1

Hadde tänkt att försöka hålla alla uppdaterade på mitt volksrod projekt som jag drog i gång här för några månader sedan.

Har länge haft en planer på en volksrod i bakhuvet, å sen när den här dök upp så var det bara å slå till.
Ett påbörjat/gamalt bygge redan taksänkt och div modifieringar som inte är så mycket att hänga i granen, dvs pefekt att bygga en halv radikal rod.

Planen.
Hade först tänkt att utöver taksänkningen även sektionera hela karossen några tum, men den får komma senare om det bli något.
Fram tänkte jag köra med en 4" droppad I-beam, finns färdiga kit i usa, på ett eget fäste så man kan bestämma höjden och spara 800$.
Bak ska jag flytta upp hela bakvagnen med torsionsrör och hela baletten, dels för att det värkar kul men även för att kunna sänka mkt utan att få altför mycket camber och så ligger vxl staget ovanpå tunneln vilket ser ballt ut.
Har även ett soltak som ska i, pågående just nu.
Efter som att nån har fixt till instrument brädan på ett icke tillfredsställande sätt så kommer den att bytas ut mot en -28/29 ford bräda tror jag det är.

bilderna.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00721-1.jpg

första mockuppen

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00722.jpg

började slipa bort allt spackel på taket ca 5mm

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00729.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00735.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00739.jpg

rost, måste lagas innan jag ville börja kapa i taket

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00751.jpg

instrumentbrädan som ska i

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00753.jpg

funny car bromsspak som ska byggas om till handbroms spak efter som det kommer gå ett vxl stag i vägen för orginalet

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00757.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00759.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00761.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00763.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00767.jpg

soltaket ska svetsas i i dag

ska försöka att uppdatera så fort det har hänt något..

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

2

Riktigt fränt bygge! Vad ska du köra med för framvagn?

3

rs68 skrev:

Riktigt fränt bygge! Vad ska du köra med för framvagn?


ska köra med en i-beam från speedway motors

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

4

ser trevligt ut!! väntar på fler bilder!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Ser trevligt ut .
Mitt gamla objekt innan Conny köpte den av mig .
Hoppas du har tid och ork att få den färdig lycka till ..

www.bodyforce.se
Bodyforce din kropp vår styrka
Kosttillskott & träningsutrustning.
Gilla oss på faisbok och få 5% på köpet.

6

Det ska bli riktigt kul att följa det här bygget ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

7

Den kan nog bli bra, du kan ju sänka den under plattan oxo ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Hej!

Kul att någon tar sig an denna.
Jag var och kollade på den med backade.
Ser att det kom till en bättre ägare. ICQ/ab
Du är ju helrätt ute!

Lycka till!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

9

Härligt projekt.  ICQ/ag .  Gillar stuket

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

10

inga bilder än men soltaket ligger i så nu tänkte jag börja med instrument brädan samt beställa framvagnen, bilder kommer efter nyår.  ICQ/ab

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

11

Min vanliga fråga ja alltid ställer mig,
Skall den besiktigas & isf hur ?
Ska bli kul å se den växa fram

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

Hur har jag kunnat missa den här !? Skitfränt ju !  ICQ/ab

Och med tanke på dina tidigare bilar samt den samlade kunskapen om balla byggen i ditt garage så är jag övertygad om att det här kommer bli bra !

You´ll never know...

13

Edström skrev:

Min vanliga fråga ja alltid ställer mig,
Skall den besiktigas & isf hur ?
Ska bli kul å se den växa fram

hadde tänkt att åka in och lådsas om det regnar, annars blir det troligtvis ny reg bes som ombyggt fordon, men det är ett tag dit så vi får se.

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

14

Grymt projekt  ICQ/ag
om du åker in med besiknings skärmar och utan beam extension så är det nog lugnt. är väl taksänkningen som kan bli problem
Den ruttna oliven besiktigades som vanligt utan prob , de är ganska lugna på bes nuförtiden  ICQ/ab

15

Besiktningsgubbarnas uppgift är att kontrollera bilen "där och då",
dvs att den för stunden uppfyller alla krav (tex skärmar, hjulbas mm).

Vad du gör efter bes är upp till dig, det struntar bes.gubbarna i för dom är ju varken poliser eller åklagare... ICQ/af

Åker du på en flygande besikning sen så är det bara att åka in och besikta igen (ett ekorrhjul med besikningar alltså)  ICQ/ab

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

16


lite bilder på taket.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00783.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00784.jpg

och ny brädan.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00785.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00786.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00796.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00797.jpg

fint av nån att svetsa igen allt ink hanskfacket genom att bara stänga sen svetsa ICQ/ad

vart lite mer kap jobb men va faan.

nu ska jag bara fixa några duzar så sätta fast den med, sen ska jag nog börja med bakvagnen tror jag.

