar om trimmade racingmotorer?

OM DU HAR LÄST INLÄGG NR1 SÅ VAR DET TILL EN TURBOMOTOR
En sådan brukar vara lite mera tyck på vevlager o ramlager än en bruksmotor
Vi som leker med sådana brukar byta olja 10% oftare än en vanlig motor för att vara säkra på att det inte är något knas typ kollar efter metall spånor i filter
För min del är det biligare att byta olja efter varje tävling än ett ras som kostar om man har tur bara 10000kr då är oljan en skitsak i sammanhanget
Förut var jag sponsad av ett oljebolag och då fick man hjälp med oljer som klarade belasningen på lager och man fick man reda på vad dom tyckte  som inte var bra produkter
Sen får man skapa sig en egen uppfattning  vad som är bra eller dåligt  (biligt eller dyrt )
Om du river några motorer och kollar hur dom ser ut på insidan så brukar man ändra uppfattning av vad som är bra eller dåligt
Sen har jag en förbannad  bra hjälp av VOLVO LASTVAGNAR (provning) med typ oljer och en polare som är  tekniker på ett mega stort oljebolag
Jag jobbar med oljeprodukter (plaster ) så man får dagligen info om vad som är bra och dåligt i den branchen
Du skall inte tro att alt är bra som är biligt
Men det är ditt val
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

35

Lurv skrev:

räcker en gallon (3.8 liter) eller är det mer som ska i?

Det blir super bra med den volymen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

36

Lurv skrev:

Vad bör man ha för viskositet på oljan? har en rätt så trimmad motorn dock INTE turbo. funderar på 30-50...

37

Micke..Vi testade åxå flera olika oljor (ej Biltema) när jag var i Formel Vee-svängen men hade aldrig nåt problem med något fabrikat.Vi hade åxå förmånen att få testa en olja gratis innan den kom ut på marknaden (Helix tror jag att det var) och vi tappade ur oljan efter varje race och lämnade tillbaka den så att oljebolaget kunde kolla upp vad som hänt med oljan.
Som jag tidigare nämnde så hade vi inga oljeproblem alls.Vi körde på mineral 20W50 och bytte efter varje race men om man gör så ska man väl heller inte ha några problem eller hur?

38

stickan skrev:

Micke..Vi testade åxå flera olika oljor (ej Biltema) när jag var i Formel Vee-svängen men hade aldrig nåt problem med något fabrikat.Vi hade åxå förmånen att få testa en olja gratis innan den kom ut på marknaden (Helix tror jag att det var) och vi tappade ur oljan efter varje race och lämnade tillbaka den så att oljebolaget kunde kolla upp vad som hänt med oljan.
Som jag tidigare nämnde så hade vi inga oljeproblem alls.Vi körde på mineral 20W50 och bytte efter varje race men om man gör så ska man väl heller inte ha några problem eller hur?

Jag förstår att ni inte fick problem för kvalitet produkter är företagen rädda om 
Shell vill inte ha dåligt ryckte om sin olja  som det är lätt att få det räcker om tiomissnöjda kunder kan man få ett varumärke att gå i botten
och det krävs tusen till tiotusen kunder att få tillbaka varumärket till samma nivå
Mobil plast som jag jobbar mest i mot är skiträdda om det skulle bli snack om deras proudukter
Vi får frågor varje månad om det skiljer i kvalitet på deras proudukter
Som du sa stickan  använd kvalitet
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

39

Ja,vad Shell ville ha reda på var väl hur mycket av tillsatsmedlen som fanns kvar i oljan efter en hård racehelg med en oljetemp på 100-110 grader.Dom var nöjda med vår insats men klagade på att det var onödigt mycket bensin i oljan dom fick tillbaka.  ICQ/ab
Jag är helt övertygad om att man kan köra en std-motor på billig olja om man byter oftare,men med tätare oljebyten så försvinner ju dom ekonomiska fördelarna med den billiga oljan.
Jag har själv många dunkar med billig mineralolja som jag använder när jag kör in kamaxlar och fyller på oljekannan.

40

En sak som jag har hört men aldrig fått någon förklaring till är att man aldrig ska köra in en motor med syntet för att kolvringarna inte sätter sig som de ska. Har du koll på det micke?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

41 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-13 13:23:55)

Det  på ståndet stämer
Men det vilken honing sten som har används på en std motor är grova stenar då kan man använda syntet men till vilken fördel??
I prostock motorena brukar vi starta med att smörja in kolvana vid montering med ATF olja för ringana skall slitas in snabbare
Inkörningen sker i bänk med miniral olja  för att skiten skall hålla ihop
I bänken kör vi in kamaxelen 10min sen byter vi olja sen kör vi tills motorn visar rätt vacum i insuget
På banan kör vi med 0w-2,5wsyntet  som är som diesel för att ta ut det sista på motorn (på det viset hittar vi 5-7hk)
Men vi är så tokiga att vi har inget olje tryck efter 404 meter på dom motorena och då har vi max varv på 10550rpm (8,2liters motor)
Oljan som vi har i dom motorena annvänder  i två repor  liter priset på den oljan är cirka 400-450kr
För att motorena skall hålla måste vi ha olje temp på cirka 60g C
Men saningen är att det är cotade lager i motorena för dom skall hålla ihop
Till er som inte vet är det ventil lyft på mer än 28mm ventil storlek 68-70mm (in)  effekten är i mellan 1380-1400hk @9500rpm och det är en sugmotor på 8,2 liter
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke