1

Vad bör man ha för viskositet på oljan? har en rätt så trimmad motorn dock inte turbo. funderar på 30-50...

2

Lurv skrev:

Vad bör man ha för viskositet på oljan? har en rätt så trimmad motorn dock inte turbo. funderar på 30-50...

Jag brukar köra på 20-50 eller rak 50...Mineral. 30-50 funkar säkert åxå..visste inte ens att det fanns sån olja.

3

W 20-50 eller W30 eller W50
Typ 1 lagerspelen  är för rak W30  det funkar super bra med W20-50 på turbo motor
Men var noga med olje kvaliteten  och Mineral olja ( ingen biltema olja  eller någon annan bilig skit )
Det finns ett par syntet oljer som klarar måttet på  lager belastning  men dom kostar över 200 -300krL
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Men var noga med olje kvaliteten  och Mineral olja ( ingen biltema olja  eller någon annan bilig skit )
/// Micke

Vad är det för fel med Biltema olja? Den är väl ompackad Castrol eller Shell, eller har Biltema sin egen oljeraffinaderi?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

RAINIER skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Vad är det för fel med Biltema olja? Den är väl ompackad Castrol eller Shell, eller har Biltema sin egen oljeraffinaderi?

Ja,efter vad jag förstått så borde det inte finnas nån skitolja på marknaden.Byter man olja oftare så ska man väl kunna köra även på billig olja typ Biltema..Eller har jag fel här?

6

Ja biltema köper väl in oljan från kända oljebolag och om oljan har en klassifiering som passar motorn så ska den ju vara ok.
Förresten visste ni att det är Luna som tillverkar en del av biltemas verktyg, o Luna är ju inte helt skit direkt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Förr var det Statiol som gjorde Biltemas oljor.

Som jag ser det så funkar vilken olja som helst så länge du har en originalmotor och olja uppfyller klassificeringen. Vilken olja uppfyller inte den 40+ år gamla klassningen som våra luftkylde motorer kräver?

Den blir lite andra krav när du ökat effektuttaget med 100-200% eller mer och då vill man ha en olja som är klassad för endamålet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-10 13:50:46)

stickan skrev:
RAINIER skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ja,efter vad jag förstått så borde det inte finnas nån skitolja på marknaden.Byter man olja oftare så ska man väl kunna köra även på billig olja typ Biltema..Eller har jag fel här?

Ok
DÅ TAR JAG DET EN GÅNG TILL (det ligger en tråd någon annan stanns på boxerville)
Jag har mycket nära kontakter med några oljebolag (jag tar inte upp det för att vara partisk )
Om vi startar med vårat miljötänk så blir inte oljena bättre i dag på grund av tungmetalena som bör vara i oljan för att den skall smörja
Sen är det kostnader på det som skall vara i olja som är skyhöga därför är det mycke mindre av såna i biliga oljer
Dagens oljer är för moderna motorer som skall släppa ut mindre skit i luften lika med mindre tungmetaller och annat roligt som finns i oljan
Sen är konstrosionen på moderna oljer för motorer med 16v teknik andra lager toleranser
Om vi tar biltema oljan så är den köpt på spotmarknaden (det billigate priset ) sista jag fick höra om den var det ett parti från turkiet som hamnade där  så vilken kvalitet tänk har dom
Om en motor som har gått mera än 500mil med sådan olja är den  ofta svart av sotavlagringar  på insidan  på grund av att vissa saker som SKALL vara i oljan har tagit slut
Några av motor renoverings firmorna vill inte ta i sådana motorer som haft en typen av oljer i sig för man inte kan garantera hållbarheten på en renoverad motor
Varför säljs det en massa tillsatser för att kamaxlarna skall hålla på trimmade motorer i dag = för att oljan inte klarar trycklasten
Det är samma i usa att det säljs massor av zinktillsats och inkörnings olja för att motorena skall hålla
Även om STATOIL tillverkade oljan så ville inte biltema betala mer än 25öre liten för oljan
SOM slut satts så brukar det vara dyrare att annvända billig skit  än kvalitets oljer
Tyvärr är det att man får vad man betalar för
PS  Min kontakt vill inte sälja olja tillnämda före tag för att inte skitna ner företags namnet på det 
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-10 15:04:55)

e castrol olja något man vågar använda, eller e det oxå mindre bra?? då jag brukar handla det i 20 L dunk..
använder en "halv syntet" om jag förstått det rätt  Castrol GTX 10-w40 obs till bruksbilarna ej högpresterande icke turbo 10-11 år gamla med olje/filterbyte /1000mil blandad körning..
jag kan inte sådant här så jag frågar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Fick en rekommendation till denna mineral 20W/50 olja. Andelen zink i Valvolines olja skilde sig en aning från övriga märken (Castrol, Unocall, Miller osv.) enligt försäljaren jag pratade med!
http://forumbilder.se/images/29102011446480a3e.jpg

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-10 17:30:09)

michaelth skrev:

e castrol olja något man vågar använda, eller e det oxå mindre bra?? då jag brukar handla det i 20 L dunk..
använder en "halv syntet" om jag förstått det rätt  Castrol GTX 10-w40 obs till bruksbilarna ej högpresterande icke turbo 10-11 år gamla med olje/filterbyte /1000mil blandad körning..
jag kan inte sådant här så jag frågar..