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

17

Blir riktigt fränt ICQ/ab

18

Brädan passar ju perfekt. Snyggt!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

19

Detta ska följas!!

20

fick du ingen id med? den där är regbesiktad som taksänkt. även utbytt motor har jag för mig?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

21

Alpenretter skrev:

Besiktningsgubbarnas uppgift är att kontrollera bilen "där och då",
dvs att den för stunden uppfyller alla krav (tex skärmar, hjulbas mm).

Vad du gör efter bes är upp till dig, det struntar bes.gubbarna i för dom är ju varken poliser eller åklagare... ICQ/af

Åker du på en flygande besikning sen så är det bara att åka in och besikta igen (ett ekorrhjul med besikningar alltså)  ICQ/ab

Så sant.

Grymt bra med brädan, följs med spänning  ICQ/ag

22

Ett litet tips som gör stor skillnad (åtminstone i mina ögon..) vore att sänka övre kanten av vindrutan och runda ner taket framtill. Ger mycket snyggare och äldre stuk på helheten (igen min åsikt)..  ICQ/ag

Likadant som jag gjorde på KidVRodden..  ICQ/ad


http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/313297.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/314648.jpg

Skulle få bort trollat "panoramavindrutan" på dethär viset. ICQ/ab

Kul bygge! Önskar man kunde bygga såna och få dom inreggade även här i Finland... ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

23

Det kanske kan vara en ide, får se vad jag gör med karossen i övrig, kommer ju bygga om en del bak iom uppflyttningen av bakvagnen.

Bilder
har inga bra bilder på brädan.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00802.jpg

Men så här ser duzarna den sitter med ut.

Har även bestämt höjden och hur mycket bakvagnen ska flyttas upp

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00805.jpg

så här har jag 5" bak och 4" fram under "karosskanten"

då ska lådan flyttas upp 6", med dom däcken jag ville ha som är 31" höga skulle det bli ca8" vilket skulle medföra en massa jobb med fläktkåpa och kaross så det vart en kompromiss.

http://static.speedwaymotors.com/RS/SR/Product/91058528_L.jpg


dom däcken jag ville ha

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00807.jpg

plattan är rensad och fast punktad på en vagn som får agera jigg så nu ska plattan kapas.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00811.jpg

gjorde en vagn å ha karossen på, en folka blir dubbelt så stor när man ta i sär den har jag märkt.

ska fortsätta med plattan i morgon om allt går enl planen.

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

24

Nu e de kapat!

Svetsade fast 2 vinkeljärn som bultades fast i kaross fästet med 2 andra vinkeljärn , och flyttades upp 15cm-ca 6"

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00812.jpg

sen var det fram med tigersågen och låta den tala

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00813.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00814.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00815.jpg

öppnade upp en "lucka" i taket på tunneln som ska vikas, förlängas och svetsas fast med en kil på varje sida.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00816.jpg

fast bultat på nya höjden. det vart mycket, men det löser sig nog   ICQ/ad

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00817.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00818.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00819.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00817.jpg

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02

25

Har varit lite lungt med uppdateringar osv, har varit sjuk å inte haft nån ork, men nu e jag på G igen.

Har fegat ur lite och "höjt" bakvagnen 50mm så jag inte är lika beroende av höga däck, om bilen måste sänkas mer så kan jag vrida torsionen och ev flytta upp lådan för att kompensera för extrema camber vinklar.

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00829.jpg

kände att en förstärkning mellan torsionsröret och plattan skulle vara fint,  hittade ett störtbågs rör som jag notchade till och fäste på en platta för att ta upp lite kraft, är nog lite över dimensionerat men vikten är inte nått problem

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00822.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00823.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00824.jpg


har även börjat lappa i hop plattan där jag har "vikt upp" den ´mot bakvagnen.

lägger i 3mm plåt, inte bara å ta fram saxen å klippa, utan mäta, rita, slipa, testa, rita, slipa lite till

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00826.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00830.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00831.jpg

nu ska det bara svetsas in sen ska jag bara klura ut hur jag ska få till bakre delen på tunneln

http://i12.photobucket.com/albums/a224/flakman/DSC00827.jpg

på lördag ska jag hämta framvagnen jippie.... ICQ/ag

ska steka vidare i veckan, och försöka uppdatera lite

Rickard Asp
VolksRod -67
Vw Jetta Mk1 -82
Vw Passat Var- 02