Castrol (burman oil ) är mycket noga det som säljer så du behöver inte vara orolig
Det som jag skulle vara orolig för är hur mycket vatten som du har i 20l dunken
Om man inte görav med den på ett 1/2 år  så brukar det bli vatten i dunken av värme växlining i luften
Det kan bli 25% vatten på ett år i lagrad olja om den inte är förvarad riktigt (20gc med jämn luftfuktighet )
Vi fått lagrings för hållande av ett olje bolag på oljer som vi använder lite att inte ta hem större förpackningar än det vi anväder på ett 1/2 år
i dag för att hålla den standaren som dom säjer är  på deras oljer
Ps olja blir grå när det är 50% vatten i den
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

lite kul läsning om olja:

http://www.volvoclub.org.uk/engine_oil_history.shtml

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

Jag har snackat i 20 år med många människor om oljor. Och alla har sina åsikter, men ingen kan visa riktigt bevis för vad en bra olja är och vad inte, till och med att man är oens om att man ska använda (del-) syntet i gamla bilar eller inte.
Tills idag har jag inte sett ett enda OBEROENDE, grundligt och storskaligt undersök om detta. Jag vet att en sånt experiment skulle vara otroligt svårt att utföra, särskillt att likställa alla faktorer i varje test. Men eftersom det finns så många bilar i världen skulle det vara väldigt viktigt, i mina ögon. Men å andra sidan, hur hittar man nån som kan och vill utföra en sånt storskaligt experiment OBEROENDE? Där stora pengar finns, finns fusk, det har jag lärt mig genom åren, särskillt som förskare i molekylär biologi....  Default/hmm

14

Jag är lite inne på samma spår som Rainier här. Alla har rätt till sin åsikt, men åsikten kan inte bli faktum förrän ett oberoende empiriskt test har utförs enligt vetenskaplig praxis.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Största problemet är att få någon att finansiera testet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

man kan gör en egen test om man orkar Default/hmm ta en frisk motor häll i test olja sätt motor på 3000varv i några timmar riv o kolla upprepa med nästa olja osv kanske får man något svar

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17

vi testade olja på höskolan ( måååånga år sen ), mest på viskocitetsnivå i kyla och värme osv...
men de skulle vara om man kan få någon skola typ kth eller liknande att forska lite i ämnet ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

18

Svwerker skrev:

Största problemet är att få någon att finansiera testet.

Där uppstår problemet i forskningsvärlden; nån som finansierar, har vissa intressen och det påverkar resultatet. Den som skulle fanansiera ett sånt experiment borde vara en rik bilälskare med inga knytningarn till oljebolag.

19

vwove skrev:

man kan gör en egen test om man orkar Default/hmm ta en frisk motor häll i test olja sätt motor på 3000varv i några timmar riv o kolla upprepa med nästa olja osv kanske får man något svar

Vad vill man ha svar på?
Vilken olja som håller längst?
Vilken olja som tar upp föroreningar bäst?
Vilken olja som ger minst friktion?
Vilken olja som har största filmstyrka?
Vilken olja som inte försvinner ut genom avgassystemet minst?
Vilken olja som skummar minst?
Vilken olja som tar upp värmen bäst?
Osv osv

Det finns hur många parametrar som helst att ta hänsyn till och man måste först fråga sig vad man vill ha svar på för annars får man nog svar på något annat.
Jag tror inte att det är någon slump att oljediskussioner är bannlysta på en del forum för frågan är långt ifrån enkel.

Ali G

20 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-12 11:06:25)

Svwerker skrev:
vwove skrev:

Vad vill man ha svar på?
Vilken olja som håller längst?
Vilken olja som tar upp föroreningar bäst?
Vilken olja som ger minst friktion?
Vilken olja som har största filmstyrka?
Vilken olja som inte försvinner ut genom avgassystemet minst?
Vilken olja som skummar minst?
Vilken olja som tar upp värmen bäst?
Osv osv

Det finns hur många parametrar som helst att ta hänsyn till och man måste först fråga sig vad man vill ha svar på för annars får man nog svar på något annat.
Jag tror inte att det är någon slump att oljediskussioner är bannlysta på en del forum för frågan är långt ifrån enkel.

Som svwerker skriver så är det inte så lätt alla gånger
Man kan göra som volvo LV  Bygg en 16liters motor ta bort alla blylager kör till den nyper och konstatera att den inte höll dena gång heller
Dom gör detta varje år sen 80talet för att se om det har kommit något nytt i olje väg
Detta året tog det 45min innan den nöp 5min kortare tid än förra året
Vad är slutsatsen av detta ??????
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

21

Man kan oxå göra som en en kamrat sa. "Har du inga problem är det viktiga att du har olja i motorn".  Default/lol

Ali G

22 Senaste redigerad av Lurv (2011-12-12 08:42:11)

har redan valt märke på den olja jag tänker använda men åter till viskositeten; vilken burkar ni köra med?

23

Jag kör 25-50racing mineral. Riktigt kladdig även när det är sprit i den.

24

Ni som kör med raka oljor förklara gärna varför denna är bra i vw motorer, och gärna varför så "hög" viskositet.
Jag har ingen erfarenhet av olja i bilmotorer men däremot på motorcykelsidan och där kör jag med helsyntet 5-50 (Agip eller motul) på luft/oljekylda motorer på litereffekter långt över 100 så jag tycker denna tråd är mycket intressant.

//Björn

25 Senaste redigerad av RAINIER (2011-12-12 09:31:47)

Jag använder 15W50 eller 20W50. Hög viscositet (när oljan är värm; 50) är for att gammeldags (VW, Mini, etc) motorer har högre tolleranser. Mer (lager-) spel etc.
Sen blir en luftkyld motor, särskilt en Typ4 motor i en tung buss, väldigt varmt. Då behöver man verkligen en olja som förbli "tjock" när den tempen stiger.
Relativ hög viskositet när oljan är kall (15 eller 20) är bara för att det finns ingen mineral 5W50 eller 10W50.
När det gäller Mini, då smörjs växellådan med samma olja, och använder man för tunn olja då, då kan växellådan paja. Jag har haft en 1996 Mini inne i verkstan med 1500 mil som jag behövde renovera växellådan...  Default/hmm